. زمان مطالعه: حدود 16 دقیقه

تبدیل کارت به شبا؛ وب‌سرویس اختصاصی جیبیت برای کسب و کارها

تقریبا تمام فعالیت‌های مالی میان بانک‌ها، کارگزاری‌های بورس، دفاتر فروش بیمه، خرده‌فروشی‌ها و … با کاربران‌شان از طریق اینترنت انجام می‌شود. به جز در مواردی معدود که نیاز به حضور فیزیکی فرد است، در سایر موارد، معاملات مالی به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد. در سال‌های اخیر که حضور فیزیکی افراد به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی داشت، حجم مبادلات مالی غیرحضوری افزایش چشمگیری داشته است. اگرچه که این کوچ اجباری به بستر وب، رفاه زندگی افراد را نیز ارتقا داده اما گسترش جریان‌های مالی آنلاین تاثیراتی نیز بر امنیت مبادلات مالی داشته به‌گونه‌ای که نهادهای مالی، سازمان‌ها و کسب و کارها ملزم به اتخاذ روش‌هایی برای صحت سنجی اطلاعات هویتی و بانکی افراد برای کاهش ریسک جعل هویت و جرائم مالی مانند پولشویی شدند. 

هر نهاد یا سازمان برای انجام مبادلات مالی نیاز به احراز هویت کاربران و مشتریانش دارد. استعلام و  احراز هویت بسته به حوزه و نوع فعالیت کسب و کار از روش‌های گوناگونی حاصل می‌شود؛ کسب و کار می‌تواند برای صحت‌سنجی داده‌های بانکی همچنین تکمیل پروفایل کاربری مشتریان خود از وب‌سرویس‌های استعلام و تبدیل بانکی استفاده کند.

انجام تبادلات مالی و به خصوص استرداد وجه نیز از دیگر موارد استفاده از وب‌سرویس‌های بانکی برای کسب و کارهاست. به صورت کلی وب‌سرویس‌های استعلام بانکی علاوه بر افزایش ضریب امنیت مراودات مالی، راهکاری برای پیشگیری از مخاطرات ناخواسته نیز به شمار می‌رود.

در این راستا یکی از وب‌سرویس‌های بانکی که می‌تواند کسب و کار را به اهداف گفته شده، برساند و کاربرد ویژه‌ای نیز برایشان دارشته باشد، تبدیل کارت به شباست. در این وب‌سرویس تمام اطلاعات مربوط به حساب بانکی از نام صاحب یا صاحبان حساب تا نوع آن و فعال بودن یا نبودنش به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود.

این امر علاوه بر اینکه درستی اطلاعات ارسالی به استعلام‌گیرنده را تضمین می‌کند، می‌تواند پوشش ریسکی برای کسب و کارها به‌خصوص نوع کوچک مقیاس باشد. استرداد وجه از دیگر کارکردهای وب‌سرویس تبدیل کارت به شباست که با افزایش مبادلات مالی آنلاین، بیش از پیش مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است. 

 در واقع کسب و کارها با استناد به پاسخ وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا، مبادلات مالی را در سایه امنیت و اطمینان انجام می‌دهند و انتقال وجه میان کسب و کارها و کاربران نیز به راحتی جریان می‌یابد.

به جز تامین‌کنندگان اصلی که همان بانک‌ها هستند، جیبیت تنها ارائه‌دهنده این وب‌سرویس به کسب و کارها در کشور است که امکان تبدیل کارت به شبا برای تمام بانک‌ها را ایجاد کرده؛ کیفیت بالا به دلیل به‌کارگیری متدهای پیشرفته روز در کنار قیمت مناسب و بهره‌گیری از مراکز اصلی داده‌های بانکی از مزیت‌های مهم در ارائه این وب‌سرویس است. 

وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا چیست؟ 

داده ورودی به این وب‌سرویس، شماره 16 رقمی روی کارت بانکی است؛ علاوه بر شماره شبا و نام بانک، وضعیت حساب مانند فعال، بلوکه یا مسدود بودن نیز به‌عنوان بخشی از پاسخ به استعلام‌گیرنده داده می‌شود. این طیف از اطلاعات ارسالی به استعلام‌گیرنده، به انتقال وجه امن به حساب کاربران یا مشتریان کمک می‌کند. 

 

چرا شماره شبا مهم است؟

شناسه حساب بانکی ایران یا شبا، شماره‌ای 24 رقمی و یکتا برای هر شماره حساب است که برای تبادلات مالی با هر مبلغی کاربرد دارد و می‌توان از چند ده هزار تومان تا چند صد میلیون تومان را با آن جابه‌جا کرد. همین ویژگی باعث شده که ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش انتقال وجه نام بگیرد.

از آنجایی که این شناسه برای هر شماره حساب، منحصر بفرد است، امکان بروز خطا هنگام تراکنش‌های مالی و انتقال وجه در کمترین حد ممکن خواهد بود. امتیاز انتقال وجه با شماره شبا برای بسیاری از کسب و کارها مانند صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌ها، پلتفرم‌های فروش بیمه و از همه مهمترین وب‌سایت‌های خرید و فروش کالا و خدمات مهم است. چرا که می‌توان با استناد به آن علاوه بر صحت‌سنجی اطلاعات بانکی کاربر، از نوع حساب و حتی صاحب یا صاحبان آن نیز آگاهی یافت.  

یکی از راه‌های دریافت شماره شبا برای کسب و کارها، استفاده از شماره کارت کاربران و تبدیل آن به شناسه حساب بانکی ایران است. برای این تبدیل نیز استفاده از وب‌سرویس تبدیل بانکی «تبدیل کارت به شبا» ضروری است. بهره‌مندی از این وب‌سرویس، انتقال وجه به روش‌های پایا و ساتنا برای تمام کسب و کارها فارغ از حوزه و اندازه فعالیت اقتصادی را پوشش می‌دهد.

برخی بانک‌ها امکان دریافت شماره شبا را برای مشتریان خود ایجاد کرده‌اند و برخی نهادها و سازمان‌های اقتصادی مانند سازمان بورس نیز با دسترسی به مراکز داده اصلی به راحتی می‌توانند به شماره شبا کاربران و مشتریان خود دسترسی داشته باشند. اما این دسترسی برای کسب و کارها به‌راحتی امکان‌پذیر نبوده و از این رو نیاز به وب‌سرویسی که بتواند تبدیل کارت به شبا را با بالاترین درجه اطمینان برای تمام بانک‌ها انجام دهد بیش از پیش احساس می‌شد.  

ارائه‌دهندگان وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا 

شبکه بانکی از مهمترین تامین‌کنندگان وب سرویس استعلام کارت به شباست که اطلاعات و داده‌های خود را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. عدم دسترسی راحت به این داده‌ها مهمترین چالش پیش‌رو کسب و کارهاست که بهره‌گیری از ارائه‌دهنده وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا یکی از راهکارهای حل این چالش است. 

پس از شبکه بانکی، جیبیت به‌عنوان تنها ارائه‌دهنده خصوصی این وب‌سرویس در کشور است که امکان تبدیل کارت به شبا را برای دارندگان تمام کارت‌های بانکی فراهم کرده؛ در واقع استعلام‌گیرندگان می‌توانند با بهره‌گیری از این وب‌سرویس، شماره شبای کارت مورد نظر خود را به صورت مستقیم از جیبیت دریافت کرده و از درستی آن اطمینان صد در صدی داشته باشد.

