. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

مزیت‌های درگاه پرداخت برای کسب و کارها

درگاه پرداخت ابزاری واسط میان مشتری و کسب و کار است که جریان انتقال وجه از حساب کاربر یا مشتری به حساب کسب و کار را مدیریت کرده و آن را تسریع می‌کند. اگرچه کارکرد درگاه پرداخت تنها برای مدیریت تراکنش‌های آنلاین نیست و با دارا بودن سرویس‌های مکمل و امکانات جانبی مانند سرویس‌های ریفاند، ریورس و انتقال وجه و تسویه به ابزاری مناسب و جذاب برای کسب و کارها بدل شده است. 

به صورت کلی مزیت‌های درگاه پرداخت برای کسب و کارها در دو دسته جای می‌گیرند؛ دسته اول آن‌هایی که بر رابطه میان مشتری و کسب و کار تاثیر می‌گذارند و دسته دوم نیز مزیت‌هایی که کسب و کار را در راه رشد و توسعه پایدار در بازار یا صنعت هدف قرار می‌دهند. 

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت، سرویسی واسط است که انتقال وجه از حساب مشتری به حساب کسب و کار را  سرعت بخشیده و تسهیل می‌کند. اگرچه انتقال وجه تنها به حساب کسب و کارها نیست و افراد می‌توانند با استفاده از آن وجه خود را به حساب سازمان‌های دولتی و ارگان‌های خصوصی نیز واریز کنند.

یک درگاه پرداخت قدرتمند علاوه بر مدیریت تراکنش‌های آنلاین می‌تواند بر امنیت آن‌ها نیز تاثیر داشته باشد و احتمال بروز مخاطرات غیر منتظره را کاهش دهد. در واقع قدرت یک درگاه پرداخت از چند ویژگی مانند مسیردهی هوشمند نشات می‌گیرد که در نهایت منجر به پایداری سرویس، مدیریت چندین تراکنش به صورت همزمان و افزایش نرخ تراکنش‌های موفق می‌شود. 

مسیردهی هوشمند:

یکی از ویژگی درگاه پرداخت جیببت استفاده از سه PSP است که علاوه بر پایداری بالا سرویس به افزایش نرخ تراکنش‌های موفق نیز کمک می‌کند. با این ویژگی خریدار در صورت قطعی یا بروز اختلال در هر کدام از PSPها به صورت خودکار و بدون اینکه متوجه شود به PSP دیگری ارجاع داده شده و فرآیند خرید خود را تکمیل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه کارکرد مسیردهی هوشمند می‌توانید مطلب « مسیردهی هوشمند؛ افزایش نرخ تراکنش‌های موفق» را بخوانید. 

پردازش چندین تراکنش همزمان:

استفاده از PSPهای متعدد می‌تواند انجام چندین تراکنش به صورت همزمان و بدون قطعی در درگاه پرداخت را نیز ممکن سازد. این ویژگی برای کسب و کارهای بزرگ یا آن دسته از پلتفرم‌هایی که در برخی ساعات یا روزها مانند اعمال تخفیف یا حراج‌های بزرگ بر محصولات خود، با ترافیک ثبت درخواست مواجه شوند، اهمیت دو چندان دارد. 

پایداری سرویس:

مسیردهی هوشمند، امکان جابه‌جایی در میان PSPها همچنین انتخاب یک PSP به عنوان اولویت نخست برای درگاه پرداخت کسب و کارها باعث پایداری سرویس پرداخت حتی در ساعات اوج ثبت درخواست خرید یا ثبت سفارش می‌شود. 

پایداری سرویس علاوه بر افزایش رضایت خاطر و ایجاد تجربه کاربری بهینه در مشتریان یا کاربران، به افزایش درآمد کسب و کار نیز می‌انجامد. 

تاثیر درگاه پرداخت بر کسب و کارها

مزیت‌های استفاده از درگاه پرداخت در دو بخش جای می‌گیرد؛ تاثیری که بر کارکرد کسب و کار و نحوه تعامل با مشتری و کاربر می‌گذارد. توانمند سازی کسب و کار برای نیل به رشد و توسعه پایدار در بازار یا صنعت هدف نیز از دیگر مواردی است که می‎بایست به آن اشاره شود.

استفاده از سرویس‌های مکمل مالی و انتقال وجه و تسویه مانند ریفاند و ریورس می‌تواند بر کیفیت تعامل با خریدار موثر باشد که در نهایت بر فروش و سوددهی او تاثیرگذار خواهد بود. 

به صورت کلی مزیت‌های استفاده از سرویس درگاه پرداخت و امکانات جانبی‌اش را می‌توان به صورت زیر برشمرد. 

عودت وجه بی دردسر:

تعامل با مشتری یا کاربر در شرایطی که از خرید خود منصرف شده یا موجودی کالا در انبار پس از ثبت سفارش به اتمام رسیده، یکی از موضوعات نگران‌کننده‌ پیش‌رو کسب و کارهاست. البته این نگرانی با روش‌های عودت وجه که امکان بروز خطا و اشتباه در انجام تراکنش‌های بازگشت وجه به حساب کاربر یا مشتری را کاهش می‌دهد، برطرف می‌شود.

ریفاند (refund)  و ریورس (reverse)  از جمله سرویس‌های مکمل درگاه پرداخت هستند که اشتباهات پیرامون عودت وجه را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

سرویس ریفاند:

Refund امکانی را به صاحبان کسب و کارها می‌دهد تا خرید موفق را تا یک ساعت پس از انجام تراکنش لغو کرده و وجه پرداخت شده در درگاه را به حساب خریدار عودت دهند. بازگشت وجه به حساب خریدار توسط ارائه‌دهنده درگاه پرداخت انجام می‌شود. 

سرویس ریورس:

Reverse یکی دیگر از سرویس‌های مکمل درگاه پرداخت است که کارکردی مشابه سرویس ریفاند دارد با این تفاوت که استفاده از آن دارای «محدودیت زمانی» است. بدین معنا که تنها تا یک ساعت پس از به اتمام رساندن فرآیند ثبت خرید توسط مشتری یا کاربر، کسب و کار می‌تواند خرید را لغو کرده  تا با استفاده از این سرویس مبلغ خرید به حساب خریدار  عودت داده شود. وجه پرداخت شده توسط PSP بازگردانده میشود. 

انتقال وجه و تسویه:

یکی دیگر از سرویس‌های مالی مکمل برای کسب و کارهای دارنده درگاه پرداخت، انتقال وجه و تسویه است. با استفاده از این سرویس انتقال وجه به دو صورت آنی و پایا به حساب مشتریان، کاربران و حتی شرکای تجاری کسب و کارها واریز می‌شود. 

امکان انتقال وجه آنی در 14 بانک کشور و انتقال وجه پایا نیز در تمام بانک‌ها برای حساب مقصدی که کسب و کارها می‌خواهند به آن انتقال وجه انجام دهند، وجود خواهد داشت. 

رضایت بخشی و خرید آسان:

ثبت سفارش و به پایان رساندن فرآیند خرید کالا یا خدمت از طریق درگاه پرداخت آنلاین و محدود نبودنش به ساعات کاری فروشگاه‌های فیزیکی، یکی از مزایت‌های اولیه آن برای کسب و کارهاست. در واقع بهره‌مندی از این سرویس پرداخت می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که امکان درآمدزایی برای کسب و کار 24 ساعته شود. از سوی دیگر مشتریان یا کاربران نیز در هر ساعت از شبانه‌روز به لیست کالاها و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار دسترسی داشته و با انتخاب هر کدام، خرید خود را کامل می‌کنند.

گسترش مرزهای فروش آنلاین کالا و خدمات

پیاده‌سازی API درگاه پرداخت به کسب و کارها کمک می‌کند تا با کمترین هزینه،  مرزهای فروش کالا و خدمات را توسعه داده و تعداد مشتریان‌شان را نیز افزایش دهند. 

هرچند استفاده از سرویس‌های مکمل مالی نیز در افزایش فروش، رضایت‌مندی و از همه مهمتر کارایی کسب و کار تاثیر دارد. بهره‌مندی از سرویس‌های گفته شده نه تنها تجربه کاربری بهتری را رقم میزند که ممکن است ملاحظات بیشتری را میان کاربر و کسب و کار ایجاد کند. به‌عنوان مثال خریداران می‌توانند داده‌های بانکی یا اطلاعات سبد خرید خود را برای فرآیندهای آتی ذخیره کنند. 

نظارت بر تراکنش‌ها

کسب و کارها در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند پنل کاربری خود را رصد کرده و از تراکنش‌های انجام شده، در حال انجام و موجودی قابل تسویه خود مطلع شوند. 

سرویسهای مکمل درگاه پرداخت

برای عملکرد بهتر درگاه پرداخت علاوه بر سرویس‌های مالی و انتقال وجه و تسویه، برخی وب‌سرویس‌های استعلامی نیز میتواند کارایی داشته باشد؛ همخوانی کد ملی با شماره موبایل، استعلام کارت، استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا از جمله وب‌سرویس‌هایی است که برخی کسب و کارها از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای اطلاع از سرویس‌های مکمل درگاه پرداخت می‌توانید مطلب «درگاه پرداخت و مزیت وب‌سرویس‌های جانبی‌اش» را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *