. زمان مطالعه: حدود 10 دقیقه

سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت چگونه کار می‌کند؟

عرضه خدمات در بستر آنلاین علاوه بر مزیت‌های بی‌شمار، چالش‌های ریز و درشتی نیز برای شرکت‌ها ایجاد کرده که «چگونگی احراز هویت مطمئن» و «نحوه مقابله با جعل یا سوءاستفاده از هویت» تنها نمونه‌هایی از آن بودند. 

اگرچه هر کسب و کاری راهکاری خاصی برای شناسایی کاربران خود در پیش می‌گرفت اما روش موثر برای مقابله با «چالش‌های شناختی»، استفاده از تکنیک‌هایی است که افراد را با استفاده از ویژگی‌های خاص و رفتارهای بارز خود مانند اثر انگشت، ضربان قلب، شکل عنبیه و… از یکدیگر تفکیک کند که این مهم با بهره‌مندی از سرویس‌هایی خاص برای شناسایی و احراز  هویت افراد میسر می‌شود.
بایومتریک (یا همان بیومتریک) به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که در آن هویت افراد به واسطه خصوصیتی خاص یا ویژگی‌ای منحصربفرد، احراز می‌شود. با این روش شناسایی، امکان جعل یا سوءاستفاده از هویت افراد بسیار دشوار است. 

جیبیت علاوه بر سرویس‌های استعلام بانکی مانند استعلام شبا و سرویس‌های تطبیقی مثل شاهکار، سرویس احراز هویت بایومتریک را نیز به کسب و کارها ارائه می‌دهد تا بهره‌مندان از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن علاوه بر احراز هویت با استفاده از خصوصیت‌های فردی، امکان اعتبار سنجی اسناد هویتی را نیز داشته باشند. 

 

تطبیق چهره، بررسی زنده بودن تصویر، بررسی اسناد، تبدیل صوت به متن و استخراج متن از جمله قابلیت‌های سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت است. 

 

استفاده از خصوصیات خاص هر فرد

احراز هویت به واسطه خصوصیات ظاهری و ویژگی‌های یکتا، چیز جدیدی نیست؛ در گذشته‌های دور از اثر انگشت به عنوان ابزاری برای تفکیک مجرمان از شهروندان استفاده می‌شد، اما از آن زمان تا سال‌های اخیر که فناوری‌هایی همچون تطبیق چهره، بررسی زنده بودن تصویر یا اسکن عنبیه برای صحت‌سنجی هویت افراد مورد استفاده قرار گرفته، راه طولانی طی شده است. جیبیت در مقاله‌ای با عنوان « تاریخچه مختصری از احراز هویت بایومتریک» به بررسی پیشینه تاریخی احراز هویت در جهان پرداخته است. 

چهره، مهمترین خصوصیت فردی برای تشخیص هویت است و در بسیاری از نهادهای مالی و سازمان‌های حقوقی و قضایی کاربرد دارد. افراد با تایید هویت خود از طریق چهره، می‌توانند اجازه برای آغاز فعالیت‌های مالی و اقتصادی بگیرند، در بانک‌ها افتتاح حساب انجام دهند یا به سایر کشورها سفر کنند. 

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده‌تر از چهره برای شناسایی افراد، چالش‌های پیرامون آن نیز شدت گرفت از این رو توجه به سایر خصوصیات ظاهری و حتی رفتاری خاص هر فرد، به عنوان معیارهای دیگری برای تایید هویت افراد به ادبیات احراز هویت وارد شد؛ نحوه ادای کلمات، شکل عنبیه و هندسه کف دست از جمله مواردی بود که در برخی موارد به عنوان اطلاعات دریافتی برای احراز هویت به کار میرفت. 

 

احراز هویت پیشرفته با وب‌سرویس جیبیت

جیبیت با ارائه وب‌سرویس احراز هویت بایومتریک (که در برخی موارد به آن سرویس احراز هویت بیومتریک نیز گفته می‌شود)، کسب و کارها را برای صحت‌سنجی اطلاعات هویتی کاربرانشان توانمند می‌کند تا ریسک‌های عملیاتی برای آن‌ها کاهش یابد. 

احراز هویت بایومتریک جیبیت چند خدمت اصلی به استفاده‌کنندگانش می‌دهد که شامل تطبیق چهره، بررسی زنده بودن تصویر، تبدیل صوت به متن ، بررسی اسناد و استخراج متن است. 

 

تطبیق چهره؛ شناسایی آسان کاربر

یکی از خدمات سرویس احراز هویت بایومتریک، تطبیق تصویر ورودی یا بارگذاری شده توسط کاربر با مراجع استعلامی نظیر ثبت‌احوال است. بدین معنا که اگر کسب و کار در مرحله ثبت‌نام، ورود به پنل کاربری یا تغییر رمز عبور، از مشتری خود درخواست تصویر داشته باشد، چهره کاربر با دقت 99 درصد بررسی و نتیجه به درخواست‌کننده بازگردانده می‌شود. 

در صورتی که تصویر مورد نظر دارای مشکلاتی مانند کیفیت پایین، وضوح نامناسب یا پوشانندگی بخشی از صورت باشد، خطا به کاربر نمایش داده می‌شود. 

 

زنده بودن تصویر، جلوگیری از مخاطرات ناخواسته 

در سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت، طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا زنده بودن تصویری که از کاربر یا مشتری دریافت می‎شود، بررسی و در نهایت آن را تایید یا رد کنند. 

در فرآیند تشخیص زنده بودن تمامی موارد هوش مصنوعی و تکنیک‌های پردازش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو احتمال وقوع انواع مخاطرات و Attackها مانند Print Attack, Display Attack و Mask Attack به شدت کاهش می‌یابد. 

Print Attack یکی از روش‌های فریب سرویس احراز هویت بایومتریک است که در آن فرد از یک عکس پرینت گرفته شده به جای ارسال تصویر چهره خود استفاده می‌کند. در صورت ارسال  عکس دیجیتال یا عدم استفاده از دوربین برای ارسال تصویر کاربر به وب‌سایت درخواست‌کننده، سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت هشدار لازم را به کاربر داده و تصویر ارسالی را تایید نمی‌کند. 

در Display Attack اگر کاربر تصویری نامشخص یا دارای نقص از خودش ارسال کند، سرویس احراز هویت بایومتریک آن را شناسایی کرده و به او هشدار می‌دهد. 

 

تبدیل صوت به متن؛ شناخت کاربر از روی صدا

تبدیل صوت به متن یا Automatic Speech Recognition از دیگر قابلیت‌های سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت است که گفته‎های کاربران را به صورت متن پردازش می‌کند. در تبدیل صوت به متن، سیستم تنها به دنبال تشخیص صدای کاربر و نحوه ادای کلمات توسط او است.  شاید بهترین توصیف برای ASR، امکان گفتگو مستقیم با ماشین (سیستم) باشد. اگرچه بسیاری از توسعه دهندگان هوش مصنوعی، معتقدند همچنان راه طولانی برای رسیدن به نقطه اوج در این فناوری وجود دارد. 

کاربران با ادای کلماتی که پیشتر توسط سیستم انتخاب شده و رابطه مستقیمی با بازاری که کسب و کار در آن مشغول است، دارد، هویت خود را احراز می‌کند. به‌عنوان مثال برای افرادی که به دنبال افتتاح حساب در بانک یا موسسه مالی خاصی هستند، جمله‌ای با دارا بودن کلمه «افتتاح حساب» ظاهر می‌شود. از سوی دیگر اگر فرد مایل باشد فعالیت خود را در صرافی رمزارز آغاز کند، جمله دیگری برای خوانش به او نشان داده می‌شود. 

 

بررسی اسناد؛ مکملی برای شناخت بیشتر


در قابلیت بررسی اسناد یا  Document Verification، سرویس احراز هویت بایومتریک جیبیت به بررسی معتبر بودن یا نبودن سند بارگذاری شده توسط کاربر می‌پردازد. این اسناد می‌توانند شامل اسناد هویتی مانند گواهینامه و گذرنامه یا اسناد بانکی و حتی اسناد مالکیتی نظیر سند ملک یا زمین باشند. 

بسیاری از کسب و کارها تایید اصالت اسناد را یکی از فرآیندهای احراز هویت فردی می‌دانند. اگرچه برای تایید هویت کاربران خود از سایر روش‌ها مانند تطبیق چهره نیز بهره می‌برند اما تایید اصالت اسناد به عنوان مکملی برای صحت‌سنجی اطلاعات هویتی افراد است. 

استخراج متن؛ راهکاری برای تسهیل فرآیندهای ثبت‌نام 

استخراج متن یا  Optical Character Recognition فرآیندی است که طی آن اطلاعات نوشتاری روی کارت‌های شناسایی یا اسناد هویتی توسط هوش مصنوعی استخراج تا در روندهای آتی مانند فرم‌های ثبت‌نام مورد استفاده قرار گیرند. با این قابلیت، کاربر بدون نوشتن اطلاعات در فرم‌ها، تنها آن‌ها را تایید و در صورتی که مغایرتی وجود داشته باشد، نسبت به رفع آن اقدام می‌کند. 

راهکارهای جیبیت برای تایید هویت کاربران

سرویس احراز هویت بایومتریک تنها یکی از راهکارهای جیبیت برای صحت‌سنجی اطلاعات کاربران کسب و کارهاست. همانگونه که در ابتدای متن اشاره شد، هر کسب و کار بسته به صنعتی که در آن فعالیت دارد، به سطحی از سرویس‌های استعلام و احراز هویت نیاز پیدا می‌کند. 

برخی از کسب و کارها تنها به تایید داده‌های بانکی نیاز دارند و برخی دیگر سرویس شاهکار (تطبیق شماره موبایل با کد ملی) مدنظرشان است. 

جیبیت با ارائه طیف وسیعی از سرویس‌های استعلام و احراز هویت، راه را برای صحت‌سنجی آسان و مطمئن اطلاعات، پیش‌ر‌وی کسب و کارها قرار داده است. 

استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا و استعلام کارت از مهمترین سرویس‌های بانکی و ثبت احوال مقایسه‌ای نیز از سرویس‌های احراز هویتی جیبیت است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *