. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

پرداخت از طریق کارت‌های نقدی منسوخ می‌شود؟

کارت‌های بانکی در اوایل دهه 80 و 90، نقش پررنگی را در پرداخت‌ها داشتند؛ با آن‌ها می‌شد انتقال وجه انجام داد و به صورت حضوری یا غیرحضوری خرید کرد. این کارت‌ها شاید توانسته باشند شرایط خرید و ضوابط پرداخت را تسهیل کنند اما  تجربه سال‌ها پرداخت از طریق کارت‌های نقدی نشان می‌دهد که امنیتشان می‌تواند هر لحظه مورد تهدید قرار بگیرد و صاحب آن را به چالش‌های مختلف دچار کند. از سوی دیگر ریسک‌های ناخواسته‌ای که کسب و کارها به واسطه کارت‌های نقدی ممکن است دچارشان شود نیز کم نیست.
از سوی دیگر کارت‌های نقدی برای شرایطی که در آن بانکداری دیجیتالی ظهور و بروز پیدا کرده و سرویس‌های پیشرفته‌ای به‌واسطه بانکداری باز توسعه داده شده‌اند، طراحی نشده‌اند.از این رو پیش‌‎بینی می‎‌شود تا 2026 بیش از دو سوم پرداخت‌‎ها از طریق روش‌‎های جایگزین alternative payment methods یا APM انجام شود.
در مطلب «روش‌های پرداخت کدامند؟» به برخی از گزینه‌‎های پرداخت که کسب و کارها می‌توانند با آن‌ها کاربران را به خرید و حتی تداوم آن ترغیب کنند، اشاره شده است. به صورت کلی APM به روش‌هایی گفته می‌شود که در آن بدون استفاده از پول نقد و بدون حضور کارت نقدی و حتی اطلاعات آن (برای هر بار پرداخت)، مبلغ کالا پرداخت شود. 

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا توجه به سایر گزینه‌های پرداخت، علاوه بر اینکه به جذابیت خرید کالا می‌افزاید، یک ضرورت نیز به‌شمار می‌رود.

چرا خرید با کارت‌های نقدی کم می‌شود؟

خرید با کارت‌های نقدی اگرچه اجتناب‌ناپذیر و راهکاری بدون جایگزین به نظر می‌رسد اما برخی چالش‌های آن مانند تجربه کاربری ضعیف، مشکلات عملیاتی همچنین هزینه‌های بالا مقابله با تقلب و سوءاستفاده باعث شده که کسب و کارها به فکر روش‌های جایگزین برای پرداخت وجه باشند. 

برای درک پیچیدگی و بالا بودن هزینه‌های مقابله با تقلب می‌بایست به این نکته توجه کنید که در هر تراکنش با کارت بانکی، شش طرف در ارتباط هستند؛ مشتری، درگاه پرداخت، شرکت شاپرک، پردازش‌گر(که می‌تواند ارائه‌دهنده درگاه پرداخت باشد)، بانک صادرکننده کارت و بانک پشتیبان کننده از درگاه پرداخت.
اگرچه کل فرآیند پرداخت وجه به صورت آنلاین تنها در چند ثانیه رخ می‌دهد اما آنچه در این بین می‌گذرد، می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم زند که برخی از آن‌ها شروع یک چالش بزرگ در صنعت پرداخت خواهد بود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که همه چیز، تنها درباره تهدیدها یا تحدیدهای این روش پرداخت نیست؛ بلکه بهره‌مندی از روش‌های مدرن و متناسب با کسب و کارها همچنین افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی (GDP) است. جهان در حال گذار از بانکداری سنتی و روش‌های قدیمی به بانکداری باز و روش‌های مدرن است که صنعت پرداخت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. 

روش‌های مدرن این امکان را به استفاده‌کنندگانش می‌دهد که با واسطه‌های کمتری، پرداخت‌های خود را انجام دهند. که در اینصورت علاوه بر کوتاه‌تر شدن فرآیند پرداخت، راهکارهای مطمئن‌تری نیز در دسترس کاربران و مشتریان قرار گیرند. 

روش‌های جایگزین پرطرفدار کدامند؟

پیشرفت تکنولوژی و بهره‌مندی از ابزارهایی همچون APIها ، ارائه و توسعه روش‌های جایگزین پرداخت نقدی را آسان‌تر کرده به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا 2026 گزینه‌های پرداختی که با مفهوم بانکداری باز طراحی شده و توسعه یافته‌اند، به روشه غالب در پرداخت‌های آنلاین تبدیل شوند و فرآیندهای خرید را نیز سرعت بخشند. همانگونه که پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه‌های طولانی مدت، رویکرد افراد از خرید حضوری به غیرحضوری تغییر یافت، روش‌های پرداخت نیز تغییرات دو چندان خواهد داشت.
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال نیمه کاره رها شدن سبد خرید از کسب و کارهایی که گزینه‌های پرداخت مناسب و مطلوب‌تری استفاده می‌کنند، کمتر است. از سوی دیگر احتمال وفادار نگه داشتن مشتریان در این نوع کسب و کارهای آنلاین نیز بیشتر است. 

در مطلب «روشهای پرداخت کدامند؟» به صورت مفصل به گزینه‌های جایگزین درگاه پرداخت اشاره شده است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها که در شرایط فعلی نیز مورد استفاده کسب و کارها قرار گرفته، می‌پردازیم. 

دایرکت دبیت یا برداشت با تایید مشتری یکی از مهمترین روش‌هایی است که برای پرداخت‌های دوره‌ای به کار می‌رود و در آن مشتری می‌تواند تا سقف مبلغی مشخص برای خرید کالا یا خدمات در زمان معین، به کسب و کار اجازه برداشت از حسابش را بدهد. 

BNPL یا Buy Now Pay Later نیز از دیگر روش‌های پرداخت است که در آن کاربر در ابتدا کالا یا خدمت را دریافت کرده و مبلغ آن را طی چند قسط می‌پردازد. اگرچه این روش می‌تواند مشکلاتی نظیر عدم بازپرداخت کامل مبلغ کالا را به همراه داشته باشد اما در نهایت مورد استفاده شمار زیادی از کسب و کارها معروف آنلاین است. 

کیف پول الکترونیک نیز از روش‌های جایگزین پرداخت است که مورد استفاده شمار زیادی از کسب و کارهای آنلاین به ویژه خرده‌فروشان قرار گرفته است. 

رمزارزها نیز از دیگر روش‌های پرطرفدار به خصوص در یک دهه اخیر است. اگرچه بسیاری پرداخت از طریق رمزارزها را «پرداخت» نمی‌دانند ولی استفاده از آن افزایش زیادی یافته است. 

اهمیت پرداختن به روش‌های جایگزین

پس از شیوع کرونا در جهان، کسب و کارها برای ارتباط بهتر با مشتری توجه بیشتری به پتانسیل‌های مبادلات و معاملات به صورت آنلاین داشتند که بهره‌مندی از روش‌های پرداخت جایگزین یکی از آن جنبه‌ها به‌شمار می‌رود. اگرچه تغییر سلیقه افراد به استفاده از روش‌های مدرن‌تر نیز در این «توجه» نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است و انتظار بر این است که تا 2026، مشتریان روش‌هایی همچون درگاه پرداخت یا خرید با استفاده مستقیم از کارت بانکی را به عنوان روش‌های ثانویه مدنظر قرار دهند. 

کسب و کارهای آنلاین با ایجاد گزینه‌های متنوع پرداخت، مزیت‌های فراوانی برای خود ایجاد می‌کنند که یکی از آن‌ها افزایش فروش است؛ کسب و کارها با ارائه راهکارهای متنوع این امکان را مشتریانشان می‌دهند که خرید و تراکنش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل کنند. 

گسترش دامنه فروش محصولات به سایر مناطق نیز از دیگر مزیت‌های ارائه روش‌های متنوع پرداخت است. در واقع روش‌های متنوع پرداخت این امکان را به کسب و کارها می‌دهند تا شانس خود را در خارج از مرزهای جغرافیایی نیز امتحان کنند و مشتریان بالقوه را به خود جذب کنند. 

ایجاد کشش و جذابیت برای مشتریانی که منابع بودجه‌ای محدودتری دارند نیز از دیگر مزیت‌های بهره‌مندی از روش‌های جایگزین پرداخت است. با انتخاب گزینه BNPL افراد می‌توانند کالای مورد نظر خود را خریداری کرده و پس از مدتی مبلغ آن را بپردازند. این گزینه‌های پرداخت به افراد این امکان را می‌دهند که معاملاتی سریع‌تر و یکپارچه‌تری داشته باشند که در نهایت تجربه کاربری آن‌ها را بهبود بخشد. 

سرویس‌های پرداخت، با جیبیت

جیبیت با ارائه زیرساخت‌های فنی و سرویس‌های پرداخت،  کسب و کارها را در ایجاد گزینه‌های متنوع پرداخت، توانمندتر می‌کند.
واریز شناسه‌دار و انتقال وجه نیز از جمله روش‌هایی است که کسب و کارها با استفاده از آن‌ها می‌توانند پرداخت‌هایی سریع‌تر و مطمئن‌تر به حساب مشتریان یا شرکای تجاری خود داشته باشند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *