. زمان مطالعه: حدود 8 دقیقه

وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای؛ دریافت اطلاعات هویتی در کمترین زمان

چگونگی شناسایی کاربر یا مشتری پرسش اساسی شرکت‌هاست. در واقع کسب و کارها با ابزارهای به‌روز شناسایی این امکان را دارند که مبادلات مالی مشکوک را پیش از نهادهای ناظر شناسایی و از ادامه یافتن‌شان جلوگیری کند. اگرچه که کارکرد و حتی عمق سیاست‌های شناسایی کاربران در هر شرکتی متفاوت است اما کمّ و کیف بهره‌مندی از سیاست‌های احراز هویت بستگی به حوزه فعالیت شرکت‌ها دارد؛ به گونه‌ای که صرافی‌های رمزارز یا پلتفرم‌های فروش بیمه نیاز به ابزارهای پیشرفته شناسایی مشتری دارند حال آنکه سایت‌های خرید و فروش کالا یا خدمات به این ابزارها نیاز پیدا نمی‌کنند. 

یکی از اهرم‌های پیشرفته شناسایی مشتری برای کسب و کارها، استفاده از وب‌سرویس‌هاست. تنوع وب‌سرویس‌هایی که در دسترس شرکت‌ها قرار دارد نیاز آن‌ها را به اعتبارسنجی اطلاعات فردی یا صحت سنجی اطلاعات بانکی کاربر یا مشتری برآورده کند. 

نتیجه استفاده از این وب‌سرویس‌ها نیز غربالگری مشتریان یا کاربران به گروه‌های پرریسک و کم ریسک است. این تقسیم‌بندی میتواند تراکنش برای افراد خاصی را متوقف یا نظارت بر آن‌ها را افزایش دهد. 

وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای یکی از وب‌سرویس‌هایی است که می‌تواند نتیجه احراز هویت فرد را با بالاترین درجه اطمینان به استعلام‌گیرنده بازگرداند. جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای امکان استفاده از آن را برای تمامی کسب و کارها ایجاد کرده است. 

وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای چیست؟

اطمینان از هویت واقعی کاربران یکی از مهمترین مسائلی است که کسب و کار با آن روبرو می‌شود. به‌خصوص اینکه در سال‌های اخیر گرایش افراد به استفاده از خدمات غیرحضوری برای پیشبرد مقاصد مالی و اعتباری را افزایش داده است. این امر از یک سو مثبت و گریز ناپذیر بوده که در نهایت به پیشرفت تکنولوژی در این حوزه انجامید و از سوی دیگر راهکارهای جعل هویت را بالا برد که در نتیجه آن فعالیت‌های خرابکارانه و ریسک‌های مالی و اعتباری شتاب بیشتری گرفت.

استفاده از ابزارهایی خاص، راهکار کسب و کارها برای مقابله با این جعل هویت و جلوگیری از فعالیت‌های خرابکارانه است. یکی از این ابزارها، وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای است. 

ورودی این وب‌سرویس بر دو نوع است؛ اجباری و اختیاری. کد ملی کاربر یا مشتری و تاریخ تولد او از موارد اجباری و نام نام‌خانوادگی و نام پدر نیز از موارد اختیاری است که توسط استعلام‌گیرنده وارد می‌شود. 

نتیجه استعلام نیز به صورت «درصد تشابه» باز می‌گردد. بدین معنا که تشابه کدملی، تاریخ تولد و موارد اختیاری وارد شده به سیستم با آنچه در سرورهای اصلی ذخیره شده، مقایسه شده و به صورت «درصد» به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود. اگر این درصد از عددی معین کمتر باشد، هویت کاربر به صورت ضمنی تایید نشده و کسب و کار از حقیقی بودن هویت کاربران خود اطمینان حاصل نمی‌کند.

اهمیت استفاده از ثبت احوال مقایسه‌ای

در طول فرآیند شناسایی کاربران، هویت آن‌ها توسط وب‌سرویس‌ها احراز می‌شود که با توجه به قوانین مالی هر کشور متفاوت خواهد بود.اما فرآیند اصلی آن تطبیق مدارک معتبری با داده‌هایی است که از  سرورهای اصلی یا منابع موثق دریافت می‌شود.

به‌عنوان مثال کسب و کارها با استعلام داده‌های بانکی یا هویتی به صحت اطلاعات وارد شده توسط کاربر پی برده و به این سوالات پاسخ می‌دهند که آیا مشتری با هویت اصلی به فعالیت اقتصادی یا تجاری مشغول است و مدارکی که به کسب و کار ارائه داده، جعلی یا واقعی است؟

در گذشته عمده راهکار شناسایی کاربران، حضور فیزیکی و ارائه اصل مدارک بود. اما طی سالهای اخیر احراز هویت «از راه دور»، در عرض چند دقیقه و با استفاده از فناوری‌ها و وب‌سرویس‌ها انجام می‌پذیرد. 

همین تغییر رویه می‌تواند تبعاتی را برای کسب و کارها به‌دنبال داشته باشد که یکی از آن جعل هویت یا ارائه اطلاعات غیر واقعی به کسب و کارهاست.  از این رو بهره‌مندی از وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای که هویت افراد را صحت سنجی می‌کند، مهمترین اقدام کسب و کارها پیش از اجازه فعالیت اقتصادی یا تجاری به کاربران یا مشتریان‌شان است. 

اگرچه عمده استفاده کسب و کارها از وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای، برای اعتبارسنجی هویت کاربران یا مشتریانشان است اما درجه اهمیت این وب‌سرویس محدود به صحت سنجی هویت افراد نمی‌شود. بلکه تکمیل پروفایل هویتی کاربران یا مشتریان را نیز در بر می‌گیرد. بدین معنا که کسب و کار با صحت سنجی اطلاعات هویتی کاربرانش علاوه بر اعطای اجازه به آن‌ها برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، داده‌های‌شان را نیز در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می‌کند. از این رو امکان بروز هر خطا و احتمال وقوع جعل هویت نیز به شدت کاهش می‌یابد.

اهمیت استفاده از ثبت احوال مقایسه‌ای برای برخی کسب و کارها که به صورت مستقیم نیازمند دریافت اطلاعات هویتی افراد هستند، بیشتر است. صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌ها و پلتفرم‌های فروش بیمه از مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند. 

خطا در وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای

همانطور که گفته شد خروجی ثبت احوال مقایسه‌ای به صورت «درصد تطابق» با آنچه در سرورهای اصلی سازمان ثبت احوال ثبت شده، به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود. بنابراین در هر مرحله که استعلام‌گیرنده خطایی در وارد کردن اطلاعات خواسته شده داشته باشد مانند املای نادرست نام و نام‌خانوادگی یا اشتباه در وارد کردن کد ملی، درصد تطابق کمتر از 100 درصد خواهد بود. 

در درصدهای کمتر، استعلام‌گیرنده بررسی اطلاعات هویتی را مجددا انجام می‌دهد تا دلیل درصد تطابق کمتر را بیابد. 

مزیت استفاده از وب‌سرویس ثبت احوال مقایسه‌ای جیبیت

مهمترین مزیت جیبیت در ارائه این وب‌سرویس، بهره‌مندی از دو تامین‌کنده اصلی آن، سرویس‌های سیتاد و شاهین است. در واقع وجود این دو سرویس علاوه بر پایداری شبکه، تعداد درخواست‌هایی که در ثانیه ثبت می‌شود، افزایش می‌دهد. این امر بر کیفیت وب‌سرویس ارائه شده به کسب و کارها تاثیراتی می‌گذارد. 

کارمزد به صرفه و عادلانه نیز از دیگر مزیت‌های این وب‌سرویس است.که در کنار کیفیت بالا، امتیاز ویژه‌ای برای استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس جیبیت به‌شمار می‌آید.

وب‌سرویس‌های مکمل

ثبت احوال مقایسه‌ای از جمله وب‌سرویس‌های احراز هویت است که برای تمام کسب و کارها کاربرد دارد. اگرچه که عمده کاربرد آن در مواردی است که به فرد می‌بایست اجازه نقل و انتقال پول داده شود یا فعالیت اقتصادی داشته باشد. 

ثبت احوال مقایسه‌ای در کنار وب‌سرویس شاهکار (تطابق شماره موبایل با کد ملی) می‌توانند ترکیب مناسبی برای کسب و کارها باشد؛ به خصوص برای صرافی‌های رمزارز و پلتفرم‌های فروش بیمه. این دو وب‌سرویس علاوه بر احراز هویت، گامی برای به‌روزرسانی اطلاعات پروفایل هویتی کاربران نیز به‌شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *