. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

مسیردهی هوشمند؛ افزایش نرخ تراکنش های موفق

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از تلفن‌های هوشمند، راهکارهای نوینی برای سهولت در تبادل مالی میان کسب و کار و مشتریانش همچنین فروش کالا و خدمات شکل گرفته؛ برخی از آن‌ها مستقیما بر تعامل کسب و کار با کاربران یا مشتریانش تاثیر گذار است و برخی دیگر نیز این رابطه را به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

درگاه پرداخت یکی از این راهکاری نوین برای مبادله کالا و خدمات است که علاوه بر ایجاد زمینه‌هایی برای سهولت در فروش محصول کسب و کارها، دسترسی به محصولات را در هر ساعت از شبانه‌روز برای مشتریان ممکن ساخته و تبادل وجه را نیز آسان‌تر می‌کند. بنابراین تاثیر مستقیمی بر رفتار متقابل کسب و کار با مشتریانش دارد. 

در واقع زمانی که مشتریان یا کاربران به وب‌سایت فروش کالا یا خدمات مراجعه می‌کنند، علاوه بر تنوع محصولات قرار گرفته، فرآیند پرداختی ایمن، سریع و ساده نیز بر جلب اعتماد آن‌ها هنگام خرید تاثیر می‌گذارد.

فرآیند پرداخت ایمن و ساده زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که کسب و کارهای فروش آنلاین کالا و خدمات به یک بازار جدید و بزرگتر راه یابند؛ بازاری که در آن انجام فرآیند ثبت سفارش و خرید در کوتاه‌ترین زمان ممکن همچنین پایداری درگاه حتی در ساعات اوج ترافیک ثبت درخواست‌ها یکی از پیش‌شرط‌های اساسی جذب مشتری باشد. 

اگرچه استفاده از درگاه پرداخت محدودیتی ندارد و هر کسب و کاری که کالا یا خدمتش را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند، می‌تواند از آن بهره ببرد. اما برخی ویژگی‌های ذاتی و سرویس‌های جانبی درگاه پرداخت برای کسب و کارهای بزرگ و برخی دیگر نیز برای کسب و کارها کوچک کاربرد بیشتری دارند. 

درگاه پرداخت ویژگی‌های متعددی دارد؛ مسیردهی هوشمند، امکان ثبت تعداد درخواست‌های بالا حتی در ساعات ترافیک ثبت درخواست، بهره‌مندی از PSPهای متعدد و استفاده از ابزارها و سرویس‌های مکملی که در نهایت به تجربه کاربری بهتری در مشتریان و کاربران منجر شود. 

مسیردهی هوشمند یکی از ویژگی‌هایی است که از بروز اختلال یا قطعی در درگاه جلوگیری کرده و برای پلتفرم‌های فروش که ممکن است «ثبت درخواست خرید» بالایی در هر لحظه داشته باشند، اهمیت دارد.

نشانه‌های یک درگاه پرداخت مناسب 

 استفاده از گوشی‌های هوشمند، مرزهای جغرافیایی برای خرید کالا را بی‌معنی کرده است. از این رو حساسیت برای بهر‌ه‌مندی از ابزارهای پرداخت و مالی باکیفیت و به‌روز بیش از گذشته در میان کسب و کارها افزایش یافت. به‌عنوان مثال درگاه پرداخت تنها یک صفحه پرداخت که در آن «عملیات خرید موفقیت‌آمیز» می‌شود و پرداخت وجه صورت می‌گیرد، نبود. بلکه این انتظار را در کسب و کارها ایجاد کرده که کیفیت درگاه پرداخت می‌تواند به درآمدزایی آن‌ها کمک کند و مشتری را تا اتمام عملیات خرید در صفحه درگاه نگه دارد. 

کیفیت درگاه پرداخت از چند ویژگی نشات می‌گیرد، اول، نرخ موفقیت. این ویژگی به تعداد PSPهای پشتیبان‌کننده از درگاه پرداخت همچنین زیرساخت‌های شرکت ارائه‌دهنده آن بستگی دارد که هر چه بیشتر و بهتر باشند، علاوه بر اینکه موفقیت تراکنش‌های درگاهی افزایش می‌یابد، آمدزایی و احساس رضایت خاطر مشتری نیز متعاقبا تقویت می‌شود. 

دومین نشانه، مسیردهی هوشمند است. استفاده از PSPهای متعدد با انتقال خودکار مشتری یا کاربر به PSP دیگر در لحظاتی که یکی از PSPها دچار اختلال یا قطعی موقت شده، به افزایش نرخ موفقیت تراکنش‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این نگرانی کسب و کارهای بزرگ در ساعات اوج ثبت درخواست نیز از بین می‌رود. 

سومین نشانه نیز استفاده از سرویس‌های جانبی و مکمل است. استفاده‌کنندگان از درگاه پرداخت این امکان را دارند که از سرویس‌هایی مانند انتقال وجه آنی و پایا، ریفاند (refund) و ریورس (reverse) در کنار درگاه پرداخت استفاده کنند. سرویس‌های عنوان شده برای آن دسته از کسب و کارهایی که مبادلات مالی دو طرفه با مشتریان یا کاربران خود دارند، راهی جهت ارتقا مناسبات مالی است. 

به‌عنوان مثال سرویس انتقال وجه آنی و پایا به منظور انتقال وجه به حساب کاربران یا مشتریان کسب و کارها بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ در مبلغ و به صورت تکی و گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کسب و کارها با این وب‌سرویس می‌توانند در هر لحظه درخواست انتقال وجه خود را ثبت کرده تا با توجه به نوع انتقال وجه، آنی یا پایا به حساب مشتری یا کاربر واریز شود. 

وب‌سرویس‌های ریفاند و ریورس نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند روابط مالی مشتری و کسب و کار را بهبود بخشد؛ با استفاده از این وب‌سرویس‌ها کسب و کارها قادرند پس از موفقیت‌آمیز بودن تراکنش، وجه پرداختی توسط مشتری یا کاربر را به حساب او باز گردانند. 

مسیردهی هوشمند؛ وقت کاربران طلاست

حوزه پرداخت در حال به‌روزرسانی و بهبود است؛ نوآوری‌هایی مانند ارائه سرویس‌های پشتیبان، مکمل و افزودن ویژگی‌هایی به ابزارهای پرداخت برای بهبود وضعیت این حوزه باعث شده همیشه «چیزی» برای مقایسه بین ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت وجود داشته باشد. مسیردهی هوشمند نیز یکی از آن است. 

همانطور که گفته شد مسیردهی هوشمند به توانمندی درگاه پرداخت برای انتقال مشتری به PSPها اطلاق می‌شود که در نهایت از ناپایداری درگاه جلوگیری کرده، تعداد تراکنش‌های ناموفق را کاهش داده و نرخ موفقیت تراکنش‌ها را نیز افزایش می‌دهد.  مسیردهی هوشمند به معنای هدایت مشتری یا کاربر در صفحه پرداخت به سمت PSP برای تکمیل فرآیند خرید و انتقال وجه به حساب کسب و کار است. در واقع با این قابلیت، هیچ‌کدام از مشتریان برای انجام فرآیند ثبت سفارش خود در صف «پرداخت» باقی نمی‌مانند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را انجام می‌دهند. 

ارائه‌دهنده سرویس درگاه پرداخت با فعال‌سازی PSPهای متعدد می‌تواند امکان پایداری همچنین ثبت تراکنش در ساعات ترافیک ثبت درخواست‌های خرید را نیز بالا برد. 

برآیند موارد گفته شده افزایش تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه است که می‌تواند درآمد کسب و کار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته که دسترسی 24 ساعته و بدون قطعی مشتریان به محصولات ارائه‌شده در وب‌سایت کسب و کارها نیز بر افزایش درآمد بی‌تاثیر نخواهد بود.

مسیردهی هوشمند با PSPهای متعدد

برخورداری از سه PSP سامان کیش، سپهر و آسان پرداخت در درگاه پرداخت جیبیت امکان پردازش اطلاعات کارت بانکی مشتری و به اتمام رساندن فرآیند خرید در کوتاه‌ترین زمان ممکن را برای کسب و کار مقدور می‌سازد. در این شرایط با هر اختلال یا قطعی در هر کدام از PSPها مشتری به صورت خودکار و بدون اینکه متوجه شود به سمت PSP دیگری ارجاع داده شده تا فرآیند خرید موفقیت آمیز شود و به اتمام برسد. تعیین اولویت PSP از سوی کسب و کار یکی از مزیت‌های درگاه پرداخت جیبیت است که باعث شده نرخ موفقیت تراکنش‌ها بیش از 99.7 درصد باشد. در این ویژگی کسب و کار می‌تواند با انتخاب یکی از PSPهای سامان کیش، سپهر و آسان پرداخت به‌عنوان اولویت اول، برای انجام فرآیندهای ثبت خرید مشتریان خود  از آن بهره برد. 

سرویسهای مکمل درگاه پرداخت

مسیردهی هوشمند یکی از مهمترین ویژگی‌های سرویس درگاه پرداخت است. این سرویس در کنار سایر سرویس‌های مالی و انتقال وجه و تسویه علاوه بر ایجاد تجربه کاربری بهتر، می‌تواند به توانمندتر شدن کسب و کارها کمک کرده و آن‌ها را در مسیر رشد و توسعه پایدار نگه دارد.

در مقاله «مزیت‌های درگاه پرداخت برای کسب و کارها» علاوه بر برشمردن مزیت‌های درگاه پرداخت به ویژگی‌های آن نیز اشاره شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *