. زمان مطالعه: حدود 12 دقیقه

بازگشت پول در حراجی‌ها و جلب رضایت مشتری با سرویس استرداد وجه

«به پایان رسیدن سال یا تغییر فصل، فروش کالاهای در انبار مانده و  یا جابه‌جایی» از جمله مواردی است که کسب و کارها بر تعداد زیادی از اقلام خود تخفیف‎ اعمال می‌کنند. 

حتی برخی از کسب و کارها پیش از فرارسیدن موعد تخفیف، اطلاع‌رسانی در خصوص آن را شروع کرده تا بتوانند طیف بیشتری از جامعه هدف‌شان را همسو کنند. در مواردی خاص «تخفیف‌ها» می‌تواند «عادت خرید» را در مصرف‌کننده تغییر دهند تا از این طریق افراد با «نیازهای جدیدی» روبرو شده و کالاها را بخرند یا از خدمات پیشنهاد داده شده، استفاده کنند. خرید در پایان فصل یا در شرایط تخفیف‌، برای مشتری‌های بالقوه نیز جذابیت داشته و باعث کاهش هزینه‌های آن‌ها می‌شود. 

البته اهتمام به تغییر عادت خرید در افراد همیشه به شکل گیری گروه «مشتریان یا کاربران» منتهی نمی‌شود. اما کسب و کار باید خود را برای همه چیز آماده کند و پیش‌شرط این آمادگی نیز برخورداری از ابزارهای و روش‌هایی است که باعث شود کسب و کار بهترین سرویس‌دهی ممکن را به مشتریان بالقوه‌اش ارائه دهد.  

از مهمترین ابزارهای مالی و پرداختی که کسب و کارها در شرایط اعمال تخفیف بر کالاها یا دوره‌های حراج استفاده می‌کنند، سرویس‌های درگاه پرداخت و استرداد وجه (شامل Refund و Reverse ) است.  کسب و کارها با این دو سرویس علاوه بر اینکه می‌توانند درآمد خود را مدیریت کنند، در صورت بروز هرگونه مشکلی که به انصراف از خرید مشتری و ارجاع کالا به او منتهی شود نیز آماده خواهند بود.

سرویس استرداد وجه به آمادگی کسب و کار برای مواردی همچون بازگرداندن کالا یا انصراف از خرید از سوی مشتری کمک می‌کند. کسب و کار قادر است در هر زمان وجه پرداخت شده در درگاه را به حساب پرداخت‌کننده بازگردانند. سرویس استرداد وجه کارآمد از ابزارهای موثر در افزایش رضایت‌مندی مشتریان است. چرا که برای مشتری زمان بین اولین تماس برای اعلام انصراف از خرید و ارجاع کالا  تا بازگرداندن وجه به حسابش مهم است. 

هر چه کسب و کارها توانمندی خود را با سرویس‌های پیشرفته‌ مالی و پرداختی افزایش دهند، بر فروش و درآمدزایی‌شان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

بدون درخواست اطلاعات بانکی، وجه را برگشت بزنید

سرویس استرداد وجه  برای آن دسته از کسب و کارهایی که کالاهای متنوعی می‌فروشند، با مشتریان زیادی سر و کار دارند یا در برخی دوره‌های زمانی، فروش‌شان بیشتر می‌شود،  ابزاری مناسب به حساب می‌آید.

یکی از کارکردهای مهم سرویس ریفاند در حراج‌های پایان فصل یا سال، تخفیف‌های گسترده بر کالاها و خدمات به دلیل کاهش موجودی انبار یا جابه‌جایی و تغییر ماهیت کسب و کار است. 

در این شرایط به دلیل مسائلی همچون «عجله در خرید توسط مشتری»، «تحویل فوری کالا توسط کسب و کار»، «احتمال صدمه به کالا در انبار یا در حین ارسال» و «ارسال دیرهنگام کالا برای مشتری» ممکن است سفارش موفق کاربر یا مشتری لغو شود یا از خرید خود انصراف دهد. در این شرایط کسب و کار با استفاده از سرویس استرداد وجه بخش یا تمام وجه پرداختی را به حساب خریدار واریز می‌کند. 

کسب و کارها با سرویس استرداد وجه قادر هستند بدون درخواست مستقیم اطلاعات کارت بانکی وجه را به حساب مشتری یا کاربر برگشت بزنند. 

استرداد وجه، برای فصل‌های پر سفر

پلتفرم‌های فروش بلیت، رزرو هتل یا تور یکی از مهمترین کسب و کارهای هدف سرویس استرداد وجه هستند. این نوع از کسب و کارها در برخی برهه‌های زمانی مانند تعطیلات نوروز، تابستان، اواخر سال یا زمان تعطیلی‌های طولانی بیشترین تقاضا برای سفر را از سوی مشتریان یا کاربران دریافت می‌کنند. 

اگرچه هر کدام از این پلتفرم‌ها اطلاعات مربوط به «تعداد بلیت‌های موجود قطار، اتوبوس یا هواپیما» یا «ظرفیت خالی در هتل و اقامتگاه» را از شرکت‌های فروش بلیت و مدیریت هتل‌ها دریافت می‌کنند. اما هر لحظه ممکن است خطایی در سیستم آن‌ها رخ داده و به‌عنوان مثال تعداد بلیت‌های خریداری نشده، بیشتر از حد نمایش داده شود، تاریخ حرکت قطار یا ساعت پرواز هواپیما نادرست درج شود یا به دلیل اشتباه پلتفرم، تاریخ ورود یا خروج مسافر جابه‌جا شده باشد. در این صورت پلتفرم فروش بلیت یا هتل، تراکنش موفق خریداران بلیت و آن‌هایی که هتل رزرو کرده‌اند، لغو کرده  و وجه پرداختی را به خریداران و مشتریان‌شان بازمی‌گرداند.

البته ممکن است شرایط به گونه دیگری نیز تغییر کند؛ مشتری یا کاربر بلیت خود را خریداری کرده و هتل را نیز رزرو کند اما به هر دلیلی نتواند در تاریخ مورد نظر سفر کند. در این شرایط درخواست کنسلی کرده و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات نیز بخشی یا تمام مبلغ را به حساب او باز می‌گردانند. 

 هر تاخیری در بازگشت وجه نه تنها تعامل میان کسب و کار و مشتریان را دچار مشکل می‌کند بلکه ممکن است به اتمام همکاری و موج تبلیغاتی منفی علیه کسب و کار منجر شود. 

کسب و کارهای ارائه‌دهنده خدمات تور مسافرتی و فروش بلیت با سرویس استرداد وجه شامل ریفاند (Refund) و ریورس (Reverse) می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه پرداختی در درگاه را به حساب مشتریان خود واریز کنند. 

بازگشت وجه، جبران ضرر کالاهای در انبار مانده

فروش کالاهای در انبار مانده همیشه بدون دردسر نیست؛ به‌خصوص اگر کالاهایی باشد که پس از مدتی تاریخ انقضا آن‌ها به اتمام می‌رسد یا تغییر شکل و ماهیت می‌دهند. اغلب کسب و کارهای فروش آنلاین البسه یا کیف و کفش پیش از شروع فصل سرما یا گرما، کالاهای باقی مانده در انبار را با قیمت کمتر و تخفیف‌ زیاد به‌فروش می‌رسانند.

اگرچه پس از اعلام تخفیف بر کالاها میزان فروش نیز دستخوش تغییر شده و روند صعودی می‌گیرد اما اگر کالای فروخته شده، برای مدتی در انبار باقی مانده و دچار خرابی یا تغییری شده باشد که قابل چشم‌پوشی نباشد، کسب و کار می‌بایست آن را مرجوع کرده و وجه پرداختی را به مشتری بازگرداند که با سرویس استرداد وجه این کار را انجام می‌دهد.

ریفاند وجه، راهکاری برای جبران زیان به کالا حین حمل و نقل

شرایطی را در نظر بگیرید که در آن کالای سفارش داده شده حین ارسال به آدرس دریافت‌کننده دچار خسارت می‌شود. به‌عنوان مثال کیک تولد در مسیر واژگون شده و دیگر قابل استفاده نیست. اگر پیش از ارسال، مبلغ آن توسط خریدار پرداخت شده باشد، کسب و کار می‌بایست با بازگرداندن وجه به حساب او، خسارت وارده را جبران کند. 

مثال دیگر کاربرد این سرویس را می‌توان برای کسب و کارهای آنلاین لوازم خانگی زد؛ اگر در طول مسیر حمل مرسوله، مشکلی برای آن پیش آید یا از شکل و شمایل اصلی‌اش خارج شود، در این‌صورت فروشنده با بازگرداندن همه یا بخشی از وجه پرداختی، جبران خسارت می‌کند. 

عودت وجه برای جبران اعتماد از دست رفته مشتری

عدم تطابق اطلاعات ارائه شده از کالا یا ناهمخوانی تصویر کالا با آنچه که در واقعیت به دست مشتری می‌رسد نیز از جمله دلایلی است که کسب و کار لازم است وجه پرداختی بابت کالا را به مشتری بازگرداند. 

اگرچه که بروز هر کدام از موارد فوق در نهایت به نام و برند تجاری کسب و کار لطمه می‌زند و حتی ممکن است مشتریان فعلی‌اش را نیز از دست بدهد. اما با بازگرداندن مبلغ خرید کالا می‌تواند قدری از آن را جبران کند. 

سرویس‌های مکمل

کسب و کارها زمانی از سرویس استرداد وجه استفاده می‌کنند که درصدد هستند وجه پرداخت شده در درگاه پرداخت را به حساب مشتری بازگردانند. البته که انصراف از خرید و بازگشت وجه شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ به‌عنوان مثال کیفیت کالای سفارش داده شده با کالای تحویل گرفته شده، مطابقت نداشته یا در حین ارسال دچار مشکل شده باشد. 

بنابراین مهمترین پیش‌شرط استفاده از سرویس استرداد وجه، داشتن درگاه پرداخت است تا در صورت ثبت درخواست استرداد وجه، مبلغ مورد نظر بدون مشکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حساب کاربر یا مشتری واریز شود.

سرویس انتقال وجه و تسویه نیز از دیگر سرویس‌های مکمل استرداد وجه است. در واقع کسب و کارها با این سرویس (در صورت نداشتن سرویس عودت وجه) می‌توانند بخشی یا تمام وجه پرداختی مشتری را با دو روش آنی و پایا عودت دهند. اگرچه شاید استفاده از سرویس انتقال وجه و تسویه بیشتر برای آن دسته از شرکت‌هایی کاربرد داشته باشد که رابطه دو سویه مالی با کاربران یا مشتریان‌شان دارند. صرافی‌های رمزارز، صندوق‌های سبدگردانی و کارگزاری‌های بازار سرمایه نمونه‌ای از استفاده این سرویس هستند. در واقع کاربر یک صندوق سبدگردانی با انتخاب گزینه انتقال وجه می‌تواند حساب کیف پول الکترونیک خود را به حساب بانکی‌اش منتقل کند. 

وب‌سرویس‌های استعلام کارت، استعلام شبا و تبدیل کارت به شبا نیز از دیگر سرویس‌های مکمل استرداد وجه هستند که استفاده از آن‌ها مشکلات احتمالی مانند بازگشت وجه به کارت با قابلیت تراکنش یک‌طرفه(کارت هدیه) و مسدودی(سرقت شده) را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن از ریسک‌های اعتباری و پولشویی برای کسب و کارها نیز می‌کاهد. 

جیبیت به‌عنوان بزرگترین ارائه‌دهنده سرویس استرداد وجه شرایطی را ایجاد کرده که با استفاده از آن کسب و کارها در هر زمان پس از موفقیت‌آمیز بودن عملیات خرید کالا یا خدمات توسط مشتری یا کاربر، وجه پرداخت شده در درگاه پرداخت را به حساب او بازگردانند. 

در واقع با سرویس استرداد وجه جیبیت، در کوتاه‌ترین زمان وجه پرداختی کاربر در درگاه  به حساب او برگشت زده می‌شود. این کار علاوه بر بهبود تعامل میان کاربران و کسب و کارها، به ارتقا تجربه کاربری نیز می‌انجامد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *