. زمان مطالعه: حدود 8 دقیقه

وب‌سرویس استعلام کارت؛ راهی برای به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی کسب و کارها

وب‌سرویس استعلام کارت یکی از راه‌های تکمیل پروفایل بانکی کاربران و مشتریان نزد کسب و کارهاست. استعلام‌گیرنده می‌تواند با وارد کردن شماره کارت کاربر یا مشتری، صحت سنجی اطلاعات کارت بانکی فرد را نیز انجام دهد. اطلاعاتی که در نهایت به استعلام‌گیرنده داده می‌شود، علاوه بر نام بانک و شماره حساب، نوع حساب مرتبط با کارت اعم از هدیه یا ناشناخته بودن و نام صاحب یا صاحبان حساب است. 

افزون بر تکمیل پروفایل کاربری و به‌روز رسانی بانک اطلاعاتی در این کسب و کارها، وب‌سرویس استعلام کارت می‌تواند نقشی در انتقال وجه به حساب کاربران یا مشتریان کسب و کارها نیز ایفا کند؛ صرافی‌های رمزارز یک نمونه استفاده از این وب‌سرویس هستند. با استعلام کارت بانکی کاربران، امکان انتقال وجه به حساب‌های ناشناخته یا بلوکه شده به شدت کاهش می‌یابد و  ضریب امنیت تراکنش بالا می‌رود. 

وب‌سرویس استعلام کارت چیست؟

صحت سنجی اطلاعات کارت بانکی، به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی و در مواردی نیز انتقال وجه از سوی کسب و کار به حساب کاربران یا مشتریان از جمله مهمترین موارد استفاده از وب‌سرویس استعلام کارت بانکی است. 

داده ورودی برای استفاده از این وب‌سرویس استعلام بانکی، شماره 16 رقمی درج شده روی کارت و داده‌های خروجی علاوه بر نام بانک و شماره حساب مربوط به کارت، نوع کارت اعم از کارت هدیه، ناشناخته بودن و … همچنین نام و نام‌خانوادگی صاحب یا صاحبان حساب است. در این وب‌سرویس، استعلام‌گیرنده به تمامی اطلاعات مربوط به کارت بانکی دسترسی خواهد داشت و صحت آنچه که به‌عنوان شماره کارت در سیستم ثبت شده با اطلاعات دریافتی را مقایسه می‌کند. با بهره‌مندی از این وب‌سرویس علاوه بر کاهش خطا در انتقال وجوه خرد، می‌توان ضریب اطمینان و امنیت را در مبادلات مالی افزایش داد.  

اهمیت استفاده از وب‌سرویس استعلام کارت

همانگونه که اشاره شد استفاده از وب سرویس استعلام کارت بانکی در سه دسته خلاصه می‌شود؛ اگرچه که استعلام‌گیرنده برای موارد محدود انتقال وجه به کارت، از این وب‌سرویس استفاده می‌کند اما نباید از این موضوع غافل شد که برای انتقال وجه کمتر از 10 میلیون تومان به حساب کاربران یا مشتریان، کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک از این وب‌سرویس استعلامی بهره می‌گیرند.

یکی از این موارد انتقالی، «استرداد وجه در مبالغ پایین» است. بدین معنا که اگر کسب و کارها بخواهند مبالغ کمتر از 10 میلیون تومان را به حساب کاربران یا مشتریان خود منتقل کنند، از گزینه استعلام کارت بانکی بهره می‌گیرند تا در نهایت بتوانند این انتقال را به کارت کاربر یا مشتری انجام دهند. اگرچه که برای انتقال وجه می‌توان از گزینه «انتقال به شبا» نیز استفاده کرد.

اهمیت وب‌سرویس استعلام کارت بانکی محدود به انجام تراکنش‌های مالی نمی‌شود و بسیاری از کسب و کارها استعلام عدد 16 رقمی روی کارت‌های بانکی را برای تکمیل پروفایل بانکی کاربران خود استفاده می‌کنند. کسب و کارها می‌توانند با داشتن شماره کارت بانکی کاربران خود، به شماره شبا و شماره حساب آن‌ها نیز دسترسی پیدا کنند. از این رو انتقال وجه به کاربران یا مشتریان در هر مبلغی امکان‌پذیر می‌شود. 

امنیت در هنگام انتقال وجه و صحت سنجی اطلاعات کارت همچنین تطابق شماره کارت با صاحب آن نیز از دیگر موارد استفاده از وب‌سرویس استعلام کارت بانکی از سوی کسب و کارهاست.

وب‌سرویس استعلام کارت برای چه کسب و کارهایی مناسب است و چه مزیت‌هایی دارد؟

وب‌سرویس استعلام کارت بانکی برای کسب و کارهایی مناسب است که اولا درصدد تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی کاربران خود هستند؛ در این کسب و کارها دست‌یابی به هویت واقعی مشتریان و کاربران همچنین صحت سنجی اطلاعات بانکی‌شان از اولویت بالایی برخوردار است. ثانیا انتقال وجه تا سقف ده میلیون تومان به حساب مشتریان و کاربران خود دارند. 

صرافی‌های رمزارز و خرده فروشی‌ها مانند سایت‌های فروش آنلاین کالاها و محصولات از مهمترین کسب و کارهایی هستند که از وب‌سرویس استعلام کارت بانکی استفاده می‌کنند. 

احتمال خطا در انجام تراکنش یا انتقال وجوه به کارت‌هایی که قابلیت برداشت ندارند مانند کارت‌های هدیه یا بن کارت، از جمله مهمترین اشتباهاتی است که در «انتقال به کارت» رخ می‌دهد. استفاده از وب‌سرویس استعلام کارت می‌تواند از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری کند. وب‌سرویس استعلام اطلاعات کارت با داشتن مزیت‌هایی مانند پوشش‌دهی همه بانک‌های کشور احتمال بروز خطا در صحت سنجی اطلاعات کارت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تعدد اطلاعات دریافتی توسط استعلام‌گیرنده از دیگر مواردی است که سرویس استعلام اطلاعات کارت جیبیت را برجسته کرده؛ در واقع استعلام‌گیرنده در این نوع وب‌سرویس ضمن دسترسی به اطلاعات دارنده کارت، مانند شماره حساب و نام بانک می‌تواند نوع حساب و فعال یا بلوکه بودن آن را نیز دریابد. 

مزیت دیگر وب‌سرویس استعلام شماره کارت کمک به کسب و کارها برای تکمیل پروفایل کاربران است. بدین معنا که با این وب‌سرویس امکان پردازش اطلاعات بانکی کاربران را برای کسب و کارها ممکن می‌سازد.علاوه بر آن می‌تواند مقدمه‌ا‌ی بر «ارتقای» پروفایل کاربران نیز باشد. بدین معنا که اگر حسابی که کارت به آن متصل است، به هر دلیلی فعال نباشد یا مسدود شود، کسب و کار با استعلام کارت به آن پی‌برده و از پروفایل بانکی کاربر حذف و از او شماره حساب دیگری درخواست می‌کند.

مزیت دیگر وب‌سرویس استعلام بانکی جیبیت کم بودن کارمزد دریافتی از استعلام‌گیرنده برای فعال‌سازی و استفاده از آن  همچنین نبود سقف ثبت درخواست روزانه برای کسب و کارها است. این دو امکان علاوه بر دسترسی بهتر به وب‌سرویس استعلام اطلاعات کارت کاربران، امنیت انتقال وجه را نیز بالا می‌برد.

وب‌سرویس‌های مکمل

وب‌سرویس استعلام کارت در کنار وب‌سرویس‌های تطبیق شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)، تبدیل کارت به شبا، ثبت احوال مقایسه‌ای همچنین استعلام شبا می‌تواند کاربرد زیادی برای کسب و کارها داشته باشد.

با وب‌سرویس استعلام کارت بانکی جیبیت، به نیاز کسب و کارها به ساخت پروفایل برای کاربران و مشتریان خود همچنین به‌روزرسانی آن پاسخ داده می‌شود. البته علاوه بر پاسخ به نیاز کسب و کار، ریسک‌های پیشرو مانند انتقال وجه به شماره کارت ناشناخته نیز کاهش می‌یابد. جیبیت با ارائه وب‌سرویس‌های بانکی و خدماتی توانسته نیازهای کسب و کارها را طبقه‌بندی و پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *