. زمان مطالعه: حدود 9 دقیقه

شناسه واریز چیست؟

روش‌های پرداخت مبلغ حاصل از خرید کالا یا خدمت طی سال‌های اخیر و با گسترده شدن ابعاد بازارهای مالی، سرمایه‌ای و افزایش شمار خرده‌فروشی‌ها تغییر کرده است. برخی از روش‌ها مانند خرید از طریق دستگاه POS نیاز به حضور فیزیکی کارت بانکی دارد و در دیگر روش‌ها، لزوم وارد کردن اطلاعات بانکی و هویتی فرد برای به اتمام رساندن عملیات پرداخت کافی است. 

با وجود پویایی و فراگیرتر شدن روش‌های پرداخت آنلاین وجه، اما پیچیده‌تر شدن مناسبات مالی میان افراد حقیقی و حقوقی، ویژگی‌های جدیدی را به روش‌های پرداخت افزوده که تا پیش از این شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کرد.
شرایطی را در نظر بگیرید که در آن مبلغ خرید کالا بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی است. آیا در این شرایط فرد می‌تواند به صورت آنلاین و با روش‌های مرسوم مانند کارت به کارت یا واریز به شبا، خرید خود را انجام دهد؟
فرض کنید 2000 نفر برای شرکت در کلاس‌ یا سمیناری آموزشی اعلام آمادگی کرده‌اند. موسسه برگزار کننده چگونه متوجه شود که تمام 2000 نفر واریزی خود را به درستی انجام داده‌اند؟
برخی بررسی «رسید پرداخت» و تفکیک آن را راهکاری برای راستی‌آزمایی پرداخت‌ها می‌دانند. اما این روش در بسیاری مواقع با خطا روبرو می‌شود؛ چرا که ممکن است رسید ارسالی جعلی یا مبلغ واریزی کمتر از مبلغ تعیین شده، باشد.
فرض کنید بانک‌ها در یک سال اقدام به اعطای وام به بیش از 6 میلیون واجد شرایط کرده‌اند؛ چگونه می‌توانند بازپرداخت وام‌ها را از یکدیگر تفکیک کرده و آن‌هایی که اقساط خود را به درستی و سر وقت پرداخت نمی‌کنند، شناسایی کنند؟
اگر تاکنون در هر کدام از شرایط بالا قرار گرفته‌اید، این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

بانکداری نوین، راهکارهایی جذاب

در بانکداری نوین که هر روز نیز ابعاد پیشرفته و البته پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، شناسایی هویت کنشگران مالی و رصد فعالیت‌های آن‌ها بسیار مهم است؛  نیاز است هویت آن‌ها به درستی مشخص شود تا اولا هر گونه سواستفاده‌های احتمالی از هویت آن‌ها در سیستم بانکی شناسایی شود و ثانیا افراد با عنوان جعلی نتوانند فعالیت‌های غیرقانونی در بازارهای مالی و سرمایه‌ای داشته باشند. 

پرداخت یا واریز وجه به حساب افراد، یکی از مهمترین بخش‌های بازارهای مالی و سرمایه‌ای است که در عین حساسیت‌زایی می‌تواند به عنوان مکانی برای فعالیت‌های غیرقانونی باشد. از این رو شرکت‌ها و حتی افراد حقیقی که فعالیت‌های اقتصادی داشته و با شمار زیادی از افراد سر و کار دارند، سعی می‌کنند با ابزارهایی احتمال بروز مخاطرات را تا حد ممکن کاهش دهند. 

یکی از این ابزارها، واریز با شناسه است. برای بهره‌مندی از این ابزار، کافیست که شناسه واریزی منحصربفرد در اختیار واریزکننده، قرار گیرد تا با آن تراکنش خود را انجام دهد. 

شناسه واریز، شماره‌ای عمدتا  15 رقمی است که از طریق وب‌سایتی که کالا یا خدمتی را به‌فروش رسانده یا هر شرکت حقیقی که قابلیت صدور شناسه را دارد، به واریزکننده داده می‌شود. بنابراین برای دریافت آن نیاز است درخواست خرید کالا یا استفاده از خدمتی (مانند دریافت وام) داده شود.
با این شناسه می‌توان مبالغ بالا یا آن دسته از «پرداختی‌هایی» را که نیاز به شناسایی هویت پرداخت‌کننده دارد، از طریق اینترنت بانک، دستگاه‌های خودپرداز و موبایل بانک به حساب مقصد منتقل کنند. 

 

راهکاری برای پرداخت مبلغ کالا


تا یک دهه پیش عمده مبلغ کالا یا خدمت خریداری شده از طریق دستگاه‌های پوز یا حتی دادن چک، پرداخت می‌شد. بدین معنا که محل اتصال خریدار و فروشنده، مغازه یا شعبات بانکی بود ( در صورتی که مبلغ خرید بالا باشد) اما طی سال‌های اخیر که نحوه خرید افراد از حضوری به غیرحضوری تغییر کرده، شکل پرداخت و یا تسویه مبلغ کالا نیز دگرگون شده است. 

به گونه‌ای که با پیشرفته‌تر شدن ابزارهای در دسترس افراد مانند گوشی تلفن همراه همچنین اهتمام بانک‌ها به «بانکداری خارج از شعبه»، تمایل افراد به خرید آنلاین و بدون نیاز به حضور در شعبات بانکی است و استفاده از روش‌هایی مانند چک ( که در آینده به پول نقد تبدیل می‎شوند) کمتر در بین خریداران کالاهایی به جز مسکن و خودرو، وجود دارد. 

بسیاری از فروشندگان کالاها و خدمات برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود که یکی از آن‌ها دوری از ریسک‌های عملیاتی است، از روش «واریز با شناسه» بهره می‌برند.  با این روش واریزکننده به‎واسطه یک شناسه منحصربفرد، توانایی انتقال وجه به حساب سازمان‌ها، ارگان‌ها و حتی افراد حقیقی را خواهد داشت. 

 

 شناسه واریز چیست؟

شناسه واریز، کدی عمدتا 15 رقمی و منحصربفرد است که پس از درخواست خریدار یا استفاده‌کننده از خدمت به او داده می‌شود تا فرآیند جابه‌جایی وجه خود را به سرانجام برساند.

واریز از طریق شناسه، علاوه بر اینکه محدودیت‌های سقف مبلغ مورد انتقال را از بین می‌برد، رهگیری تراکنش را نیز تسهیل می‌کند. بدین منظور که کسب و کار بدون طی کردن فرآیندهای طولانی و زمان‌بر، تراکنش انجام شده را بررسی و پایش کند و به جزئیات آن (مانند زمان واریز) دسترسی داشته باشد. 

واریز با شناسه به‌واسطه یک شماره شبا

شاید اولین آشنایی افراد با شماره یکتای شناسه در قبوض برق، گاز، تلفن همراه و .. بوده باشد.  زمانی که افراد مبلغ برق یا گاز مصرفی را از طریق ATM پرداخت می‌کردند، نیاز به «شناسه پرداخت» روی قبض داشتند. با این شناسه یکتا، قبوض به راحتی و توسط هر کسی می‌تواند پرداخت شود. در واقع برای شرکت توزیع نیروی برق  تفاوتی وجود ندارد که قبض مشترکان را صاحب ملک پرداخت می‌کند یا فرزند او؛  با هر کارت بانکی و هر شماره شبایی می‌توان این قبوض خدماتی را پرداخت کرد. 

اگرچه «شناسه واریز» نیز کارکردی همانند شناسه پرداخت روی قبوض خدماتی دارد و برای پرداخت‌ مبالغ ریز و درشت به کار می‌رود، اما آنچه که شناسه واریز را از شناسه پرداخت روی قبوض متمایز می‌کند، نحوه درخواست آن توسط مشتری شناسایی هویت پرداخت‌کننده است.

در شناسه واریز، کسب و کار یا فروشنده کالا، به دلیل اینکه کالایش مبلغی بالاتر از سقف درگاه پرداخت اینترنتی دارد، شناسه‌ای یکتا برای خریدار ارسال می‌کند تا فرآیند خرید با سهولت بیشتری صورت پذیرد. 

با این شناسه (که از سوی کسب و کار داده می‌شود) واریزکننده می‌تواند با موبایل بانک، اینترنت بانک و حتی دستگاه‌های خودپرداز مبلغی که برای واریزش درخواست شناسه داده، واریز کند. 

همانطور که در ابتدا گفته شد، شناسایی هویت واریزکننده از دیگر مزیت‌های واریز با شناسه است؛ این مورد برای پرداخت اقساط بانکی کاربر بیشتری دارد. 

 

جابه‌جایی وجه با هر ابزار بانکی 

دارندگان شناسه، با مراجعه به همراه بانک و دستگاه‌های خودپرداز می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه خود را منتقل و با خیال راحت‌تری خرید خود را تکمیل کنند. 

نحوه جابه‌جایی وجه با شناسه نیز به‌راحتی و با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد؛ در برخی همراه بانک‌ها، قسمت واریز با شناسه به صورت جداگانه لحاظ اما در برخی دیگر واریز با شناسه جزیی از فرآیند انتقال وجه در نظر گرفته شده است. از این رو اگر افراد در حین فرآیند انتقال وجه، شناسه‌ای را نیز وارد کنند، جابه‌جایی وجه با شناسه خواهد بود. 

برای واریز از طریق شناسه بوسیله دستگاه‌های ATM، کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های مربوطه، واریزی را انجام داده و اطلاعات حساب مقصد را نیز تایید کند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *