. زمان مطالعه: حدود 20 دقیقه

انتقال وجه آنی در مقیاس بالا با وب‎‌سرویس جیبیت

پلتفرم‌های عرضه‌کننده کالا و خدمات، برگزارکنندگان کمپین‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، کارگزاری‌های بازار سرمایه و صرافی‌های رمزارز از جمله کسب و کارهایی هستند که ممکن است در هر ساعتی از شبانه‌روز با درخواست انتقال وجه از سوی کاربرانشان روبرو شوند. 

فرض کنید یکی از کارگزاری‌های فعال بازار سرمایه روزانه 100درخواست انتقال وجه به حساب بانکی از سوی کاربرانش دریافت می‌کند یا پلتفرم‌های برگزارکننده کمپین‌های تبلیغاتی ممکن است در ماه بیش از دو بار با مشتریان‌شان تسویه حساب انجام دهند و حتی در روزهای تعطیل نیز درخواست‌های تسویه حساب از سوی مشتریانش داشته باشد. یا کاربران صرافی‌های رمزارز پس از انجام تراکنش، تقاضا دارند که وجه حاصل از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حسابشان واریز شود. 

اگر در انتقال وجه به حساب کاربر تعلل صورت بگیرد (به‌عنوان مثال ساعات و روزهای غیر کاری باشد) یا کسب و کار ادعا کند که تنها در روزها و ساعات اداری می‌تواند فرآیند انتقال وجه را انجام دهد، نارضایتی در کاربران یا مشتریان ایجاد شده و اگر تداوم یابد چه بسا ممکن است به قطع همکاری بیانجامد. 

کسب و کارهای گفته شده در پلتفرم‌های عرضه‌کننده کالا یا خدمات، صرافی‌های رمزارز و صندوق‌های سبدگردانی بازار سرمایه برای مقابله با مشکلاتی از این دست چه راهکاری پیش‌رو خود دارند؟ 

پیش از پاسخ به این پرسش لازم است این نکته را در نظر گرفت که این «راهکار» می‌بایست پیش‌شرط‌هایی داشته باشد تا به نیاز کاربران پاسخ دهد و مورد استفاده طیف گسترده‌ای از کسب و کارها قرار گیرد؛ مقیاس‌پذیری، امکان انتقال وجه لحظه‌ای در اغلب بانک‌ها همچنین بررسی اطلاعات و صحت‌سنجی داده‌های کارت بانکی که با آن وجه در درگاه پرداخت فروشگاه‌های آنلاین کالا و خدمات ثبت شده برای کاهش مخاطرات مالی ، بخشی از آن «پیش‌شرط»هاست. 

سرویس انتقال وجه و تسویه یکی از راهکارهایی است که کسب و کارها با بهره‌مندی از آن می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خطای ممکن وجه را با دو روش آنی و پایا و به دو صورت تکی و گروهی منتقل کنند. 

بکارگیری سرویس انتقال وجه از آن جهت مهم است که علاوه بر سیستمی کردن فرآیندهای مالی در داخل شرکت‌ها، از هزینه و بار عملیاتی کسب و کارها نیز می‌کاهد. 

در واقع استفاده از سرویس‌ انتقال وجه و تسویه نه تنها انجام تراکنش‌های جابه‌جایی وجه را تسهیل می‌کند، بلکه باعث می‌شود که پلتفرم‌ها به یک سرویس پردازش مالی یکپارچه که به سادگی نیز پیاده‌سازی می‌شود، متصل شده و از آن برای نقل و انتقال وجه در مقیاس‌های متفاوت استفاده کنند. 

با این کار نه تنها تعامل با مشتری و کاربر ارتقا می‌یابد بلکه تجربه کاربری بهتری نیز در آن‌ها ایجاد می‌شود و کسب و کارها نیز توانمندتر شده و در مسیر توسعه پایدار قرار می‌گیرند.
جیبیت به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس انتقال وجه و تسویه، شرایطی را ایجاد کرده که کسب و کارها بتوانند از مزیت‌های انتقال وجه به دو روش آنی و پایا بهره‌مند شده و در سریع‌ترین زمان ممکن انتقال وجه به حساب کاربران‌شان را انجام دهند. 

