. زمان مطالعه: حدود 7 دقیقه

واریز شناسه‌دار؛ وب‌سرویسی برای برخی کسب و کارها

کسب و کارها برای حضور بهتر و فعال‌تر در بازار به ابزارهای متفاوتی نیاز دارند؛ برخی از این ابزار را از ابتدای شروع فعالیت‌شان در اختیار دارند و برخی را نیز پس از مدتی و با توسعه کسب و کار و تغییر نیازشان، تقاضا می‌کنند و در اختیار می‌گیرند. 

ابزارهای مورد نیاز پلتفرم‌های فعال به‌خصوص آن‌هایی که با کاربران یا مشتریان خودتبادلات مالی دارند، برای حضور در بازار، سرویس‌های مالی، پرداخت و سرویس‌های احراز هویت است که علاوه بر کمک به گسترش بازارهای هدف، سطح ارائه خدمات به کاربران یا مشتریان‌شان نیز ارتقا می‌دهد. 

یکی از سرویس‌هایی که برخی کسب و کارها در گذر زمان و با توسعه کسب و کارشان به آن نیاز پیدا می‌کنند، واریز شناسه‌دار است. این سرویس برای آن دسته از پلتفرم‌هایی که تراکنش‌های با مبالغ بالا از سوی کاربران خود دارند، کاربرد دارد. 

 در این روش واریز وجه، کاربر یا مشتری احراز هویت شده در صورت ارائه اسناد مثبته و توافق بانک، اجازه انتقال وجه بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی را دریافت کرده و از طریق واریز با شناسه، پرداخت خود را انجام می‌دهد.  

فرآیند سرویس واریز شناسه‌دار 

کاربران یا مشتریان کسب و کارها در صورت واریز وجه بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی از روش «واریز شناسه‌دار» استفاده می‌کنند. بدین معنا که با «ثبت درخواست شناسه واریز» و پس از طی کردن مراحل قانونی، شناسه را دریافت و پس از آن واریز را انجام می‌دهند. 

پیش از دریافت شناسه واریز، لازم است کاربران یا مشتریان احراز هویت شوند و اجازه واریز بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی را از بانک کسب کنند. تطابق کد ملی با شماره شبا برای کاربران یا مشتریان، پیش شرط اساسی برای «ثبت درخواست» شناسه واریز است. پس از تطبیق اطلاعات هویتی و داده‌های بانکی و ارائه اسناد مثبته به بانک، اجازه واریز در سقف بالاتر از درگاه پرداخت برای کاربر یا مشتری صادر می‌شود. 

کاربر یا مشتری می‌تواند با انتخاب یکی از روش‌های اینترنت بانک، موبایل بانک یا دستگاه‌های ATM واریز خود را انجام دهد. واریز با شناسه دارای مراحلی برای تایید است بدین صورت که در ابتدا اطلاعات هویتی درخواست‌کننده شناسه با اطلاعاتی که در پنل کسب و کار ثبت شده، تطبیق داده می‌شود. در صورت تایید اطلاعات وارده و همخوانی آن‌ها با یکدیگر، شناسه برای فرد صادر می‌شود. 

واریز شناسه‌دار برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

آن دسته از کسب و کارهایی که تراکنش با مبالغ بالا با کاربران یا مشتریان خود دارند از این سرویس استفاده می‌کنند. چرا که واریز با شناسه این قابلیت را به مشتریان یا کاربران کسب و کار می‌دهد بدون وارد شدن به درگاه پرداخت و با طی کردن چند مرحله، مانند تطبیق اطلاعات هویتی با داده‌های بانکی و تایید اسناد مثبته ارائه شده به بانک، واریز خود را انجام می‌دهند. کسب و کار نیز از موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن واریز صورت گرفته، مطلع می‌شود. 

واریز شناسه‌دار برای کسب و کارهایی که در بخش مالی یا بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند، مناسب است. کارگزاری‌ها یا شرکت‌های بورس و صرافی‌های رمزارز از جمله مهمترین استفاده‌کنندگان از آن هستند. 

مزیت استفاده از شناسه واریز 

همانطور که گفته شد مهمترین مزیت این سرویس، واریز وجه بالاتر از درگاه پرداخت است. اگرچه مواردی همچون امکان واریزهای دوره‌ای توسط API مانند اقساط و رصد تراکنش‌ها و اطلاع از موفقیت‌آمیز بودن آن‌ها نیز از دیگر مزیت‌های استفاده از شناسه واریز است. کاربران یا مشتریان کسب و کارها این امکان را دارند که از شماره 15 رقمی شناسه واریز به مدت نامحدود استفاده کنند و با آن واریزهای خود را انجام دهند. 

واریز وجه بدون وارد شدن به درگاه پرداخت اینترنتی نیز از دیگر مزیت‌های این سرویس است. البته فرآیند انجام آن به دلیل الزام به طی کردن مراحل قانونی، قدری طولانی‌تر از روش پرداخت مستقیم به‌واسطه درگاه است؛ اما انتقال وجه را با امنیت و دقت صورت می‌دهد. 

سرویس‌های مکمل‌ واریز شناسه‌دار

واریز با شناسه یکی از راهکارهای انتقال وجه بالاتر از سقف بانکی توسط کاربران یا مشتریان کسب و کارهاست. برای دریافت شناسه نیز می‌بایست شناخت مشتری یا کاربر به صورت کامل صورت گرفته و اسناد مثبته برای افزایش سقف واریز روزانه به بانک ارائه شود. در آن صورت اجازه واریز به کاربر یا مشتری کسب و کار داده می‌شود. 

مهمترین وب‌سرویسی که می‌تواند به‌عنوان مکمل واریز شناسه‌دار عمل کند، وب‌سرویس‌های استعلامی است که به سه نوع وب‌سرویس بانکی، خدماتی و احراز هویت تقسیم می‌شود. وب‌سرویس‌های بانکی تطبیق کد ملی با شماره کارت، استعلام شبا،  همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شبا و وب‌سرویس احراز هویت تطبیق کد ملی با شماره موبایل نیز می‌توانند نقش مهمی در فرآیند صحت‌سنجی داده‌های بانکی و اطلاعات فرد درخواست‌دهنده شناسه واریز ایفا کنند. 

البته باید به این نکته اشاره کرد که سرویس واریز شناسه‌دار به عنوان مکمل درگاه پرداخت برای کسب و کارها تلقی می‌شود؛ هر زمان که کاربران یا مشتریان، واریز وجه بالاتر از سقف درگاه پرداخت داشتند، می‌توانند از طریق واریز شناسه‌دار و بدون وارد شدن به درگاه پرداخت اینترنتی، واریز وجه خود را انجام دهند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *