. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

تطبیق شماره موبایل با کد ملی؛ پیش‌شرط جلوگیری از تخلف

«احراز هویت» مهمترین گام برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است که کمّ و کیف آن در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نیاز کسب و کارها و افزایش احتمال جعل هویت تغییر کرده؛ در این بین نهادهای قانون‌گذار سعی بر ایجاد فرآیندهای گوناگون و سخت‌گیرانه برای احراز هویت افراد در فضای مجازی و در نتیجه کاهش ریسک‌های مالی و اعتباری برای کسب و کارها کرده‌اند؛ وب‌سرویس‌های احراز هویتی مانند وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی، استفاده از روش احراز هویت OTP و بایومتریک، استعلام شبا، استعلام اطلاعات کارت، صحت سنجی کد ملی و… نمونه‌هایی از الزامات قانونی این نهادها برای کسب و کارها به منظور بررسی و صحت سنجی اطلاعات هویتی افراد در فضای مجازی است.

البته نباید از این نکته غافل شد که استفاده گسترده از فضای مجازی و وابستگی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به اینترنت و احتمال افزایش ریسک‌های عملیاتی نیز از دیگر دلایل استفاده از وب‌سرویس‌های احراز هویت و به خصوص تطبیق شماره موبایل با کد ملی برای جلوگیری از جعل هویت توسط کسب و کارهاست.

از این رو احراز هویت کاربران یا مشتریان برای هر کسب و کاری که ملزم به شناسایی هویت آن‌هاست، یک نیاز اساسی تلقی شده که جیبیت با ارائه وب‌سرویس همخوانی شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)، احراز هویت کاربران برای کسب و کارها را با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه ارائه می‌دهد.

 وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی چیست؟

احراز هویت یکی از پیش‌شرط‌های اساسی برای ورود به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. بدون طی کردن مراحل این پیش‌‍‌شرط، امکان افتتاح حساب یا برخورداری از خدمات بانکی و حتی فعالیت در بازارهای موازی مانند بازار سرمایه یا حوزه رمزارز میسر نخواهد بود.

احراز هویت مراحل گوناگونی دارد و برای هر کسب و کار بسته به صنعت و بازاری که در آن مشغول است یا نوع خدمتی که ارائه می‌دهد، متفاوت خواهد بود و ممکن است طی کردن برخی مراحل اجباری و برخی دیگر نیز از درجه اهمیت کمتری برخوردار باشد. سرویس شاهکار یکی از مراحل احراز هویت است که نقش مهمی را در صحت سنجی شماره همراه و کد ملی افراد ایفا می‌کند و برای اغلب کسب و کارهای فعال در اقتصاد و تجارت الزامیست.

در وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی (شاهکار)، کسب و کارها با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی 10 رقمی مشتریان خود، احراز هویت آن‌ها را به صورت دو گزینه «درست» و «نادرست» دریافت خواهند کرد. در صورت «درست» بودن نتیجه همخوانی، مالکیت دارنده سیم‌کارت با کد ملی تایید شده و فرد می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی و تجاری داشته باشد. وب‎سرویس تطبیق شماره تلفن همراه و شماره ملی علاوه بر صحت سنجی مالکان شماره موبایل و کد ملی کاربران، از جعل یا سوء استفاده از شماره تلفن فرد دیگر برای مقاصد اقتصادی و تجاری نیز جلوگیری می‌کند.

اهمیت تطبیق شماره موبایل با کد ملی 

با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد روش‌های نوین برای تشخیص هویت واقعی از جعلی و صحت سنجی شماره ملی و.. جعل هویت همچنان به عنوان چالش‌های اصلی پیش‌رو کسب و کارهاست؛ کسب و کارها برای مقابله با چالش‌هایی از این حیث راه طولانی در پیش دارند اما یک گام‌ مهم و البته ابتدایی برای مقابله با آن‌ها، احراز هویت کاربران و استفاده از وب‌سرویس‌های احراز هویتی است که می‌تواند ریسک‌های مالی و اعتباری را به‌شدت کاهش دهد. به همین دلیل است که وب‌سرویس همخوانی شماره موبایل با کد ملی یکی از پرکاربردترین وب‌سرویس‌های احراز هویتی در جیبیت است.

کاربرد تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی برای کسب و کارها

راهکارهای مبارزه با جعل هویت همزمان با پیشرفت تکنولوژی، ارتقا یافته اما همچنان به صورت کامل تحت کنترل قرار نگرفته است. از این رو کسب و کارها می‌بایست از امکاناتی استفاده کنند که ریسک‌های عملیاتی را کاهش داده و راه را بر جعل هویت و سو استفاده از آن ببندد. در این راستا مهمترین کاربرد وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با شماره ملی برای احراز هویت کاربران و مشتریان در بازار سرمایه و حوزه رمزارز به منظور جلوگیری از کلاهبرداری و جعل هویت است. 

در واقع افراد برای انجام هرگونه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری نیاز به احراز هویت دارند. این کار امکان رصد فعالیت‌های مشکوک برای نهادهای نظارتی اعم از پلیس فتا و سایر نهادهای قانون‌گذار را ایجاد می‌کند.

کسب و کارهای بخش خصوصی و دولتی به همراه برخی نهادها و سازمان‌ها از جمله استفاده‌کنندگان از سرویس شاهکار هستند؛ بانک‌ها یکی از استفاده‌کنندگان از این سرویس هستند که به دلیل دسترسی کامل به مراکز اطلاعاتی و آماری مانند بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه، تطبیق شماره موبایل با کد ملی را با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌دهند. اما وضعیت برای بخش خصوصی قدری متفاوت است.

فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی که نیاز به احراز هویت کاربران یا مشتریان خود دارند و به‌ مراکز داده و اطلاعات نیز دسترسی ندارند، از شرکت‌های ارائه‌دهنده وب‌سرویس همخوانی شماره همراه با کد ملی استفاده می‌کنند؛ جیبیت یکی از شرکت‌هایی است که سرویس شاهکار را به عنوان یکی از وب‌سرویس‌های احراز هویتی به کسب و کارها ارائه می‌دهد.

 مزیت نسبی جیبیت در ارائه این وب سرویس چیست؟

مزیت نسبی جیبیت نسبت به سایر ارائه‌دهندگان این وب‌سرویس در سه اصل خلاصه می‌شود؛ جیبیت با بهره‌گیری از تامین‌کنندگان متعدد (Multi Provider) به‌دنبال افزایش کیفیت سرویس‌های خود بوده و در چنین شرایطی رفع نیاز کسب و کارها در هر زمان و بدون کوچکترین اختلالی حتی در روزهای تعطیل به راحتی انجام می‌شود.

این امر برای شرکت‌های فعال در صنعت رمزارز از اهمیت دوچندان برخوردار است. چرا که در هر ساعتی از شبانه‌روز تبادلات مالی و انتقال وجه دارند که برای انجام راحت‌تر و با سرعت بیشتر آن‌ها نیازمند وب‌سرویسی با بیشترین تامین‌کننده هستند. 

انعطاف‌پذیری در ثبت درخواست‌های روزانه نیز یکی دیگر از مزیت‌های وب‌سرویس تطبیق شماره موبایل با کد ملی است. بدین معنا که کسب و کارها متناسب با نیاز روزانه خود، می‌توانند سقف استفاده از این وب‌سرویس را افزایش دهند.

دقت در فرآیند تطبیق شماره موبایل با شماره ملی نیز مزیت دیگر جیبیت در ارائه این خدمت به کسب و کارهاست. قیمت مناسب و به‌صرفه، از دیگر مزیت‌های وب‌سرویس همخوانی شماره موبایل و کد ملی است. این مزیت در کنار کیفیت بالای خدمت ارائه شده توسط جیبیت می‌بایست به‌عنوان نکات اساسی در انتخاب «ارائه‌دهنده این وب‌سرویس» مورد توجه صاحبان کسب و کارها قرار گیرد.

مکمل‌های وب‌سرویس شاهکار

وب‌سرویس شاهکار برای افزایش ضریب امنیت فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و در نهایت احراز هویت افراد و جلوگیری از جعل آن در بین کسب و کارها کاربرد فراوانی دارد. البته که این وب‌سرویس به‌تنهایی نمی‌تواند نیازهای کسب و کارها برای صحبت سنجی هویت کاربران و مشتریانشان را رفع کند. از این رو در جیبیت  وب‌سرویس‌های دیگری مانند استعلام شبا و کارت، همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا، تبدیل کارت به شبا ، همخوانی شماره کارت با کد ملی، استعلام کد پستی و ثبت احوال مقایسه‌ای به‌عنوان تکمیل‌کننده وب‌سرویس شاهکار یا تبدیل شماره موبایل به کد ملی پیشنهاد می‌شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های شما

  1. سلام اگر نخوام کسی که بفرض کد ملی من را داره امانخوام کسی بدونه که چندتا شماره دارم وچه شماره هایی

    • سلام و وقت بخیر
      این سرویس برای تطابق شماره ملی با شماره موبایل است. و پاسخی که به استعلام‌گیرنده می‌دهد بله یا خیر است؛ بدین معنا که آیا این شماره برای این کد ملی خاص است یا خیر