در چه صورت پاسخی به استعلام‌گیرنده داده نمی‌شود؟

عمده کسب و کارها برای انجام مراودات مالی خود با شماره شبا سر و کار دارند؛ این مراودات به صورت انتقال وجه میان کسب و کار و کاربر است. از آنجایی که هر کسب و کاری ملزم به رعایت دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرائم مالی است، بنابراین می‌بایست هویت بانکی کاربر اعم از شماره کارت، شبا و حساب با داده‌هایی که در اختیار کسب و کار قرار داده، همخوانی داشته باشد و صحت آن مورد تایید قرار بگیرد.

کسب و کارها با استعلام شماره شبا کاربران سلامت مراودات مالی را تامین می‌کنند. اگرچه در برخی موارد شماره شبا کاربران مشکلاتی دارد که امکان انتقال وجه به آن میسر نیست. به عنوان مثال کارت کاربر گم شده و به همین دلیل از سوی بانک مسدود شده است. خطای دیگری که ممکن است استعلام‌گیرنده با آن روبرو شود به دلیل «سوزاندن کارت» یا «منقضی شدن مدت» است؛ در این مورد نیز استعلام شبا با خطا روبرو شد و در نتیجه شماره‌ای به متقاضی بازگردانده نمی‌شود. 

عدم تطابق اسم صاحب حساب با آنچه در سیستم‌ ثبت احوال وارد شده نیز از دیگر مواردی است که تبدیل کارت به شبا را با خطا مواجه خواهد کرد؛ اشتباه متصدی بانک در وارد کردن نام دارنده حساب یا عدم ورود پسوند و پیش‌وند در سیستم از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به خطای عدم تطابق اسم صاحب حساب شود که در این صورت نتیجه تبدیل کارت به شبا، به استعلام‌گیرنده داده نمی‌شود. 

کاربرد تبدیل کارت به شبا 

وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا برای تمام کسب و کارهایی که مبادلات مالی انجام می‌دهند، کاربرد دارد. صرافی‌های رمزارز، کسب و کارهای حوزه فین‌‌تک، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های فروش کالا یا خدمات با هر اندازه و در هر حوزه‌ای که مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. 

استرداد وجه به حساب کاربران یکی از مهمترین کاربردهای وب‌سرویس تبدیل کارت به شباست. با استفاده از این وب‌سرویس کسب و کارها می‌تواند در صورت انصراف از خرید کالا یا درخواست بازگشت وجه از سوی کاربر، مبلغ خرید را به حساب کاربران بازگردانند. 

در هنگام خرید کالا به صورت اینترنتی، شماره کارت مشتری یا کاربر در سیستم ثبت می‌شود و در صورتی که خرید با خطا مواجه شود یا به هر دلیلی موفقیت آمیز نباشد، کسب و کار برای بازگرداندن وجه به حساب کاربر یا مشتری، با وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا، شبای کارتی که با آن خرید انجام شده، دریافت کرده و پس از آن مبلغ را به حساب کاربر یا مشتری واریز می‌کند.

با استفاده از وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا، امکان خطا در استرداد وجه به حساب افراد دیگر همچنین انتقال به کارت‌های با قابلیت واریز یک‌طرفه مانند کارت هدیه یا بن کارت کاهش می‌یابد. 

دریافت اطلاعات تکمیلی از کارت مانند تاریخ انقضا، مسدود و راکد بودن حساب نیز از جمله مواردی است که درستی آن بررسی و در نهایت پاسخ به « استعلام‌گیرنده» داده می‌شود. 

البته کارکرد وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا محدود به استرداد وجه نمی‌شود بلکه انتقال وجه ایمن را نیز تضمین می‌کند.

 کسب و کارها با تبدیل شماره کارت به شبا کاربران یا مشتریان خود، گامی جهت تکمیل پروفایل بانکی آن‌ها نیز برمی‌دارند. وجود شماره شبا می‌تواند فرآیندهای مالی را تسهیل کند و راه را بر هر گونه سو استفاده‌های احتمالی ببندد. از این رو شماره شبا می‌تواند انتقال وجه را با امنیت و اطمینان خاطر بیشتری میان کسب و کار و کاربر به انجام برساند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از سرویس انتقال وجه می‌توانید مطلب «انتقال وجه آنی در مقیاس بالا با وب‌سرویس جیبیت» را مطالعه کنید. 

مزیت‌های وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا 

یکی از مزیت‌های وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا جیبیت وسعت اطلاعاتی است که در اختیار استعلام‌گیرنده قرار می‌دهد. نوع حساب اعم از بلوکه یا مسدود بودن نمونه‌ای از اطلاعات بازگردانده شده به متقاضی است. شناسایی «حساب با قابلیت واریز یک طرفه» و اعلام آن به استعلام‌گیرنده نیز از دیگر مزیت‌های وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا برای کسب و کارهاست که با استفاده از آن می‌توان احتمال خطا در انتقال وجه را به کمترین حد ممکن رسانید.

اطلاع‌رسانی در خصوص خطای رخ داده برای تبدیل کارت به شبا به صورت دقیق و استفاده از داده‌های بانکی بدون واسطه برای اغلب کارت‌های بانکی از دیگر مزیت‌های این وب‌سرویس است. بدین معنا که جیبیت، تبدیل کارت به شبا را برای اکثر بانک‌ها انجام داده و نتیجه را پس از بررسی دقیق به استعلام‌گیرنده نشان می‌دهد. در واقع جیبیت با استفاده از ظرفیت‌های درونی و تکیه بر توان داخلی وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا را گسترش داده و آن را همگام با نیاز کسب و کارها به‌روزرسانی کرده است. 

کارت به شبا با چه وب‌سرویس‌های دیگری تکمیل می‌شود؟

اهم کارکرد وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا برای کسب و کارها و در هنگام انتقال وجه درونی با کاربر یا مشتری است. در این شرایط کسب و کار با تبدیل شماره کارت به شماره شبا می‌تواند از صحت و سقم اطلاعات مشتری یا کاربر خود مطلع شده و انتقال وجه را با امنیت بیشتری انجام دهد. همانطور که گفته شد وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا برای استرداد وجه نیز کاربرد دارد. بنابراین وب‌سرویس‌های دیگری که اعتبارسنجی اطلاعات بانکی کاربران و مشتریان را نیز انجام دهند، می‌توانند در کنار وب‌سرویس تبدیل کارت به شبا به کمک کسب و کارها آیند؛ استعلام شبا و استعلام کارت از مهمترین وب‌سرویس‌هایی است که کاربرد زیادی برای کسب و کارها دارد؛ با استفاده از وب‌سرویس‌های گفته شده صحت سنجی اطلاعات بانکی کاربران یا مشتریان به طور کامل انجام می‌گیرد. با استفاده از این وب‌سرویس ریسک‌های پیش‌رو کسب و کارها کاهش می‌یابد. 

کسب و کارها در صورت بهره‌مندی از درگاه پرداخت، به سرویس تبدیل کارت به شبا نیاز پیدا خواهند کرد. آن دسته از پلتفرم‌هایی درگاه اینترنتی خواهند داشت که کالا یا خدمتی را به صورت آنلاین به‌فروش می‌رسانند. با پرداخت وجه کالا و خدمات در درگاه، در صورتی که نیازی به بازگرداندن وجه به مشتری باشد، کسب و کار می‌تواند با تبدیل شماره کارت به شماره شبا، این کار در کمترین زمان ممکن و با بالاترین درجه اطمینان انجام بپذیرد.  در واقع درگاه پرداخت برای کسب و کارها، علاوه برتسهیل فعالیت‌های اقتصادی، ابزاری برای مشتری‌مداری نیز به‌شمار می‌رود؛ با خواندن «کسب و کارها چگونه از ابزارهای مالی و پرداخت در راستای بهبود «مشتری‌مداری» استفاده می‌کنند؟» می‌توانید به اهمیت آن پی ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *