. زمان مطالعه: حدود 10 دقیقه

تطابق شماره کارت با کد ملی؛  گامی برای اطمینان بیشتر در تبادلات مالی

نگرانی در خصوص ریسک های اعتباری و تهدیدهای مالی جزئی جدانشدنی از کسب و کارهایی که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری می‌کنند. یکی از الزامات برای کاهش نگرانی‌ها، استفاده از روش‌هایی است که در نهایت به شناخت بیشتر مشتری منجر شده به‌گونه‌ای که در هر مرحله از فعالیتش توسط کسب و کار رصد می‌شود.

یکی از این روش‌ها استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویت و خدماتی است. در واقع کسب و کارها با استفاده از این وب‌سرویس‌ها ضمن بالا بردن ضریب امنیت هنگام تبادل مالی و اطمینان از صحت پرداخت وجه توسط کاربران یا مشتریان، ریسک‌های خود را پوشش می‌دهند و در برابر هر رخداد غیرمنتظره‌ای بیمه می‌شوند. 

یکی از این ابزارها که علاوه بر احراز هویت فرد، صحت سنجی اطلاعات بانکی را نیز انجام می‌دهد، وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی است. که به کسب و کار کمک می‌کند از وقوع جرائم مالی و کلاهبرداری اینترنتی جلوگیری کرده و کاربران یا مشتریان خود را به راحتی و با کمترین هزینه شناسایی کنند.

علاوه بر آن  استفاده از وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی اجازه نظارت بهتر بر  معاملات مالی کاربران و درک قصد از ارائه درخواست‌های پولی را نیز به کسب و کارها می‌دهد. در واقع با استفاده از این وب‌سرویس و با داشتن تایید احراز هویت فرد، کسب و کارها ناظر بر تراکنش‌های کاربر یا مشتری خود است.

وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی ترکیبی از دو وب‌سرویس بانکی و احراز هویت است، بنابراین می‌تواند برای کسب و کارهایی که ارتباطشان با مشتری، به‌واسطه کیف پول الکترونیکی صورت می‌پذیرد، کاربرد بیشتری داشته باشد؛ صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌ها و بیمه‌ها از جمله مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس همخوانی هستند. 

جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کد ملی، این امکان را برای کسب و کارها ایجاد کرده که با هزینه‌ای معقول و به‌صرفه، علاوه بر احراز هویت کاربر، بتوانند به اطلاعات بانکی او نیز دسترسی داشته باشند و آن‌ها را با یکدیگر تطبیق دهند. 

وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی چیست؟

همانطور که عنوان شد وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی، ترکیبی از دو نوع وب‌سرویس است؛ استعلام بانکی و احراز هویت. کسب و کار به‌واسطه استفاده از این وب‌سرویس تطبیقی، علاوه بر فهم صحت و سقم اطلاعات هویتی کاربر خود، به درستی داده‌های بانکی او نیز پی می‌برد.

اطلاعات ورودی این وب‌سرویس، شماره کارت بانکی، کدملی و تاریخ تولد کاربر یا مشتری و خروجی نیز دو گزینه «درست» یا «نادرست» است. 

در صورت همخوانی اطلاعات وارد شده، گزینه «درست» و در صورتی که نام دارنده کارت بانکی با کد ملی وارد شده، تطابق نداشته باشد، گزینه «نادرست» به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود.

استفاده از وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کد ملی کسب و کار را در مقابل اقدامات مالی خلاف قانون بیمه می‌کند و امکان شناسایی زودتر تراکنشهای مالی مشکوک را می‌دهد. 

اهمیت استفاده از وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کد ملی

مهمترین دلیل استفاده از وب‌سرویس‌ها، اولویت‌بندی ریسک‌ها بر اساس آسیبی است که به کسب و کارها می‌زند؛ در واقع به‌کارگیری وب‌سرویس‌های استعلام بانکی، احراز هویت و خدماتی باعث به حداقل رسیدن سطح ریسک مالی و اعتباری می‌شود. اگرچه اتخاذ موثرترین روش برای کاهش سطح ریسک نیز یکی از چالش‌های اصلی پیش‌رو کسب و کارهاست. چرا که همه تهدیدها تاثیرات به یک اندازه مخربی ندارند، اما برای جلوگیری از تمام آن‌ها یک پیش‌نیاز لازم است؛ استفاده از وب‌سرویس‌ استعلامی.

یکی از این وب‌سرویس‌ها تطبیق شماره کارت با کد ملی که برای بالا بردن ضریب امنیت تراکنش‌ها به‌خصوص برای کسب و کارهایی که با کاربران یا مشتریان خود نقل و انتقال وجه انجام می‌دهند، به‌کار می‌رود. این وب‌سرویس باعث می‌شود که هویت کاربران پیش از آغاز فعالیت اقتصادی و تجاری مورد شناسایی شده و در صورت اطمینان از حقیقی بودن هویت کاربران به او اجازه فعالیت داده شود.

 علاوه بر آن جلوی هر گونه جابه‌جایی وجه از کارتی به جز آنچه که کاربر یا مشتری در سیستم ثبت کرده و صحت سنجی شده، گرفته می‌شود. در واقع تطابق شماره کارت با شماره ملی، پوشش مناسبی برای ریسک‌های ناخواسته مالی ایجاد می‌کند. 

اهمیت دیگر این وب‌سرویس در تکمیل پروفایل بانکی کاربران است. بدین معنا که کسب و کار با ذخیره اطلاعات بانکی و هویتی فرد، از بروز هرگونه خطای مالی یا تراکنش توسط حساب‌‌های دیگر جلوگیری میکند. 

به صورت کلی نظارت بهتر بر جریان خروج پول از حساب کسب و کار و انتقال به حساب کاربر از مهمترین دلایلی استفاده کسب و کارها از وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کد ملی است. 

چه کسب و کارهایی از تطابق شماره کارت با کد ملی استفاده می‌کنند؟

همانگونه که گفته شد جابه‌جایی و نقل و انتقال پول میان کسب و کار و حساب کاربر مهمترین دلیل استفاده از این وب‌سرویس است. بنابراین آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری که جریان ورود و خروج پول به حساب کسب و کار و کاربر را به صورت همزمان دارند، برای صحت سنجی هویت فرد و جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری از آن استفاده می‌کنند. 

صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌ها، شرکت‌های بیمه و به صورت کلی هر کسب  و کاری که کیف پول الکترونیک برای کاربران یا مشتریان خود درنظر گرفته، از عمده استفاده‌کنندگان این وب‌سرویس هستند. 

صرافی‌های رمز ارز پیش از دادن اجازه به کاربر برای خرید و فروش ارز دیجیتال، شماره کارت را با کد ملی کاربر یا مشتری تطبیق می‌دهند تا از صحت اطلاعات ورودی اطمینان حاصل کنند. 

سازوکار وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی برای کارگزاری‌ها نیز مشابه صرافی‌های رمزارز است؛ افراد پیش از ورود به بازار سرمایه نیازمند احراز هویت و تطبیق هویت با اطلاعات کارت هستند. 

فرآیند تطبیق شماره کارت با کد ملی چگونه است و چه مزیت‌هایی دارد؟

وب‌سرویس تطبیق شماره کارت با کد ملی ترکیبی از دو وب‌سرویس استعلام بانکی و احراز هویت است. پس از وارد کردن شماره کارت و کد ملی کاربر توسط استعلام‌گیرنده، همزمان دو تامین‌کننده اصلی که یکی شبکه بانکی و دیگری سازمان ثبت احوال است، وارد عمل می‌شوند. در وهله اول اعتبارسنجی شماره کارت و کد ملی وارد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت درستی، با یکدیگر تطابق داده و در نهایت نتیجه این تطابق به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود. 

استفاده از تامین‌کنندگان اصلی، مهمترین مزیت در ارائه وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کد ملی است. در واقع جیبیت با بهره‌گیری از دو تامین‌کننده اصلی، شبکه بانکی و سازمان ثبت احوال علاوه بر احراز هویت و اعتبارسنجی کاربران، احتمال بروز خطا در پاسخ را به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه کیفیت وب‌سرویس افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. 

قیمت مناسب و کارمزد کم از دیگر مزیت‌های این وب‌سرویس است. در واقع این امتیاز در کنار کیفیت بالا به مهمترین دلیل کسب و کارها برای دریافت وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کدملی از جیبیت تبدیل شده است. 

وب‌سرویس‌های مکمل

وب‌سرویس‌های استعلام شبا، همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره کارت و همخوانی شماره موبایل با کدملی از جمله وب‌سرویس‌هایی هستند که در کنار تطابق شماره کارت با کدملی می‌تواند برای کسب و کارها کارکرد بالایی داشته باشد. 

اگرچه کارکرد وب‌سرویس استعلام شبا متفاوت از وب‌سرویس تطابق شماره کارت با کدملی و برای صحت سنجی اطلاعات بانکی است، اما در کنار سایر وب‌سرویس‌ها می‌تواند حاشیه امن پرداخت‌های آنلاین برای کسب و کارها را افزایش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از وب‌سرویس‌های استعلام جیبیت با کارشناسان پشتیبانی ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *