. زمان مطالعه: حدود 5 دقیقه

همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شبا؛ شناسایی و تطبیق هویت و اطلاعات بانکی

یکی دیگر از وب‌سرویس‌هایی که احراز هویت و تکمیل پروفایل کاربران را برای کسب و کارها به صورت همزمان انجام می‌دهد، وب‌سرویس تطابق نام و نام خانوادگی با شباست که به مانند سایر سرویس‌های تطابقی علاوه بر احراز هویت فرد، اطلاعات بانکی کاربر یا مشتری را نیز صحت سنجی کرده و پس از تطابق با اطلاعات فردی، پاسخ را به استعلام‌گیرنده می‌دهد. 

مهمترین استفاده از تطبیق نام و نام‌خانوادگی با شبا در انتقال وجه میان کسب وکار و کاربران یا مشتریان است.که می‌تواند خطای واریز وجه به حساب‌های غیر یا حساب‌هایی که به هر دلیلی مسدود شده یا راکد مانده‌اند، کاهش دهد. 

به صورت کلی هر کسب و کاری که انتقال وجه با کاربران یا مشتریان خود داشته باشند، مانند کارگزاری‌ه، شرکت‌های بورس، صرافی‌های رمزارز، خرده‌فروشی‌ها و .. از این وب‌سرویس بهره می‌برند. 

جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا، این امکان را برای کسب و کارها ایجاد کرده که به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن علاوه بر احراز هویت، اطلاعات بانکی کاربران را نیز صحت سنجی کرده و پروفایل آن‌ها را به‌روزرسانی کند. 

وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شبا چگونه عمل میکند؟

 وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شبا در دسته وب‌سرویس‌های تطبیقی قرار می‌گیرد که خود از ترکیب دو وب‌سرویس احراز هویت و بانکی تشکیل شده است. بنابراین تامین‌کنندگان متعددی مانند شبکه بانکی و ثبت احوال برای صحت سنجی داده‌های ارسالی به استعلام‌گیرنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ورودی این وب‌سرویس شماره شبا و نام و نام‌خانوادگی کاربر و خروجی نیز دو گزینه «درست» و «نادرست» خواهد بود. در صورت تطابق اطلاعات وارد شده با یکدیگر، گزینه درست به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود و در غیر این صورت گزینه نادرست. 

گزینه نادرست برای چه مواردی نمایش داده می‌شود؟

در صورت عدم تطابق نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا وارد شده توسط کاربر، گزینه نادرست به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود. عمده دلیل آن نیز خطای در وارد کردن نام و نام‌خانوادگی کاربر در شبکه بانکی یا نامعتبر بودن شماره شباست. به عنوان مثال شماره شبا مربوط به حسابی است که «امکان واریز یک طرفه» دارد یا مدت زمانی است که از مسدود شدن آن می‌گذرد. در این صورت نتیجه تطابق نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا، گزینه نادرست خواهد بود. 

کاربرد وب‌سرویس تطبیق نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد بیشترین کاربرد این وب‌سرویس برای انتقال وجه میان کسب و کار و کاربران و در برخی موارد نیز تکمیل پروفایل بانکی است. از این رو صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌های بورس، پلتفرم‌های فروش بیمه و حتی برخی خرده‌فروشی‌ها از مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند. 

در واقع صرافی‌های رمزارز با داشتن اطلاعات هویتی و داده‌های بانکی کاربران خود، تطبیق را انجام داده و نتیجه آن را دریافت می‌کنند. در صورت صحت داده‌های ارسالی از سوی تامین‌کنندگان این وب‌سرویس، انتقال وجه به کاربرانشان صورت می‌گیرد. 

وضعیت مشابه آنچه صرافی‌های رمزارز با آن روبرو بودند نیز برای کارگزاری‌های بورس و خرده‌فروشی‌ها قابل تصور است. به صورت کلی پیش از هر نقل و انتقال وجه بین کسب و کار و کاربران یا مشتریان می‌بایست از صحت داده‌های وارد شده توسط کاربر و تطبیق آن اطمینان حاصل کرد که این کار توسط وب‌سرویس‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. 

تطابق نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا با چه وب‌سرویس‌هایی تکمیل می‌شود؟

استعلام شبا، کارت، تبدیل حساب به شبا  و همخوانی شماره نام و نام‌خانوادگی با کارت از جمله وب‌سرویس‌هایی هستند که با تطابق نام و نام خانوادگی با شماره شبا تکمیل می‌شوند. در واقع کسب و کارها با استفاده از این وب‌سرویس‌ها، مجموعه‌ای کامل از سرویس‌هایی را در اختیار خواهند داشت که علاوه بر اعتبارسنجی هویت کاربران و جلوگیری از جعل هویت، می‌تواند داده‌ها و اطلاعات بانکی را نیز در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خطای ممکن، به استعلام‌گیرنده بدهد. 

جیبیت به‌عنوان ارائه‌دهنده این وب‌سرویس‌ها، شرایطی را ایجاد کرده که هر کسب و کاری فارغ از اندازه و حوزه فعالیت، از همه یا تعدادی از وب‌سرویس‌ها استفاده کند . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *