. زمان مطالعه: حدود 7 دقیقه

استعلام کد پستی؛ صحت سنجی آدرس

کاربرد کد پستی محدود به ارسال مرسوله‌های پستی یا پر کردن فرم‌هایی که نیازمند آدرس دقیق محل سکونت باشند، نیست. این کد برای مقاصد اقتصادی و تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ افراد می‌توانند از کد پستی برای ثبت شرکت و برند، دریافت کارت بازرگانی، کد مالیاتی، وام‌گیری و برخورداری از امکانات اعتبارسنجی نیز استفاده ‌کنند.

برای بهره‌مندی از برخی خدمات مالی و اعتباری طی کردن مراحلی جهت تکمیل اطلاعات فردی و هویتی ضروری بوده که «استعلام کد پستی» یکی از آن‌هاست. البته نحوه کاربری وب‌سرویس استعلام کد پستی در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از شیوع کرونا با فراگیری استفاده از سرویس‌های بانکی به صورت آنلاین همچنین افزایش شمار کسب و کارهایی که خدمات آنلاین مالی و اعتباری به افراد ارائه می‌دهند، تغییر کرده است. 

با این دگرگونی، خدماتی که تا پیش از این صرفا به صورت حضوری به افراد داده می‌شد، تغییر ماهیت داده و بر بستر اینترنت قرار گرفت و عرضه شد که اعطای وام یکی از آن‌ها بود. البته که همزمان با ارائه بیشتر خدمات اعتباری و اعطای تسهیلات بر بستر اینترنت، نیاز به اخذ تضمین‌های مالی به صورت آنلاین نیز بیشتر شد. همین امر گزینه‌های استعلامی پیش روی ارائه‌دهندگان خدمات این چنینی را نیز افزایش داد. جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان این وب‌سرویس، امکان استعلام کدپستی را برای کسب و کارها فراهم کرده و آن را با کیفیت بالایی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

وب‌سرویس استعلام کدپستی چیست؟

استعلام کد پستی، جزو آن دسته از وب‌سرویس‌های خدماتی است که ضرورت استفاده از آن در بخش‌های مالی و اعتباری و رمزارز بیشتر از سایر بخش‌هاست البته هر کسب و کاری که برای ارائه خدمات یا فروش محصولاتش نیاز به صحت سنجی آدرس و کدپستی مشتریانش داشته باشد، از استعلام کدپستی به عنوان ابزاری برای بررسی درستی و همخوانی آدرس و کد پستی محل سکونت فرد استفاده می‌کند.

روش کار بدین صورت است که پس از وارد شدن کد پستی 10 رقمی توسط کاربران، آدرس دقیق محل زندگی با کد وارد شده، تطبیق داده و شناسایی می‌شود. در این روش استعلامی، جزئیات آدرس مانند شماره واحد نیز به عنوان بخشی از پاسخ استعلامی به استعلام‌گیرنده این وب‌سرویس داده می‌شود.

اهمیت استفاده از وب‌سرویس استعلام کدپستی

اهمیت وب‌سرویس استعلام کد پستی برای کسب و کارهایی است که برای ارائه خدمت علاوه بر اطلاعات هویتی، به اطلاعات محل سکونت افراد نیاز دارند. این کار برای بالا بردن ضریب امنیتی و جلوگیری از جعل هویت است. صرافی‌های رمزارز و کارگزاری‌ها نمونه‌های دیگری از استفاده و اهمیت وب‌سرویس استعلام کد پستی البته در بخش «اعتباردهی» هستند. در این شرایط و برای کاهش ریسک‌های مالی صرافی‌ها و کارگزاری‌ها اقدام به اخذ ضمانت‌نامه‌هایی می‌کنند که علاوه بر اطلاعات کامل هویتی نیازمند اطلاعات محل سکونت افراد است. بنابراین استعلام کد پستی در حوزه اعتباردهی نیز کاربرد خواهد داشت. 

 

وب‌سرویس استعلام کدپستی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز همچنین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده وام از جمله مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند. در واقع شرکت‌های حوزه مالی و اعتباری که اقدام به اعطای وام به متقاضیان می‌کنند و نیاز به تضمین‌های مالی مانند سفته دارند، از استعلام کد پستی به‌عنوان یکی از مراحل اعتبارسنجی و صحت سنجی آدرس پستی مشتریان استفاده می‌کنند. در واقع شرکت‌های ارائه‌دهنده وام و تسهیلات علاوه بر داشتن اطلاعات هویتی می‌بایست به آدرس محل سکونت فرد متقاضی نیز دسترسی داشته و آن را در بانک‌های اطلاعاتی خود ذخیره کنند. کسب و کارهای حوزه رمز ارز از دیگر استفاده‌کنندگان این وب‌سرویس هستند؛ به دلیل تفاوت شرایط احراز هویت فردی و اطلاعات محل سکونت افراد در این صنعت در مقایسه با سایر صنایع همچنین احتمال افزایش ریسک‌های اعتباری و مالی استفاده از وب‌سرویس استعلام کدپستی در شرکت‌های فعال این حوزه نیز رو‌به‌فزونی است.  

البته دامنه استفاده از این وب‌سرویس محدود به کسب و کارها گفته شده نیست و هر شرکتی که نیاز به صحت سنجی آدرس و کد پستی کاربران و مشتریان خود داشته باشد، از این وب‌سرویس استفاده می‌کند؛ جیبیت به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده دسترسی کسب و کارها به وب‌سرویس استعلام کدپستی را امکان‌پذیر می‌کند.

مزیت بهره‌مندی از وب‌سرویس استعلام کد پستی جیبیت 

دقت و کیفیت بالا در ارائه وب‌سرویس کد پستی از جمله مهمترین مزیت نسبی جیبیت در ارائه این وب‌سرویس نسبت به سایر رقباست. دسترسی به تامین‌کنندگان اصلی این وب‌سرویس نیز از دیگر مزیت‌های استفاده از این وب‌سرویس است. برطرف کردن نیاز کسب و کارهای فعال در حوزه‌های اعتباری و صرافی‎‌های رمزارز با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون به‌صرفه‌تر، از دیگر مزیت‌هایی است که هر کسب و کاری در انتخاب ارائه‌دهنده وب‌سرویس استعلام می‌بایست به آن توجه کند. از سوی دیگر توجه به نیاز روز صنعت فین‌تک و در اختیار قرار دادن وب‌سرویس‌ها همگام با نیاز افراد نیز از دیگر مزیت‌های بهر‌مندی از وب‌سرویس استعلام کد پستی است که جیبیت آن را داراست.

وب‌سرویس استعلام کد پستی در کار وب‌سرویس‌های تطبیق شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)، تبدیل کارت به شبا همچنین استعلام شبا می‌تواند کاربرد زیادی برای کسب و کارها داشته باشد و همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، ریسک‌های پیش‌رو آن‌ها را کاهش دهد. جیبیت با ارائه وب‌سرویس‌های بانکی و خدماتی توانسته نیازهای کسب و کارها را به‌خوبی پوشش دهد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *