. زمان مطالعه: حدود 12 دقیقه

درگاه پرداخت و مزیت سرویس‌های جانبی‌اش

درگاه پرداخت، واسطه‌ای میان کسب و کارها و مشتریان یا کاربران است که فرآیند خرید کالا یا خدمت، از زمان «تایید سبد خرید» تا «موفقیت‌آمیز بودن تراکنش» و در نهایت «واریز وجه» به صورت آنلاین را مدیریت می‌کند. 

در واقع درگاه پرداخت با انتقال مشتری و کاربر به صفحه پرداخت، داده‌های بانکی او را رمزگذاری و به بانک صادرکننده کارت بانکی ارسال کرده و نتیجه را به صورت موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن تراکنش اعلام می‌کند. 

درگاه پرداخت برای تمام کسب و کارهای فروش کالا یا خدمات در هر حوزه، بازار یا صنعتی کاربرد دارد؛ با استفاده از آن می‌توانند بر تراکنش‌های خود مدیریت کرده و از مزیت‌های جانبی درگاه پرداخت مانند سرویس‌های تسویه و انتقال وجه، ریفاند (Refund) بهره‌مند شوند. 

درگاه پرداخت چیست و چگونه عمل می‌کند؟

درگاه پرداخت ابزاری واسط میان کسب و کار و مشتری است که اطلاعات کارت بانکی مشتریان یا کاربران کسب و کارها که در صفحه پرداخت وارد می‌شوند، برای صحت‌سنجی و کسب اطلاع از اجازه تکمیل فرآیند ثبت سفارش و خرید، به بانک منتقل می‌کند. در صورتی که دارنده کارت اجازه انجام تراکنش را داشته باشد (موجودی کافی و حساب فعال باشد)، درخواست تکمیل فرآیند ثبت سفارش و برداشت وجه از حساب کاربر یا مشتری به پایان می‌رسد و خرید موفقیت‌آمیز می‌شود. 

انجام فرآیند خرید به مانند زنجیری متشکل از سه حلقه مشتری، کسب و کار و بانک صادرکننده کارت بانکی است. درگاه پرداخت با اتصال این سه حلقه به یکدیگر، انجام تراکنش توسط مشتری و خرید کالا یا خدمت ارائه شده  را ممکن می‌سازد. 

پس از اینکه مشتری یا کاربر اطلاعات بانکی خود را در صفحه پرداخت وارد کرد، این اطلاعات به صورت رمزگذاری شده به بانک صادرکننده کارت منتقل تا داده‌ها (حساب مسدود نباشد یا مدت اعتبار کارت به اتمام نرسیده باشد) صحت‌سنجی شوند.

در واقع درگاه پرداخت با رمزگذاری کردن اطلاعات کارت بانکی افراد، علاوه بر اینکه از افشا داده‌های حساس جلوگیری کرده، می‌تواند از موجودی حساب مشتری آگاه شده و انجام تراکنش را تسهیل کند و سرعت دهد.  

پس صدور اجازه از سوی بانک صادرکننده کارت، نتیجه توسط درگاه به صفحه پرداختی که مشتری یا کاربر در آن قرار دارند، بازگردانده می‌شود تا نتیجه پرداخت موفقت‌آمیز به کاربر نمایش داده شود. 

در پایان هر روز، شاپرک مبالغ واریزی از تمام PSPها را جمع‌آوری کرده و پس از دریافت اطلاعات تراکنش و اطلاعات حساب کسب و کارها از سوی ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت در اولین روز کاری وجه را با کسب و کارها تسویه می‌کند.

به این سیکل که شاپرک به صورت مستقیم با کسب وکارها تسویه را انجام می‌دهد، سیکل پایا شاپرکی گفته می‌شود و برای هر ارائه‌دهنده درگاه پرداخت زمان متفاوتی است؛ اما زمان واریز وجه به حساب کسب و کارها از ساعت 11 صبح آغاز می‌شود. 

لازم به ذکر است که این سیکل در روزهای تعطیل وجود ندارد و وجوه پرداخت شده توسط کاربران و مشتریان در درگاه پرداخت برای خرید کالا یا خدمات، در اولین روز کاری پس از تعطیلات با کسب و کار تسویه می‌شود. 

اهمیت استفاده از درگاه پرداخت 

درگاه پرداخت دو نوع مزیت مستقیم و غیر مستقیم برای کسب و کارها دارد. از بین بردن مرزهای جغرافیایی، توسعه بازار و  ثبت سفارش و تکمیل فرآیند خرید کالا و خدمات در هر ساعت از شبانه‌روز از مزیت‌های غیرمستقیم درگاه پرداخت و بهره‌مندی از سرویس‌های جانبی و امکانات مالی برای افزایش کارایی و ایجاد تجربه کاربری بهتر در مشتریان و کسب و کارها از جمله مزیت‌های مستقیم است که لزوم استفاده از درگاه پرداخت را دوچندان می‌کند. 

با تکیه بر درگاه پرداخت، کسب و کارها فارغ از اندازه و حوزه فعالیتشان می‌توانند بدون نگرانی از آن بهره برده و در راستای توسعه و پیشرفت در بازار یا صنعت گام بردارند. 

کاهش تقلب در پرداخت آنلاین نیز از دیگر امتیازهای بهره‌مندی از درگاه پرداخت اینترنتی است؛ درگاه پرداخت با کنترل کارت‌های بانکی برای یک کد ملی از بروز تقلب می‌کاهد. 

در واقع درگاه پرداخت ضمن بررسی تطابق شماره کارت وارد شده در صفحه پرداخت با کد ملی پرداخت‌کننده، از بروز ریسک‌هایی مانند استفاده از کارت «غیر» برای پرداخت‌های درگاهی می‌کاهد. 

راه دیگر پرداخت ایمن در درگاه، همخوانی کد ملی با شماره موبایلی است که برای پرداخت در درگاه‌ها ثبت می‌شود. 

چه کسب و کارهایی به درگاه پرداخت نیاز دارند؟

هر کسب و کاری که کالا یا خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند، می‌تواند از درگاه پرداخت استفاده کند، تفاوتی ندارد که کسب و کار، درگاه پرداخت را به‌دلیل سرویس‌های جانبی مالی مانند تسویه و انتقال وجه مورد استفاده قرار دهد یا آن را برای سهولت در پرداخت آنلاین مشتریان خود دریافت کند. 

اگرچه یکی از دلایل استفاده کسب و کارها از درگاه پرداخت اینترنتی، سهولت در فرآیند فروش کالا و دسترسی راحت‌تر کاربران و مشتریان فارغ از فاصله زمانی و مکانی به کالاها و خدمات است. اما نباید از این نکته نیز غافل شد که بهره‌مندی از امکانات جانبی و وب‌سرویس‌های مکمل رغبت کسب و کارها به استفاده از درگاه پرداخت را افزایش داده است. 

سهولت در راه‌اندازی، امنیت بالا هنگام ارسال داده‌های بانکی و صحت‌سنجی اطلاعات دارنده کارت از دیگر ویژگی‌هایی است که کسب و کارهای نوپا را به دریافت درگاه پرداخت تشویق می‌کند. 

کسب و کارهایی که کالا یا خدمات خود را به صورت اینترنتی می‌فروشند با داشتن کد مالیاتی و «اینماد» می‌توانند به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درگاه پرداخت خود را  پیاده‌سازی کنند. بنابراین کسب و کارها فارغ از اندازه یا حوزه فعالیتش می‌تواند از آن بهره ببرد.

خرده‌فروشی‌های آنلاین، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های سبدگردانی، صرافی‌های رمزارز و حتی وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات از جمله استفاده‌کنندگان از آن هستند. 

مزیت استفاده از درگاه پرداخت 

درگاه پرداخت زمینه‌ای را برای بهبود تجربه کاربری همچنین افزایش کارایی کسب و کار ایجاد می‌کند؛ امکانات جانبی و سرویس‌های مکمل تسویه و انتقال وجه آنی و پایا همچنین سرویس‌ استرداد وجه شامل ریفاند (refund) و ریورس (reverse)  از زمینه‌هایی است که برای بهبود عملکرد پلتفرم‌ها همچنین رشد و توسعه آن‎‌ها در بازار هدف درنظر گرفته است. 

 credit line نیز از دیگر زمینه‌های ارتقا جایگاه کسب و کارها در بازار است. با این امکان، کسب و کارهایی که برای تسویه و انتقال وجه خود، موجودی کافی ندارند (تسویه شاپرکی با آن‌ها با هر دلیلی مانند اختلال در سیستم، دیر انجام شده) با دریافت اعتبار، تسویه با مشتریان و انتقال وجه به کاربران خود را صورت می‌دهد. در واقع این امکان برای کسب و کارهایی که تبادل مالی با مشتریان و کاربران خود دارند، کاربرد دارد. 

مواردی دیگری که می‌بایست در لزوم بهره‌مندی از درگاه پرداخت جیبیت برای کسب و کارها به آن اشاره کرد، ویژگی‌هایی ذاتی درگاه پرداخت و امتیازاتی است که کسب و کارهای استفاده‌کننده را در بازار از سایرین متمایز می‌کنند. 

 یکی از این ویژگی‌ها سوییچینگ هوشمند است؛ درگاه پرداخت با استفاده از چند PSP ، امکان قطعی یا از دسترس خارج شدن درگاه پرداخت اینترنتی را به‌شدت کاهش می‌دهد. زیرا در صورت اختلال در یکی از PSPها، کاربر یا مشتری بی آنکه متوجه شود به PSP دیگری برای تکمیل فرآیند ثبت خرید ارجاع داده می‌شود.

این ویژگی برای آن دسته از کسب و کارهایی که تعداد تراکنش‌های روزانه بالا داشته و در صورت بروز اختلال در درگاه پرداخت، درآمدشان صدمات جبران‌ناپذیر مالی به آن‌ها وارد می‌شود، ویژگی حیاتی‌ای محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه کارکرد مسیردهی هوشمند می‌توانید مطلب «مسیردهی هوشمند؛ افزایش نرخ تراکنش‌های موفق» را بخوانید.

حجم لود تراکنش‌های بالا به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک ثبت درخواست نیز از دیگر مزیت‌های درگاه پرداخت است. این امتیاز برای کسب و کارها بزرگ که در طول روز درخواست‌های زیادی برای فروش کالا یا خدمت دریافت می‌کنند، حائز اهمیت است. 

سرویس‌های مکمل درگاه پرداخت

سرویس‌های مالی مانند تسویه و انتقال وجه آنی و پایا و استرداد وجه شامل ریفاند و ریورس از مهمترین مکمل‌های سرویس درگاه پرداخت هستند. کسب و کارها با استفاده از این سرویس‌ها علاوه بر بهبود شرایط و ارتقا جایگاه خود در بازار یا صنعت هدف، می‌توانند تجربه کاربری بهتری در کاربران یا مشتریان خود نیز ایجاد کنند. 

با استفاده از  ریفاند (Refund) کسب و کار پس از ثبت سفارش و موفقیت‌آمیز بودن تراکنش توسط مشتری یا کاربر، می‌تواند خرید را لغو و وجه پرداختی را باز گرداند. این سرویس بیشتر برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که پس از پرداختی مشتری یا کاربر متوجه موجودی انبار کالای خود می‌شوند و به دلیل «ناموجود بودن» کالا سفارش مشتری را لغو می‌کنند. 

 سرویس ریورس (Reverse) نیز  مشابه سرویس ریفاند بوده با این تفاوت که در آن تنها پس از 60 دقیقه از انجام تراکنش توسط مشتری یا کاربر، وجه قابلیت انتقال به حساب مشتری را با هزینه کمتری خواهد داشت. 

افزایش ضریب امنیت درگاه پرداخت نیز از دیگر مواردی است که برخی از کسب و کارها با استفاده از وب‌سرویس‌های استعلامی مانند تطابق شماره کارت با کدملی آن را افزایش می‌دهند. 

به صورت کلی هر ,وب‌سرویسی که بتواند به بهبود عملکرد کسب و کارها کمک کرده و در عین حال امنیت تراکنش‌های آن‌ها را تامین کند، می‌تواند به هدف پلتفرم‌ برای رشد و توسعه در بازار یا صنعت خاص جامه عمل بپوشاند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *