. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

پلاگین؛ تغییر هندسه فعالیت‌های اقتصادی

پلاگین (plug in) که در فارسی به افزونه بازگردانی شده، به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که بر برنامه اصلی نصب شده تا قابلیت‌های برنامه را افزایش دهند. افزونه‌ها منفعت‌های بی‌شماری برای استفاده‌کنندگانشان ایجاد می‌کنند؛ بهبود تجربه کاربری برای کاربران نهایی همچنین توسعه و به‌روزرسانی آسان برنامه برای برنامه‌نویسان در هر زمان و بدون وارد شدن خدشه به کدهای اصلی برنامه، از جمله آن‌هاست.
پلاگین‌ها این امکان را به برنامه می‌دهند که بدون تغییر در هسته اصلی، امکانات بیشتری به آن افزوده شود. این مورد می‌تواند طیف برنامه‌های کاربردی که افراد حقیقی و حقوقی استفاده می‌کنند، افزایش دهد همچنین به «جامعه هدف» برنامه نیز بیفزایند.  

اگرچه محدودیتی برای بهره‌مندی از پلاگین وجود ندارد و در تمام صنایع که نیازهای خود را از طریق نرم‌افزار و رابط‌های برنامه‌نویسی مرتفع می‌کنند، دیده می‌شود اما وجود افزونه‌های مالی و پرداخت، راه انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری را بیش از گذشته تسهیل کرده است.
پلاگین‌ها کمک می‌کنند که کاربران بدون اینکه درگیر فرآیندهای پیشرفته و پیچیده‌ای شوند که در نهایت آن‌ها را وادار به سوییچ به سایر نرم‌افزارها و برنامه‌ها کند، نیاز خود را رفع کنند. این مورد می‌تواند مزیت‌های زیادی برای کسب و کارهای فروش اینترنتی کالا و خدمات ایجاد و فرصت استفاده از برنامه‌های پیشرفته مالی و پرداخت از طریق پلاگین را برای آن‌ها فراهم کند. 

جیبیت به‌عنوان ارائه‌دهنده اصلی سرویس‌های استعلام و احراز هویت مانند احراز هویت بایومتریک ( در برخی موارد به احراز هویت بیومتریک نیز شناخته می‌شود) همچنین سرویس‌‎های مالی ، پلاگین سرویس‌های خود را در همکاری با پی‌زیتو در اختیار کسب و کارها قرار داده است. 

زین پس متقاضیان استفاده از سرویس‌های جیبیت که وب‌سایت آن‌ها بر بستر وردپرس یا جوملا Joomla توسعه داده شده، بدون نیاز به دانش فنی خاص و تنها با پیاده‌سازی افزونه‌های مربوطه، می‌توانند از سرویس‌های پرداخت و احراز هویت استفاده کنند. 

 

پلاگین یا افزونه نرم‌افزار چیست؟ 

برای درک بهتر مفهوم افزونه کافیست به مثال خودرو سواری و آپشن‌هایی که می‌توان بر آن‌ها نصب کرد، توجه کنیم؛ در زمان‌های دور وجود شیشه برقی و حتی کیسه هوا در خودروهای ساخت ایران آپشن محسوب می‌شد. اگرچه با گذر زمان این موارد از یک انتخاب به یک الزام تبدیل شد، ولی کارکرد سنتی آن در آن روزها شبیه افزونه برای برنامه‌های کامپیوتری بود.

همانطور که گفته شد افزونه‌ها قابلیت‌ها و امکانات جدیدی برای «برنامه نرم‌افزاری» ایجاد می‌کنند بدون اینکه بر «اصل» آن که همان کدهاست، تاثیر بگذارند. به عنوان مثال اگر کسی به دنبال ویرایش صدا در نرم‌افزار برای تولید پادکست است، می‌تواند با یک برنامه به مراتب ساده‌تر و نصب افزونه‌های کاربردی بر روی آن، از برنامه ویرایش و تدوین صدا، خروجی به مراتب بهتری بگیرد بدون آنکه نرم‌افزارهای پیشرفته را نصب کرده و زمان زیادی برای یادگیری کار با آ‌‌ن‌ها صرف کند. 

در مثال خودروسواری، آن دسته از افرادی که درخواست خودرویی شخصی‌سازی شده می‌دادند، می‌توانستند قابلیت‌هایی (مانند شیشه برقی و..) به آن بیفزایند. 

پلاگین‌ها نیز به همین منظور به کار می‌روند؛ اگر برنامه‌نویسان درصدد باشند که نرم‌افزار خود را شخصی‌سازی کنند یا آن را در دسترس افراد بیشتری قرار دهند، از افزونه بهره می‌برند. با این کار نیازی نیست کدهای برنامه را از نو نوشت. 

چرا برای بسیاری از برنامه‌ها پلاگین ارائه می‌شود؟

شاید مهمترین دلیل استفاده از پلاگین، استفاده آسان و راحت از نرم‌افزار باشد. همانطور که گفته شد افزونه، قابلیت‌های جدیدی را به نرم‌افزار نوشته شده، اضافه می‌کنند بدون آنکه خدشه‌ای به اصل برنامه و کدهای آن وارد شود. در واقع افزونه‌ها منطبق با نیاز روز و یا الزامات خارجی، شکل می‌گیرند و توسعه داده می‌شوند.
توسعه و ارائه قابلیت‌های شخصی‌سازی شده از دیگر موارد استفاده از پلاگین‌‎هاست. در واقع نرم‌افزارها (به خصوص نرم‌‎افزارهای مالی و بانکی) با ارائه افزونه‌ها می‌توانند ویژگی جدیدی را در معرض استفاده کاربران خود قرار دهند.

کاهش حجم نرم‌افزار از دیگر دلایل استفاده از پلاگین است. با نصب افزونه (در طی زمان) می‌توان حجم محصول ابتدایی که به بازار عرضه می‌‎شود، کاهش داد. 

 

پلاگین چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

همانطور که گفته شد فلسفه وجودی پلاگین‌ها در سه ویژگی نهفته است؛ سهولت در دسترسی به ویژگی خاص و رفع نواقص در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا، افزودن و یا بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید همچنین همسویی با تغییر در نیازها.

تفاوتی ندارد افزونه برای مرورگر باشد یا یک نرم‌افزار بانکی، در هر صورت برنامه کامپیوتری مورد نظر نیاز به به‌روزرسانی و تغییر دارد. از آنجایی که افزونه‌ها، می‌توانند به پیشرفت و توسعه برنامه‌ها، کمک کنند، پس به صورت مستقیم بر استفاده‌کنندگانشان نیز تاثیر می‌گذارند. بنابراین بهترین گزینه در دسترس برای کسب و کارهاست تا در زمان کمتری ویژگی خاصی را به سایت خود بیفزایند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها، وب‌سایت خود را بر بستر وردپرس ایجاد کرده‌اند که این کار علاوه بر کوتاه کردن مدت زمان آماده‌سازی وب‌سایت، می‌تواند امکانات ویژه‌ای نیز برای ایجادکننده آن، فراهم آورد. افزونه‌های وردپرس نمونه‌ای از آن است. 

در واقع کسب و کارها با پلاگین وردپرس می‌توانند عملکرد وب‌سایت خود را افزایش دهند و آن را مقیاس‌پذیرتر کنند. 

کسب و کارهای فروش آنلاین کالا و خدمات با بهره‌مندی از افزونه‌ای مانند درگاه پرداخت، بدون نیاز به پیاده‌سازی APIهای مربوطه، قادر هستند گزینه پرداخت آنلاین را در وب‌سایت فعال تا در وقت و هزینه خود و کاربرانشان صرفه‌جویی کنند و حتی آن‌ها را برای پردازش تراکنش‌های بیشتر (حتی در ساعات اوج ثبت درخواست خرید) یاری می‌کند. 

افزونه لینک پرداخت و فرم پرداخت نیز از دیگر مواردی است که متقاضیان استفاده از پلاگین‌های پرداختی می‌توانند در سایت خود ایجاد کنند. با این افزونه‌ها، قابلیت انجام تراکنش‌های مالی ایجاد می‌شود. 

 

پلاگین درگاه پرداخت جیبیت، فعال شد

جیبیت در راستای کمک به استفاده‌کنندگان از درگاه پرداخت اینترنتی و سهولت در پردازش تراکنش‌های آن‌ها، پلاگین این سرویس را با همکاری پی‌زیتو فعال کرده و در صفحه نخست وب‌سایت خود قرار داده است. 

کسب و کارها با دریافت افزونه درگاه پرداخت جیبیت می‌توانند از مزایای آن مانند سوئیچینگ هوشمند بین PSPها، انتخاب اولویت PSP و سرویس استرداد وجه بهره ببرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی سوئیچینگ هوشمند می‌توانید به مطلب «مسیردهی هوشمند؛ افزایش نرخ تراکنش های موفق» مراجعه کنید. 

اگرچه افزونه‌های جیبیت برای توانمندسازی کسب و کارها محدود به درگاه پرداخت نمی‌شود و سرویس‌های استعلام را نیز در برمی‌گیرد.
بدین منظور هر کسب و کاری که نیاز به سرویس‌های استعلام مانند استعلام کارت و استعلام شبا همچنین تبدیل کارت به شبا دارد، با نصب افزونه‌ها، به سرویس مورد نظر با بالاترین کیفیت ممکن دسترسی پیدا می‌کند که تمام ویژگی API را نیز دارد. 

برای نصب افزونه سرویس‌های جیبیت به وب‌سایت اصلی مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز به مانند همیشه با تیم پشتیبانی و فروش در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *