. زمان مطالعه: حدود 8 دقیقه

موارد استفاده از Open Finance چیست؟

Open Finance، مرحله مترقی بانکداری باز است؛ هر مفهومی که به واسطه بانکداری باز توانسته ظهور و بروز پیدا کند، با امور مالی باز به مرحله استفاده می‌‎رسد. با Open Finance امکان عرضه سرویس‌های مالی پیشرفته توسط شرکت‌های ثالث ممکن می‌شود. 

در سایه به اشتراک‌گذاری داده‌های بانکی و با استفاده از امور مالی باز، هر سازمان، موسسه و به صورت کلی پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند خدماتی نظیر، وام و اعتبار، بیمه عمر و بازنشستگی، طرح‌های پس‌انداز و مدیریت کیف پول الکترونیک و … را طراحی کنند و توسعه دهند تا در اختیار کاربرانشان قرار گیرد. 

با امور مالی باز، فرصت درک پتانسیل خدماتی که می‌توان به کاربران ارائه کرد، به درستی شناخته می‌شود و این امکان به کاربران داده می‌شود که با توجه به وضعیت مالی‌شان، سرویس‌هایی را انتخاب کنند که نیاز آن‌ها را به درستی شناسایی کرده و در کوتاه‌ترین زمان و با مطمئن‌ترین روش ممکن آن‌ها را برآروده نمایند.  

اما برای این کار نیاز است که 4 مرحله طی شود؛ ترویج مفهوم بانکداری باز، ایجاد ساختاری روش و واضح برای کاربران تا آن‌ها بدانند داده‌های بانکی‌شان به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، همکاری بیشتر بانک‌ها با شرکت‌های فین‌تک و آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی برای توسعه بیشتر مفاهیم مرتبط با بانکداری باز و خدمات مالی باز.
شاید اگر این باور در جوامع ریشه کند که خدمات مالی باز، محدود به انجام خدمات مالی با کارت بانکی یا گوشی تلفن همراه نمی‌شود و در آینده می‌تواند خودروهای هوشمند را نیز در بر گیرد، بتوان قدری به بازارهای هدف خدمات مالی باز نزدیک‌تر شد. 

 خدمات مالی باز شامل چه مواردی می‌شود؟

خدمات مالی باز هر آن چیزی را که می‌تواند خدمت‌رسانی بهتر با سرویس‌های پیشرفته‌تر مالی را ممکن سازد، در برمی‌گیرد.
با توسعه مفهوم بانکداری باز و دسترس‌پذیری بیشتر داده‌های بانکی، نه تنها پتانسیل ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی شده افزایش می‌یابد که برخی از رویه‌های مالی و بانکی مانند اعطای وام و اعتبار، تشکیل پرونده‌های مالیاتی و حتی درخواست سابقه چک‌های برگشتی افراد نیز به‌واسطه سرویس‌های پیشرفته و بدون واسطه میسر شده است. 

با Open Finance علاوه بر اینکه انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌سازی در برخورداری از سرویس‌های مالی پیشرفته، به حداکثر می‌رسد، شناسایی فرصت‌هایی همچون پس‌انداز یا ایجاد برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی نیز به سهولت صورت می‌گیرد. با این ویژگی‌ها، تقاضا برای محصولاتی که در نهایت عادات کاربران را شکل می‌دهد و در بطن زندگی آن‌ها جاری می‎‌شود، بیشتر خواهد شد. 

با امور مالی باز، بیشترین تمرکز بر محصولات و سرویس‌هایی است که محور آن سلیقه مشتری و بر ویژگی‌هایی تمرکز دارد که برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

چند مثال ساده از Open Finance

دریافت وام و اعتبار از جمله فرآیندهای نسبتا طولانی و فرسایشی بانکی به‌شمار می‌رود که ممکن است در زمان مشخصی و شرایطی که کاربر به آن نیاز دارد، به او اعطا نشود.
البته مشکل همیشه در «زمان پرداخت» نیست و افراد بدون سابقه اعتباری (کسانی که تاکنون وام دریافت نکرده‌اند) نیز از دریافت وام از شبکه بانکی محروم خواهند ماند. در چنین شرایطی، تامین مالی باز می‌تواند فرآیندهای اعطای وام و تسهیلات را قدری تسهیل کند؛ با کمک پلتفرم‌های ارائه‌دهنده این مدل خدمات. 

این سهولت در سایه به اشتراک‌گذاری داده‌های بانکی (توسط بانکداری باز)، دیجیتالی کردن فرآیندهای ثبت، بررسی و اعلام نتیجه، صحت‌سنجی نمره اعتباری همچنین امکان انتخاب نوع و مبلغ وام توسط متقاضی، تاثیرات مثبتی بر روندهای درخواست وام و اعتبار می‌گذارد.

خدمات مالی باز و حوزه‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید

Open Finance تنها برای مدیریت امور مالی و درخواست سرویس‌های بانکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند استفاده‌ای ورای تصورات امروزی داشته باشد. 

Connected cars یکی دیگر از جنبه‌هایی است که خدمات مالی باز می‌تواند آن را دگرگون کند. Connected cars، نسلی از خودروهای پیشرفته هستند که در آن، داده‌های مربوط به خودرو و راننده در اختیار اشخاص ثالث قرار می‌گیرد که با استناد به آن‌ها می‌توانند مواردی همچون وام خرید خودرو، نرخ بیمه شخص ثالث و … را با سرعت و سهولت انجام دهند و در برخی موارد قیمت آن‌ها را نیز پیش‌بینی و اعمال کنند. 

با ادغام خدمات مالی باز در Connected cars، سرویس‌های پیشرفته مالی نیز در بطن زندگی افراد و حتی شیوه رانندگی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس برخی گزارش‌ها، با این ادغام، خودروها نیز تکمیل‌کننده و در برخی جهات گسترش‌دهنده هویت مالی افراد خواهند بود. 

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروهای متصل روزی به مانند گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی افراد می‌شوند؛ از داخل آن می‌توان فرآیندهای بانکی و پرداخت را مدیریت کرد و انجام داد؛ مانند پرداخت عوارض آزادراه‌ها یا ورودی پارکینگ‌ها با لمس تنها یک گزینه روی صفحه نمایش خودرو یا از طریق روش‌های پیشرفته KYC مانند احراز هویت بایومتریک با لحن صدا و نحوه بیان کلمات.
شاید خودروهای متصل بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور پرداخت‌های موبایلی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. که در این صورت شاهد تنوع بسیاری در ابزارهای پرداخت خواهیم بود. 

«ویزا» در کنار شرکت سامسونگ به صورت جدی کار را بر پرداخت‌ها به‌وسیله اینترنت اشیا را آغاز کرده‌ است. 

خدمات مالی باز؛ آینده‌ در دسترس پرداخت‌ها

Open Finance تنها یک مفهوم برای در دست گرفتن مدیریت امور مالی یا ارائه ابزارهای پیشرفته مالی نیست. بلکه دروازه‌ای به سوی نسل جدیدی از پرداخت‌ها، پرداخت با هر «ابزار هوشمند» در دسترس.
با خدمات مالی علاوه بر دسترسی آسان‌تر به سرویس‌های پیشرفته، می‌توان به سمت و سویی حرکت کرد که در آن توانایی به اشتراک‌گذاری داده‌ها در بستر امن و فضایی رقابتی فراهم شده و بسیاری از صنایع (مانند خودروسازی که در متن به آن اشاره شد) می‌توانند امکانات خود را برای سرمایه‌گذاری و نوآوری در آن ایجاد کنند. در سایه سرمایه‌گذاری و نوآوری می‌توان به به‌روزترین شیوه‌های پرداخت دست یافت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *