. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

استعلام شبا؛ اطمینان بیشتر هنگام انتقال وجه

 «استعلام بانکی یا احراز هویت»، اولین گام برای پی بردن به اعتبار اطلاعات دریافتی از سوی کاربر یا مشتری است. اعتبار اطلاعات دریافتی و اعتمادسازی نیز مهمترین قدم برای شروع یک کسب و کار و انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود. اطلاعات دریافتی از کاربران یا مشتریان نیز با وب‌سرویس‌های استعلامی صحت سنجی می‌شوند. اگر داده‌ها بانکی باشند، مانند شماره کارت و اطلاعات شبا، وب‌سرویس‌های بانکی به کمک کسب و کارها آمده و کار را برای صحت سنجی راحت‌تر می‌کنند. اطمینان از واقعی بودن هویت مشتری و کاربر، ریسک‌های مالی و اعتباری و در نهایت مخاطرات پیشرو کسب و کار را کاهش می‌دهد. طی سال‌های اخیر که استفاده از خدمات آنلاین بانکی افزایش یافته و کسب و کارهای زیادی نیز اقدام به انتقال وجه در مبالغ زیاد کرده‌اند، ضرورت استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی بیش از گذشته حس می‌شود.

وب‌سرویس استعلام شبا یکی از کاربردی‌ترین وب‌سرویس‌های بانکی برای کسب و کارهاست. این وب‌سرویس علاوه بر اینکه ریسک مالی و اعتباری برای کسب و کارها را کاهش می‌دهد، احراز هویت و صحت‌سنجی اطلاعات بانکی صاحب شماره شبا را نیز ممکن می‌سازد. کاربرد دیگر این وب‌سرویس در انتقال وجه به‌وسیله پایا و ساتنا و در مبالغ مختلف است؛ صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های اعتباری و وام‌دهنده از جمله مهمترین استفاده‌کنندگان این نوع استعلام بانکی هستند اگرچه استفاده از آن محدود به احراز هویت و اطلاعات بانکی نمی‌شود و خرده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین فروش کالا و خدمات نیز برای استرداد وجه از این سرویس بهره می‌برند

جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان این وب‌سرویس، امکان استعلام شبای تمام بانک‌ها را برای کسب و کارها ایجاد کرده است. کیفیت بالا و قیمت مناسب از مهمترین مزیت‌های وب‌سرویس استعلام شبای جیبیت نسبت به سایر ارائه‌دهندگان است.    

وب‌سرویس استعلام شبا چیست؟

استعلام شبا جزو آن دسته از وب‌سرویس‌های پرطرفدار بانکی است که جامعه هدف آن نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ از کسب و کارهایی که روزانه کمتر از 20 میلیون تومان وجه جابه‌جا می‌کنند تا آن دسته از شرکت‌هایی که تراکنش‌های چند صد میلیون تومانی دارند. به صورت کلی هر انتقال وجهی فارغ از رقم آن می‌تواند به‌واسطه شماره شبا  و از روش‌های ساتنا و پایا منتقل می‌شود.

برای بهره‌مندی از این وب‌سرویس، در ابتدا شناسه 24 رقمی به عنوان داده ورودی از متقاضی دریافت می‌شود و اطلاعاتی همچون نام بانک، شماره شبا، وضعیت حساب اعم از بلوکه، فعال و ناشناخته بودن و نام صاحب یا صاحبان حساب به عنوان اطلاعات خروجی به استعلام‌گیرنده نشان داده می‌شود. با استفاده از این وب‌سرویس اطلاعات کامل حسابی که شبای آن در سیستم مورد استعلام قرار گرفته، به عنوان پاسخ به متقاضی اعلام می‌شود. استفاده‌کنندگان از وب‌سرویس استعلام شبا درصدد هستند با ارائه این سرویس به کاربرانشان درصد احتمال خطاهای ناخواسته در وارد کردن شماره شبا برای حساب‌هایی که قابلیت واریز ندارند (شماره شبا متعلق به کارت هدیه یا حسابی بلوکه شده است) کاهش دهد.

اهمیت استفاده از وب‌سرویس استعلام شبا

افزایش ضریب امنیت انتقال وجه و جلوگیری از وقوع هرگونه خطای انسانی در انتقال پول از مهمترین دلایلی است که کسب و کارها از استعلام‌های بانکی و به خصوص استعلام شبا استفاده می‌کنند. البته نباید از این نکته غافل شد استعلام شبا با توجه به اطلاعاتی که به استعلام گیرنده می‌دهد، می‌تواند در فرآیندهای احراز هویت نیز کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال کسب و کارها با استعلام شماره شبای کاربران خود، به درستی اطلاعات وارد شده توسط آن‌ها پی برده و واقعی بودن هویت افراد را متوجه می‌شوند. کسب و کارها با استعلام اطلاعات بانکی علاوه بر اینکه زمینه را برای انجام انواع جرم‌های مالی کاهش می‌دهند، از صحت اطلاعات وارد شده توسط کاربران برای انجام تراکنش نیز مطمئن می‌شوند.

اهمیت دیگر وب‌سرویس استعلام شبا تکمیل بانک اطلاعاتی برای کسب و کارهاست. بدین معنا که کسب و کار با هر بار استعلام شماره شبا کاربرانش، می‌تواند علاوه بر موقعیت و نوع حساب اعم از فعال، بلوکه یا ناشناخته بودن آن، دسترسی به آن شبا را در صورت صلاحدید، قطع کند.

وب‌سرویس استعلام شبا برای چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

طی سال‌های اخیر شرکت‌های فعال در حوزه‌های مالی و اعتباری همچنین رمزارز افزایش بیشتری داشته؛ انتقال وجه در این شرکت‌ها فارغ از تعداد و حجم مبادلات مالی نیازمند صحت سنجی شماره شناسه شباست که این امر با استفاده از وب‌سرویس استعلام شبا ممکن می‌شود.

‌‌صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های اعتباری و وام‌دهنده از مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند. چرا که در این کسب و کارها حجم انتقال وجه،  نیازمند دقت و مدیریت صحیح است.  

صرافی‌های رمزارز به دلیل نوع و میزان انتقال وجوه‌شان، نیازمند وب‌سرویسی هستند که بتواند تعداد زیادی شبا را در طول روز استعلام بگیرند، وضعیت اطلاعات شناسه شبا (نوع حساب و صاحبان) را بررسی کنند و انتقال وجه را انجام دهند.

کارگزاری‌ها و شرکت‌های اعتباردهنده نیز بنا به فراخور نیازشان از وب‌سرویس استعلام شبا استفاده می‌کنند. 

حساسیت‌های بالا در انتقال وجه همچنین امکان انتقال به حساب‌هایی که ناشناخته هستند یا بلوکه شده‌اند، لزوم استعلام شماره شبا را پیش از هر اقدام پولی دوچندان می‌کند. البته کیفیت بالا در استعلام اطلاعات شبا و پوشش‌دهی تمام بانک‌ها نیز از دیگر مواردی است که در بررسی سرویس مناسب استعلام اطلاعات شبا می‌بایست به آن توجه داشت. بدین معنا که کاربران فارغ از اینکه در کدام بانک حساب دارند، می‌توانند شماره شبا خود را در اختیار کسب وکاری که از وب‌سرویس استعلام شبا جیبیت استفاده می‌کند، قرار دهند.

وب سرویس استعلام شبا علاوه بر موارد گفته شده یک مزیت دیگر نیز برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد و آن بودن کیفیت و پایداری نسبتا زیاد آن به دلیل استفاده از ارائه‌دهندگان متعدد است. 

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از وب‌سرویس استعلام شماره شبا، تنوع اطلاعاتی است که به استعلام‌گیرنده می‌دهد. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد این اطلاعات علاوه بر نام بانک، شامل نام و نام خانوادگی صاحب یا صاحبان حساب، نوع حساب مانند فعال یا بلوکه بودن نیز می‌شود. این اطلاعات از آن جهت مهم است که احتمال وقوع انواع خطا و اشتباه در انتقال وجه را به‌شدت کاهش می‌‎دهد.

وب‌سرویس‌های مکمل

وب‌سرویس استعلام شبا در کنار وب‌سرویس‌های تطبیق شماره موبایل با کد ملی (شاهکارتبدیل کارت به شبا، ثبت احوال مقایسه‌ای همچنین استعلام کارت می‌تواند کاربرد زیادی برای کسب و کارها داشته باشد. در واقع به تمام نیاز کسب و کارها برای احراز هویت کاربران یا مشتریان خود به‌واسطه وب‌سرویس‌های استعلامی جیبیت پاسخ داده می‌شود و همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، ریسک‌های پیش‌رو آن‌ها کاهش می‌یابد. جیبیت با ارائه وب‌سرویس‌های بانکی و خدماتی توانسته نیازهای کسب و کارها را طبقه‌بندی کند و پوشش دهد.  به صورت کلی هر کسب و کاری که با کاربران یا مشتریانش تراکنش مالی داشته باشند، خواه پلتفرم‌های فروش بیمه و کارگزاری‌ها باشد و خواه کسب و کارهای نوپای اینترنتی به این وب‌سرویس نیازمند خواهند بود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های شما