انتقال وجه و مزیت‌های آن

با سرویس انتقال وجه، امکان جابه‌جایی وجه از مبدا پلتفرم ارائه‌دهنده سرویس به حساب مشتریان، کاربران و شرکای تجاری کسب و کارها ایجاد می‌شود. 

کسب و کارها با در اختیار داشتن سرویس انتقال وجه می‌توانند بیشترین کنترل را بر حساب‌های داخلی داشته باشند. این کار می‌تواند فرآیندهای «برون سپاری مالی» را کاهش دهد و از هزینه‌های عملیاتی سربار شرکت‌ها بکاهد. چرا که بهره‌مندی از وب‌سرویس انتقال وجه بسترهایی را ایجاد می‌کند تا کسب و کارها چندین تراکنش انتقال وجه به حساب شرکای تجاری، پیمانکاران، مشتریان، تامین‌کنندگان کالا یا خدمت یا هر پرداخت جمعی دیگر را در یک زمان یا در پروسه‌های زمانی مشخصی بدون قطعی یا اختلال انجام دهند.

دسترس‌پذیری، مقیاس‌پذیری و پیاده‌سازی آسان از جمله مهمترین مزیت‌های سرویس انتقال وجه و تسویه است. بدین معنا که این سرویس می‌تواند پاسخگوی نیاز کسب و کارها به انتقال وجه در هر زمان و شرایطی باشد، با سهولت در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و به‌آسانی نیز پیاده‌سازی شود. 

کسب و کارها با سرویس انتقال وجه و تسویه قادرند وجه مورد نظر را با دو روش آنی و پایا به حساب مقصد منتقل کنند. با انتقال وجه آنی، در هر ساعتی از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل تراکنش انجام و وجه بدون محدودیت در مبلغ به حساب کاربر یا مشتری واریز می‌شود. اما در روش انتقال وجه پایا، وجه در سیکل‌های پایا منتقل شده و با محدودیت‌هایی در مبلغ همراه خواهد بود. 

استفاده از سرویس انتقال وجه آنی برای آن دسته از کسب و کارهایی که «انتقال در لحظه پول» برای‌شان از اولویت بالایی برخوردار است، کاربرد بیشتری دارد؛ صندوق‌های سبدگردانی و کارگزاری‌های بازار سرمایه، صرافی‌های رمزارز، پلتفرم‌های ارائه‌دهنده کالا و خدمات از مهمترین کسب و کارهای هدف سرویس انتقال وجه و تسویه هستند. 

کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مالی و سرمایه‌ای با بهره‌گیری از روش انتقال وجه آنی علاوه بر جذب تعداد بیشتری کاربر، می‌توانند کارایی کسب و کار خود را نیز افزایش دهند. 

انتقال وجه به صورت تکی و گروهی نیز از دیگر مزیت‌های سرویس انتقال وجه است. این مزیت زمانی جلوه کاربردی‌تری برای کسب و کار پیدا می‌کند که تعداد کاربران یا مشتریانی که لازم است هر روز به حساب آن‌ها وجه منتقل شود، افزایش یابند. در این صورت نه تنها بهره‌گیری از وب‌سرویس انتقال وجه یک ضرورت محسوب می‌شود بلکه استفاده از ویژگی‌ها جانبی همچنین سرویس‌های مکمل آن نیز گامی موثر برای توانمندسازی کسب و کارها خواهد بود.

چرا انتقال وجه آنی برای پلتفرم‌ها مهم است؟ 

برای ضرورت استفاده از وب‌سرویس انتقال وجه آنی دلایلی متعددی وجود دارد؛ افزایش امنیت، انتقال وجه بدون محدودیت، تکرار تراکنش ناموفق و کاهش بار عملیاتی بخش مالی شرکت‌ها از جمله این دلایل است.

همانطور که گفته شد کسب و کارها با دو روش انتقال وجه آنی و پایا می‌توانند تراکنش‌های خود را انجام دهند؛ انتخاب روش مناسب در اختیار کسب و کارهاست. اما به دلیل مسائلی همچون ارتقا تجربه کاربری بهتر و افزایش حس رضایت خاطر در مشتری همچنین ایجاد حس وفاداری در کاربر اغلب از روش انتقال وجه آنی بهره برده می‌شود.

کاهش بار عملیاتی برای شرکت‌ها نیز از دیگر مواردی است که ضرورت بهره‌مندی از سرویس انتقال وجه لحظه‌ای را دو چندان می‌کند. در صورتی که برای انتقال وجه به حساب کاربران یا مشتریان از سرویس‌های مناسب استفاده نشود، برای انجام هر تراکنش به تعداد نفرات بیشتری نیاز است؛ شرایطی را در نظر بگیرید که در آن یک پلتفرم روزانه حدود 300 درخواست انتقال وجه دریافت می‌کند. انجام تمام تراکنش‌ها بدون بهره‌ بردن از وب‌سرویس دشوار خواهد بود. چرا که کسب و کار مجبور است از روش‌های دیگری مانند استفاده از اینترنت بانک یا حضور در شعبه بانک آن‌ها را انجام دهد که این امر به بالا رفتن حجم کاری بخش مالی افزوده و حتی ممکن است احتمال خطای انسانی را نیز افزایش دهد. 

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که هر ارائه‌دهنده وب‌سرویس انتقال وجه آنی مزیت‌های متفاوتی برای استفاده‌کنندگانش ایجاد می‌کند. جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان این سرویس با دریافت IPهای مشخص  از کسب و کار، پردازش درخواست انتقال وجه از سایر IPها را به راحتی لغو می‌کند. در واقع با این کار ارسال درخواست انتقال وجه از IPها محدود شده و تنها شامل مواردی می‌شود که کسب و کار به ارائه‌دهنده سرویس معرفی کرده باشد.

 الزام به رعایت «سقف مجاز» برای انتقال وجه نیز از دیگر مواردی است که کسب و کارهایی که از وب‌سرویس انتقال وجه استفاده نمی‌کنند، ممکن است با آن مواجه شوند. کسب و کارها در صورت استفاده از وب‌سرویس انتقال وجه آنی می‌توانند بدون سقف و با سرعت وجه را به حساب‌های مقصد منتقل کنند. 

 انجام تراکنش ناموفق نیز از دیگر دلایل اهمیت سرویس انتقال وجه آنی برای کسب و کارهاست؛ بدین معنا که اگر به هر دلیلی (مانند اختلال لحظه‌ای در زیرساخت‌های فنی بانکی) انتقال وجه موفق نباشد، وب‌سرویس انتقال وجه جیبیت بنا به درخواست کسب و کار تراکنش را تا لحظه موفق شدن، ادامه می‌دهد. 

امکان لغو تراکنش انتقال وجه یک ساعت پس از انجام آن نیز از دیگر مواردی است که جیبیت برای کسب و کارهای هدف این سرویس، در نظر گرفته است.  با این کار در صورت انصراف کسب و کار از انتقال وجه، تراکنش برگشت خواهد خورد و وجه به حساب کیف پول الکترونیک جیبیت کسب و کار باز می‌گردد. 

صحت‌سنجی اطلاعات کارت بانکی نیز از دیگر مزیت‌های سرویس انتقال وجه و تسویه است. پیش از انجام عملیات انتقال وجه، صحت و سقم داده‌های کارت بانکی کاربر یا مشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از بروز خطاهایی مانند واریز به کارت با مدت اعتبار منقضی شده یا کارت هدیه جلوگیری شود. 

با صحت‌سنجی اطلاعات بانکی حسابهای مقصد امکان ریسک‌های اعتباری و پولشویی به شدت کاهش می‌یابد.  

انتقال وجه برای بازگرداندن پول به مشتریان

یکی دیگر از کارکردهای مهم سرویس انتقال وجه برای پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات در بازگشت وجه به حساب مشتری یا کاربران است. بدین معنا که این دسته از کسب و کارها، می‌توانند با سرویس انتقال وجه تمام یا بخشی از مبلغ خرید کالا یا خدمت را به حساب خریداران باز گردانند.
به‌عنوان مثال بلیت قطار خریداری اما حرکت در آن تاریخ لغو شده است. در اینصورت پلتفرم مورد نظر با بکارگیری سرویس انتقال وجه آنی و داشتن اطلاعات کارت بانکی که در درگاه پرداخت خرید را انجام داده، وجه را به حساب خریدار باز می‌گرداند. بدون اینکه از مشتری بخواهد اطلاعات کارت بانکی را برای او بفرستد.

در این روش کسب و کارها با انتخاب یکی از دو روش انتقال وجه آنی یا پایا می‌توانند بازگشت وجه به حساب خریداران را انجام دهند.  اگرچه انتخاب روش آنی برای کسب و کار متداول است. چرا که علاوه بر نشان دادن خوش‌حسابی توسط کسب و کار، رابطه کاربری با مشتریان یا کاربران را بهبود می‌بخشد.

چه کسب و کارهایی به انتقال وجه آنی نیاز دارند؟

انتقال وجه آنی برای آن دسته از کسب و کارهایی که همواره بر دو نکته «خوش‌حسابی» و «تسویه زودهنگام با مشتریان یا کاربران» تاکید دارند، مناسب است.

رانندگان ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری پلتفرم‌های مربوطه از جمله کاربرانی که به دنبال انتقال وجه آنی هستند. بنابراین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی و باربری به صورت آنلاین، جزو جامعه هدف سرویس انتقال وجه به حساب می‌آیند.
صرافی‌های رمزارز یکی از مهمترین بهره‌مندان از سرویس تسویه و انتقال وجه هستند. و بسته به تنوع رمزارزهایی که امکان خرید و فروش آن را فعال کرده‌اند، با شمار زیادی از کاربران تعامل دارند. بنابراین ممکن است طی یک روز تعداد زیادی درخواست تسویه دریافت کنند. از آن‌جایی که بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه به حساب‌شان واریز شود، این نوع کسب و کارها نیز از روش‌هایی استفاده می‌کنند که بیشترین سرعت را داشته باشد. 

نظر  به اینکه وجه مورد نظر برای هر کاربر متفاوت و تعداد درخواست‌های تسویه حساب طی یک روز نیز زیاد است، بهره‌گیری از روش‌های مرسوم مانند موبایل بانک یا اینترنت بانک نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز کسب و کارها و افراد باشد. از این رو از سرویسی استفاده می‌شود که درخواست‌های انتقال وجه را در هر تعداد و با هر مبلغی در کوتاه‌ترین زمان و قابل اطمینان‌ترین روش انجام دهد. 

پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات نیز از دیگر استفاده‌کنندگان این سرویس به‌شمار می‌روند. چرا که علاوه بر تعدد فروشندگان کالاها در این نوع از کسب و کارها، تعداد سفارش بالا باعث می‌شود که درخواست انتقال وجه آنی  در روز افزایش یابد.  

استفاده از انتقال وجه آنی محدود به تسویه با عرضه‌کنندگان کالا یا خدمت در پلتفرم‌های اینترنتی نمی‌شود. بلکه بخش‌های مالی و سرمایه‌ای که وظیفه تسهیل کردن معامله در بازارهای سرمایه‌ و مالی را برعهده دارند نیز از سرویس انتقال وجه آنی برای تسویه با کاربران‌شان بهره می‌برند. 

کارگزاری‌های بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صرافی‌های رمزارز از جمله استفاده‌کنندگان از این سرویس هستند. 

فرض کنید یکی از کاربران صرافی رمزارز پس از معامله و افزایش موجودی در کیف پول الکترونیک خود، درخواست انتقال وجه به حسابش را ثبت می‌کند. در این شرایط صرافی رمزارز با انتقال وجه به صورت آنی، با سرعت و در زمان کوتاه وجه را منتقل می‌کند.

مزیت‌های سرویس انتقال وجه آنی جیبیت

بر اساس آنچه تاکنون گفته شد اهمیت انتقال وجه آنی را می‌توان از چند بعد بررسی کرد؛ خوش‌حسابی کسب و کارها و تسویه با کاربران‌شان در موعد مقرر، بازپرداخت پول به حساب مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نداشتن محدودیت در مبلغ و انتقال وجه بدون توجه به تفاوت زمانی و مکانی با کاربر یا مشتری.

اگرچه مزیت‌های استفاده از انتقال وجه آنی محدود به تعامل میان کسب و کار و کاربرانش نمی‌شود و مواردی مانند کاهش هزینه‌های عملیاتی را نیز در بر می‌گیرد. در واقع شرکت‌ها با بهره‌گیری از سرویس انتقال وجه آنی بار عملیاتی بخش مالی خود را کاهش می‌دهند و از خطای انسانی مانند واریز اشتباه به حساب فرد دیگر جلوگیری می‌کنند. چرا که انتقال وجه آنی توسط APIهای پیاده‌سازی شده انجام می‎شود و کسب و کار در هر لحظه می‌تواند آن را رصد کند. 

در قسمت‌های پیشین از اهمیت انتقال وجه آنی گفته شد اما یکی از مواردی که بیشتر کسب و کارها در بررسی‌های خود بدان توجه می‌کنند، تعداد بانک‌هایی است که با استفاده از آن انتقال وجه در لحظه به مشتریان، کاربران یا شرکای تجاری خود را انجام دهند. 

سرویس انتقال وجه آنی جیبیت این امکان را برای کسب و کارها ایجاد کرده که به حساب 14 بانک کشور شامل  ملی، ملت، تجارت، صادرات، سپه، شهر، پارسیان، ایران‌زمین، آینده، اقتصاد نوین، رسالت، سامان، کشاورزی و پاسارگاد بدون عقد قرارداد داخلی با بانک و تنها از طریق پیاده‌سازی API، انتقال وجه آنی یا تسویه انجام دهند.  

وب‌سرویس‌های مکمل

سرویس‌هایی که به ‌عنوان مکمل تسویه  و انتقال وجه به کسب و کارها معرفی می‌شوند، با درگاه پرداخت ارتباط تنگاتنگی دارند. بدین معنا که شرکت‌ها زمانی می‌توانند از مزیت‌های تسویه و انتقال وجه آنی یا پایا جیبیت استفاده کنند که سرویس درگاه پرداخت خود را نیز از جیبیت دریافت کرده باشند. البته یکی دیگر از دلایل اهمیت درگاه پرداخت برای کسب و کارها استفاده از سایر سرویس‌ها مانند استرداد وجه است که سرویس مکمل انتقال وجه و تسویه نیز محسوب می‌شود. 

 البته این سرویس برای پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات کاربرد دارد. با استرداد وجه در هر زمان پس از لغو درخواست خرید توسط کسب و کار یا انصراف از خرید توسط مشتری، وجه به حساب مشتری یا کاربر به صورت آنی باز گردانده می‌شود. 

استعلام کارت و استعلام شبا نیز از دیگر سرویس‌های مکمل تسویه و انتقال وجه هستند. کاربرد این سرویس در شرایطی است که کسب و کار در نظر دارد وجه پرداخت شده در درگاه را به حساب کاربر بازگرداند. در این شرایط شماره کارتی که در درگاه پرداخت را انجام داده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید اطلاعات، انتقال وجه صورت می‌پذیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *