کسب و کارها چگونه از ابزارهای مالی و پرداخت در راستای بهبود «مشتریمداری» استفاده میکنند؟
مشتریمداری برای کسب و کارها به چه صورت است؟ وظایف کسب و کارها در قبال مشتریان یا کاربران خود چیست و چگونه این وظایف را در راستای اهداف درآمدی خود قرار میدهند تا فروش و درآمدزایی بیشتری نیز داشته باشند؟
مشتریمداری، حفظ کاربران قدیمی و جذب مشتریان جدید یکی از پیششرطهای افزایش فروش و درآمدزایی است. کسب و کارهای فروش آنلاین کالا و خدمات تا زمانی که نیاز مشتریان خود را بهخوبی شناسایی نکنند و برای ارتقا تجربه کاربری آنها اقدامی صورت ندهند، نمیتوانند به افزایش فروش و درآمد امید داشته باشند. لازمه شناسایی نیاز کاربران، همسویی با آن و ارتقا تجربه کاربری مشتریان نیز توانمندتر شدن کسب و کارهاست.
در واقع توانمندتر شدن کسب و کارها علاوه بر جلب اعتماد مشتریان در کوتاهترین زمان ممکن، توسعه در بازار یا صنعت هدف را نیز تسهیل میکند.
توانایی کسب و کارها رابطه مستقیمی با بهرهگیری از ابزار پیشرفته پرداخت و اتخاذ شیوههای مدرن مالی دارد؛ هر چه از ابزارهای مالی و پرداخت پیشرفته و بهروزتری بهره برده شود، واکنش کسب و کارها به چالشهای پیشرو نیز سریعتر بوده و میتوانند راهکارهای نوینی در حل مشکلات اتخاذ و بر پوشش نیاز مشتریان و کاربرانشان تمرکز کنند. در چنین شرایطی علاوه بر ارتقا کیفیت مشتریمداری، فروش و صد البته درآمد کسب و کار نیز افزایش مییابد
درگاه پرداخت اینترنتی، استرداد وجه، سرویس BNPL و دایرکت دبیت از مهمترین ابزارهایی هستند که علاوه بر بالا بردن حس رضایت و ایجاد تجربه کاربری بهینه میتوانند بر درآمد کسب و کارها نیز بیفزایند.
استفاده از خدمات به صورت متمرکز و یکپارچه
رابطه تجاری و اقتصادی میان برخی کسب و کارها و مشتریان و کاربران، دوسویه است و تا زمانی ادامه پیدا میکند که منافع هر دو طرف از این رابطه تامین شود؛ مشتری یا کاربر کالا یا خدمات با کیفیت دریافت کند و کسب و کار نیز بتواند به نیاز مشتریان خود مانند استفاده از روشهای پرداخت بهروز و ایمن، بازگرداندن وجه در صورت لغو یا انصراف از خرید و .. پاسخ دهد، راهکارهایی مناسب برای پرداخت اقساط پیشنهاد داده شود یا بدون نگرانی در خصوص قیمت کالا، خرید کنند.
کسب و کارها بهخصوص آن دسته که کالا و خدمات خود را به صورت آنلاین بهفروش میرسانند یا عرضه میکنند، برای جذب مشتری یا وفادار نگه داشتن آن، میبایست از راهکارهای یکپارچه و متمرکز بهره ببرند؛ راهکارهایی که علاوه بر پایداری بالا، مقیاسپذیر باشند و نیاز مشتری یا کاربر را نیز پوشش دهند.
درگاه پرداخت، راهکاری برای ایجاد اطمینانخاطر در مشتری
زمانی که کاربر یا مشتری تصمیم به خرید آنلاین از پلتفرمها میگیرد، آنچه که بیش از همه میتواند او را به تکمیل فرآیند خرید ترغیب یا حتی منصرف کند، نحوه پرداخت است. فرض کنید پس از تکمیل سبد خرید به جای هدایت به صفحه درگاه پرداخت، از او خواسته شده به شماره کارت صاحب کسب و کار مبلغ مورد نظر را واریز کند. این مورد میتواند بیشترین بیاعتمادی را در فرد ایجاد کرده تا جایی که خرید را نیمهکاره رها کند.
حال اگر با روش پرداخت آشنا و قابل اعتمادی مواجه شود، اعتمادش جلب شده و در نتیجه احتمال تکمیل فرآیند خرید و بازگشت به پلتفرم مربوطه برای خریدهای آتی نیز تداوم مییابد.
ارائه روشهای پرداختی که با نیاز کاربران تطابق داشته باشد و اطمینان خاطر بدهد که فرآیند ثبت سفارش و خرید از امنیت برخوردار است، از نقاط قوتی که باعث میشود فرآیند خرید توسط افراد «نیمهکاره» رها نشود، است.
از موارد بالا میتوان نتیجه گرفت یکی از ابزارهایی که میتواند مشتری را به تکمیل «فرآیند ثبت سفارش» ترغیب کند و به افزایش فروش کسب و کارها منجر شود، درگاه پرداخت مناسب است. پیشتر و در مطلب «مدیریت فروش و درآمد با درگاه پرداخت» نشان داده شد که درگاه پرداخت چگونه بر فروش کسب و کارها تاثیر میگذارد.
بهرهمندی از درگاه پرداخت مناسب نه تنها نرخ تراکنشهای موفق و تعداد «ثبت سفارش» را افزایش میدهد بلکه فرآیند انجام خرید را کوتاهتر میکند، نرخ «رها کردن سبد خرید» توسط مشتریان یا کاربران را کاهش میدهد و به شفافیت کسب و کار نیز میافزاید. کسب و کارها با داشتن درگاه پرداخت بر تراکنشهای خود نیز نظارت میکنند.
استرداد وجه؛ بازگرداندن اعتماد مشتری
شرایطی را در نظر بگیرید که کیفیت کالای ارسالی به مشتری نازل است یا کالای خریداری شده، در حین ارسال دچار مشکل شده و دیگر قابل استفاده نیست.
در این شرایط به دلیل اینکه کالای درخواستی مشتری یا کاربر با آنچه که به دستش میرسد، تفاوت دارد، کسب و کار موظف است تمام یا بخشی از وجه پرداختی در درگاه اینترنتی را به مشتری یا کاربر بازگرداند.
اگرچه الزام به بازگرداندن وجه محدود به تفاوت در کیفیت کالا محدود نمیشود. بلکه در شرایطی که موجودی انبار کسب و کار پس از ثبت سفارش خرید، به اتمام رسیده یا به هر دلیلی مشتری از خرید کالا منصرف شده باشد، وجه پرداختی میبایست به حساب خریدار واریز شود.
کسب و کارها برای بازگرداندن وجه در کوتاهترین زمان و با کمترین دردسر از سرویس استرداد وجه استفاده میکنند. این سرویس نیز میتواند به صورت غیرمستقیم درآمد و فروش کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهد؛ فرض کنید برای بازگرداندن وجه تعلل صورت بگیرد یا به بهانههایی مانند در دسترس نبودن شماره کارتی که با آن وجه پرداخت شده یا ناتوانی در تطبیق شماره کارت با هویت پرداختکننده، از بازگشت وجه به موقع، جلوگیری شود. در این شرایط نه تنها کسب و کار از نگه داشتن مشتریان قدیمی خود عاجز خواهد ماند بلکه راه را بر خدماترسانی بهتر به آنها و تقویت حس رضایتمندی در مشتریان جدید خود میبندد. در چنین شرایطی تعداد استفادهکنندگان از کالاها و خدمات به شدت کاهش مییابد و در نتیجه از فروش و درآمدزاییاش نیز کاسته میشود.
سرویس استرداد وجه میتواند همگام با کسب و کارها علاوه بر بازگرداندن اعتماد مشتریان، راهکاری برای ارتقا تعامل و همکاری با کاربرانشان باشد.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارکرد سرویس استرداد وجه شامل Refund و Reverse میتوانید مطلب «استرداد وجه مطمئن و سریع وجه با وبسرویس جیبیت» را مطالعه کنید.
برای انجام تراکنش استرداد وجه، کسب و کارها نیاز به شماره کارت یا شبای مقصد دارند. در این حالت نیاز است شماره کارت را به صورت مستقیم از مشتری یا کاربر دریافت کرده و پس از تبدیل آن به شماره شبا، مبلغ مورد نظر را به حساب مقصد واریز کند. اگرچه ممکن است شماره کارت بانکی که مشتری به کسب و کار میدهد، با هویت کاربر همخوانی نداشته باشد که در این صورت ریسک عملیاتی برای کسب و کار افزایش مییابد. برای پوشش این ریسک نیاز است از وبسرویسهای استعلام بانکی تبدیل کارت به شبا، یا استعلام شبا و استعلام کارت بهره برده شود.
واریز شناسهدار، راهی برای واریز وجه بالاتر از سقف درگاه
فروش کالاهایی با قیمت بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی نیز یکی از مواردی است که میتواند فروش و در نهایت درآمدزایی برخی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار میدهد.
پلتفرمهای فروش بلیتهای بینالمللی، تور و هتل خارج از کشور و وبسایتهای سفارش لپتاپ و گوشی تلفن همراه از جمله کسب و کارهایی هستند که کالاها یا خدماتشان قیمتی بالاتر از سقف درگاه پرداخت دارد.
کسب و کارها برای پرداخت بالاتر از سقف درگاه و بدون محدودیت توسط مشتریان یا کاربرانشان، از سرویس واریز شناسهدار استفاده میکنند. با این سرویس مشتریان بدون وارد شدن به درگاه پرداخت و با طی کردن چند مرحله، شناسه را دریافت و واریز خود را انجام میدهند.
جیبیت برای راهنمایی کسب و کارها و ارائه اطلاعاتی در خصوص این سرویس، مطلب «واریز شناسهدار، وبسرویسی برای برخی کسب و کارها» را پیشنهاد میدهد.
برداشت خودکار تداوم جریان نقدینگی
فرض کنید شرکت فروش تجهیزات پزشکی برای افزایش درآمد، طرح فروش اقساطی کالاها را برای برخی مشتریان خاص و خوشحساب خود پایهریزی کرده است. در این طرح علاوه بر فروش بیشتر محصولاتش میتواند بدون نگرانی در خصوص «نپرداختن» یا «فراموش کردن» زمان اقساط توسط مشتریان، این طرح را تمدید و مشتریان دیگری برای خود ایجاد کند.
کسب و کارها با استفاده از سرویس دایرکت دبیت (که به نامهای دیگری مانند برداشت خودکار یا برداشت مستقیم نیز شناخته میشود) و کسب اجازه از مشتری و کاربر، به حساب او دسترسی پیدا کرده تا در زمان معین، مبلغی مشخص را از حساب بر دارد.
برداشت خودکار از حساب کاربران برای «تمدید عضویت در گروه خاصی» یا «برخورداری از امتیاز ویژه» نیز از دیگر مواردی است که کسب و کارها با اتکا به آن میتوانند فروش خود را افزایش دهند.
بهعنوان مثال برخی از ارائهدهندگان خدمات اینترنتی در کشور برای تمدید بسته اینترنتی کاربرانش، از سرویس برداشت خودکار استفاده میکنند. در این شرایط کاربران بدون اینکه دغدغه بهاتمام رسیدن بسته اینترنت را داشته باشند، سرویس را دریافت کرده و کسب و کار نیز به جریان نقدینگی مورد نظر خود دست مییابد.
دایرکت دبیت از جمله سرویسهای پرداخت است که به صورت غیرمستقیم بر رتبه اعتباری مشتری نیز تاثیر میگذارد. بدین معنا که مشتری با دادن اجازه برداشت خودکار به کسب و کار، احتمال بروز هر گونه دیرکرد در پرداخت اقساط و در نتیجه جریمه شدن را به حداقل میرساند.
برای دریافت جزئیات سرویس دایرکت دبیت میتوانید به مطلب «دایرکت دبیت؛ برداشت خودکار از حساب مشتری با قید مبلغ و زمان مشخص» مراجعه کنید.
تقویت رابطه با مشتریان خاص
شاید بتوان ادعا کرد همچنان معمولترین روش برای افزایش فروش و در نهایت بالا رفتن درآمد یک شرکت، ارائه کارت هدیه یا تخفیف به اعضا همچنین سرویس BNPL است.
این نوع از تخفیفها یا کارتهای هدیه میتوانند برای خرید کالایی جدید به کار روند یا در مناسبتهای مختلف به کاربران یا مشتریان اعطا شوند.
بهرهگیری از سرویس BNPL (الان بخر بعدا پرداخت کن) نیز از دیگر مواردی است که علاوه بر تغییر عادت خرید مشتریان و کاربران، میتواند به افزایش فروش و در نهایت درآمدزایی کسب و کار بینجامد. کسب و کارها با همکاری یکی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات مالی، اقدام به ارائه این سرویس به برخی از کاربران یا مشتریان خود میکنند. با این سرویس کاربر یا مشتری میتواند بدون محدودیت در تعداد کالای خریداری شده، سبد خرید خود را سنگینتر و متنوعتر کرده و هزینه آن را به صورت قسطی پرداخت کند.
نکتهای که در خصوص این سرویس وجود دارد، بدون بهره بودن، کاهش نرخ «سبدهای خرید نیمهکاره» و در نهایت ترغیب مشتری برای به سرانجام رساندن فرآیند خرید است.
دغدغه کاربر و درآمد
نمیتوان بدون درنظر گرفتن اولویتهای مشتری یا کاربر و آنچه که بدان نیاز دارد، درآمدزایی کرد. البته کسب و کارها زمانی بر اولویتهای کاربرانشان تمرکز میکنند یا نیازهای مشتریهایشان را بهخوبی پوشش میدهند که از زیرساختهای لازم برخوردار باشند.
زیرساختهایی که به آنها امکان بهرهمندی از سرویسهای پیشرفته مالی و پرداخت و در نهایت رشد و توسعه پایدار در بازار هدف را بدهد.
جیبیت با توسعه زیرساختهای فنی لازم، گامهای موثری برای ارتقا توانمندیهای کسب و کارها و در نتیجه بهبود شرایط آنها برداشته است.