. زمان مطالعه: حدود 11 دقیقه

فاصله زیاد شیوه‌های پرداخت تا انتظارات مصرف‌کنندگان/ بانکداری باز تا چه میزان از این فاصله کاسته است؟

با وجود فراگیر شدن روش‌های پرداخت آنلاین، اما همچنان شکاف قابل توجهی میان آنچه که مشتری در هنگام خرید اینترنتی دریافت می‌کند و آنچه که انتظار دارد، وجود دارد؛ برخی در هنگام پرداخت اینترنتی سردرگم هستند و برخی دیگر نیز نسبت به این موضوع، ایمن نیستند و برای انتخاب گزینه پرداخت آنلاین که نیازمند دریافت اطلاعات بانکی آن‌هاست، محتاطانه‌تر عمل می‌کنند و در برخی موارد حتی فرآیند پرداخت را نیمه کاره رها می‌کنند. 

امنیت، اعتماد، سرعت و سهولت در استفاده، 4 ویژگی کلیدی هر روش پرداخت آنلاین است که می‌تواند از شکاف میان انتظارات و واقعیت روش‌های پرداخت بکاهد.

زمانی می‌توان به اهمیت این 4 فاکتور کلیدی پی برد که بدانیم برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2026 بیش از 85 درصد خریدها به صورت اینترنتی خواهند بود و حتی فروشگاه‌های حضوری نیز می‌بایست شرایطی را برای خرید آنلاین مشتریان خود فراهم کنند. در غیر اینصورت به موفقیتی در بازار یا صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، نخواهند رسید و از آن حذف می‌شوند. 

مصرف‌کنندگان با انتظارات بالاتر به دنبال روش‌های پرداختی هستند که مطمئن‌تر، کاربر پسندتر و سریع‌تر باشند . از سوی دیگر کسب و کارها نیز به دنبال این ویژگی‌ها در روش‌های پرداخت هستند تا میزان «رها کردن فرآیند خرید» را به حداقل ممکن برسانند. 

مهمترین دلیل انتخاب روش‌های نوین پرداخت در هر صنعت چیست؟

ماه مارس سال 2020 و در ابتدای همه‌گیری کرونا بود که برای اولین بار در تاریخ، تراکنش‌های آنلاین و بدون حضور کارت بر تراکنش‌های کارتی پیشی گرفت. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از سال 2020  افرادی که از روش‌های پرداخت آنلاین برای خریدهای خود استفاده می‌کنند، بیشتر شده و برخی برآوردها نشان می‌دهد که تا 2026 بیش از 85 درصد از خریدها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. 

افزایش تمایل به خرید اینترنتی و تغییر سلیقه کاربران به انتخاب روش‌های با سهولت بالا، اهمیت برگزیدن روش‌های نوین پرداخت را دو چندان می‌کند. اگرچه اهمیت بهره‌مندی از روش‌های نوین پرداخت محدود به سهولت و یا تغییر سلیقه کاربران نمی‌شود و کسب و کارهایی که می‌خواهند در میان رقبای خود به جایگاه ویژه‌ای نزد مشتریانشان برسند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما سوال این است که در پسِ تمام این روش‌های نوین چه چیزی نهفته است که کسب و کارها می‌خواهند از بهترین آن بهره برده و به کاربران یا مشتریان خود ارائه دهند؟ 

پاسخ به این سوال را نمی‌توان در یک یا دو کلمه خلاصه کرد اما می‌بایست کارکرد هر صنعت و دلیل استفاده‌اش از روش‌های نوین پرداخت را بررسی کرد. 

شاید مهمترین دغدغه‌های کسب و کارهای فعال در صنعت e-commerce «مدیریت ریسک» و «رصد تراکنش‌ها» باشد. در مطلب «هوش مصنوعی و آینده صنعت پرداخت » به این مهم اشاره شد که با ادغام هوش مصنوعی در صنعت پرداخت، به برخی موضوعات و مسائل مهم این صنعت که شامل شناسایی و پایش تراکنش‌های مشکوک بود، تقریبا پاسخ داده شد. 

«حفاظت از داده‌های مشتری» اولویت دوم کسب و کارهای حاضر در صنایع مختلف است که روش‌های نوین پرداخت و بهره‌مندی از به‌روزترین فناوری، توانسته تا حدی به آن پاسخ دهد. 

در صنعت مالی و میان بازیگران آن که شامل شرکت‌های ثالث ارائه‌دهنده ابزارهای مالی و به خصوص پرداخت هستند، استفاده از روش‌های نوین می‌تواند در وهله اول از داده‌های مشتریان حفاظت کرده و کاربران را نیز شناسایی کند. اقدام دیگری که روش‌های نوین پرداخت در این بازار انجام می‌دهد، بررسی و تحلیل داده‌های حاصل از تراکنش و ارائه گزارش به ذینفعان است؛ این اقدامات می‌توانند به مدیریت ریسک و جلوگیری از اشتباهات ناخواسته منجر شود. 

در صنعت بیمه نیز روش‌های نوین پرداخت می‌تواند «نرخ بازگشت» را از طریق سهولت و ایجاد تنوع در گزینه‌های پرداخت، افزایش دهد.

روش‌های نوین پرداخت چه تغییراتی در کسب و کارها ایجاد می‌کند؟

افزایش رغبت به استفاده از روش‌های نوین پرداخت توسط کسب و کارها دلایل دیگری نیز دارد که عبارت است از: 

کاهش هزینه‌ها؛ بانکداری باز توانست پرداخت مستقیم از حساب بانکی مشتری را بدون نیاز به کارت بانکی، ممکن سازد. در نتیجه آن، عملا پردازش کارت‌های بانکی (برای هر بار پرداخت به خصوص برای روش‌های BNPL و SNPL عملا از میان رفت) 

تجربه پرداخت سریع؛ پردازش سریع و بلادرنگ پرداخت‌ها از دیگر مزیت‌های بانکداری باز و هوش مصنوعی برای صنایع مختلف است. بدون امکان دسترسی به حساب‌های بانکی ممکن است پردازش پرداخت‌های کارتی، ساعت‌ها به طول انجامد. تسویه سریع با فروشندگان نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در دسته‌بندی «تجربه پرداخت سریع» جای گیرد. 

نرخ تبدیل بالاتر؛ کاربران، کسب و کارهایی را انتخاب می‌کنند که در آن احتمال ریسک‌هایی اعم از سرقت و یا از دست رفتن اطلاعات در کمترین حد خود باشد. از سوی دیگر وارد کردن «هر بار» اطلاعات کارتی در هر تراکنش، می‌تواند احتمال بروز خطاهای مرتبط با کارت بانکی را افزایش دهد. از این رو کاربران را ناامید کرده و رفتارهای آتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

در صورتی که بانکداری باز و سرویس‌های پرداختی که به واسطه آن طراحی می‌شوند و توسعه می‌یابند، می‌توانند از بروز ریسک‌ها و خطاها جلوگیری کرده و نرخ تبدیل بالایی برای کسب و کارها ایجاد کند.  

افزایش امنیت؛  افزایش امنیت برای روش‌های پرداخت نوین نیز از دیگر مواردی است که بانکداری باز و هوش مصنوعی توانسته بر آن تاثیر گذارد و بهبود بخشد. تا مشتری و کاربر با اطمینان خاطر بیشتری به روش‌های نوین، اعتماد کند. 

با وجود همه تغییرات که صنعت پرداخت به خود دیده، اما به نظر می‌رسد با نیاز و سلیقه مشتریان در برخی صنایع فاصله‌ای معنادار دارد و از پتانسیل‌هایی که بانکداری باز به همراه هوش مصنوعی برایش می‌تواند ایجاد کند، به خوبی استفاده نشده است.  

چگونه از بانکداری باز در روش‌های پرداخت استفاده کنیم؟

 مشتریان انتظار پرداخت‌های بدون اصطکاکی را دارند که در آن فرایندها به سادگی پایه‌ریزی شده باشد. ممکن است مشتری بخواهد همه چیز را از پرداخت قبض برق خانه تا مبلغ غذا در یک رستوران را با یک سرویس، یک کارت و حتی یک شناسه واریز کند. این موضوعی است که می‌بایست کسب و کارها و البته ارائه‌دهندگان روش‌های پرداخت به آن توجه کنند؛ همراستایی با نیاز مشتریان یا کاربران از جمله مهمترین نکاتی است که روش‌های پرداخت می‌توانند در بستر آن تکامل یابند. 

سهولت، تجربه‌ای بدون اصطکاک و البته سرعت در پردازش اطلاعات و تکمیل فرآیند خرید به واسطه بانکداری باز ایجاد شده که ادغام هوش مصنوعی در آن می‌تواند فاصله میان انتظارات کاربران از روش‌های نوین پرداخت را کاهش دهد. 

بانکداری باز می‌تواند هر 4 شرطی که یک روش پرداخت آنلاین نیاز دارد، فراهم کند؛ امنیت، اعتماد، سرعت و سهولت. 

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که بخش بزرگی از رغبت کسب و کارها به ارائه و به‌کارگیری روش‌های پرداخت نوین به دلیل بانکداری باز و طیف گسترده‌ای از خدماتی است که به واسطه آن قابل عرضه می‌شود. در واقع با بانکداری باز، دسترسی راحت‌تر به روش‌های پرداخت جایگزین، APM یا alternative payment methods ایجاد می‌شود.

بانکداری باز به همراه هوش مصنوعی ( که در آن ادغام شده)، توانست سرعت تراکنش‌ها را افزایش دهد که همین امر سرعت بررسی تراکنش‌ها را برای کسب و کارها افزایش داد. این امر می‌تواند تجربه کاربری بهتری ایجاد کرده و از سوی دیگر از مخاطرات ناخواسته نیز جلوگیری کند. 

اگرچه 4 شرطی که یک روش قابل اعتماد پرداخت به آن نیاز دارد توسط بانکداری باز، تامین شده اما به نظر می‌رسد در برخی کشورها همچنان فاصله میان انتظارات مصرف‌کنندگان و روش‌های پرداخت قابل توجه باقی مانده باشد. 

چه انتظاراتی از روش‌های پرداخت وجود دارد؟

انتظارات از روش‌های پرداخت می‌تواند خود را در دو جنبه نشان دهد؛ جنبه اول انتظاری است که مشتریان دارند و جنبه دیگر نیز مواردی است که از سوی کسب و کارها باید مورد توجه قرار گیرد. 

مشتریان انتظار دارند در هر زمان و در هر مکان، فرآیند خرید خود را بدون ذره‌ای نگرانی در خصوص از دست رفتن اطلاعات مهم انجام دهند. 

کسب و کارها نیز انتظار دارند روش‌های نوین پرداخت نرخ «خریدهای ناموفق و رها شده» را کاهش دهد تا از این طریق هم جریان‌های درآمدی خود را افزایش دهند و هم با بهره‌مندی از به‌روزترین شیوه‌های پرداخت بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *