. زمان مطالعه: حدود 10 دقیقه

هوش مصنوعی و آینده صنعت پرداخت

صنعت پرداخت در حال تجربه روزها و ماه‌های متفاوت و بعضا پیچیده‌ای است. اگرچه شرایط امروزی به پیچیدگی روزهایی نیست که اعمال قرنطینه‌های طولانی‌مدت، آغازگر تغییرات ناگهانی در این صنعت بودند، اما شکل فعلی این صنعت نیز شباهت کمتری به آنچه که پیش از کرونا داشته، دارد؛ هم ابزارهای پیشرفته‌تری ایجاد و هم چالش‌های جد‌ی‌تری به این صنعت اضافه شده که در برخی موارد اولویت‌ها را تغییر داده است؛ امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران، نحوه احراز هویت و … از جمله مواردی است که در سال‌های اخیر کمابیش مطرح شده که کاهش آن‌ها مستلزم به‌‎کارگیری روش‌های نوآورانه و تطبیق نیازها و انتظارات شکل گرفته کاربران با ابزارهای پیشرفته است. 

یکی از این روش‌ها ترکیب هوش مصنوعی در پرداخت‌هاست که نه تنها یک روند بلکه گامی موثر و بلند به سمت ایجاد اکوسیستم پرداختی امن، کارآمد و از همه مهم‌تر مشتری محورتر خواهد بود.  

یکی از کاربردهای ترکیب هوش مصنوعی در صنعت پرداخت یا به‌کارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در این صنعت، تشخیص و پیش‌گیری از تقلب در انجام تراکنش‌هاست. در واقع الگوریتم‌های یادگیری ماشین با توانایی شناسایی تراکنش‌های مشکوک و پردازش شمار زیادی از تراکنش‌ها، می‌توانند آن دسته از تراکنش‌هایی که غیرمجاز شناخته می‌شوند ( با توجه به الگوریتم‌های آن) مسدود کنند. از این جهت می‌توان ادعا کرد که به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت پرداخت، یک تغییر دهنده بازی و شرایط به برد-برد است. 

ادغام ابزارهای هوش مصنوعی در صنعت پرداخت، مزایایی مانند ساده‌سازی عملیات‌ها با خودکار سازی آن‌ها، کاهش خطاهای انسانی همچنین تمرکز بیشتر صاحبان کسب و کارها بر مسئولیت‌های استراتژیک دارد. 

انتظار تغییرات بیشتر در صنعت پرداخت 

در چشم انداز (در حال تحول) اقتصاد دیجیتال، نحوه پرداخت مشتریان دگرگونی زیادی خواهد داشت؛ همگرایی پرداخت‌های درون فروشگاهی (حضوری) و آنلاین، سرعت نفوذ دستگاه‌های هوشمند نظیر موبایل در بین افراد، پرداخت با لینک همچنین تقاضای سیری‌ناپذیر مصرف‌کنندگان همگی شکل صنعت پرداخت و اولویت‌های آن را تغییر داده و انتظار می‌رود با فراگیر شدن گجت‌های پوشیدنی و connected cars تغییرات بیشتری نیز در انتظار این صنعت باشد. 

تا مدت‌ها پیش مرز مشخصی میان پرداخت‌های حضوری و آنلاین وجود داشت و اعمال هر روش پرداخت و به کارگیری آن مستلزم پیاده‌سازی مناسبات خاص خود بود. اما طی سال‌های اخیر که تکنولوژی در دسترس ارتقا و سلیقه مصرف‌کنندگان نیز تغییر پیدا کرده، مرز جدا کننده میان این دو باریک و باریک‌تر شد و استفاده از یکی، مانع استفاده از دیگری نباشد و سطح انتظار از نحوه پرداخت در یک فروشگاه فیزیکی نیز به اندازه گزینه‌های پرداخت آنلاین، متنوع باشد.
برخی پیش‌بینی کرده‌اند تا پیش از ورود به 2030 میلادی، عملا تمایز میان پرداخت‌های درون فروشگاهی و آنلاین از بین رفته و یکپارچه‌سازی بیشتری رخ دهد. چرا که فروشگاه‌های آنلاین در حال استفاده از ابزارهای پرداخت یکپارچه‌ای هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد روش پرداخت را به سلیقه و صلاحدید خود، انتخاب کنند. این امکان می‌تواند بوسیله یک گوشی هوشمند در خانه، محل کار و حتی در وسایل حمل و نقل عمومی برای کاربر فراهم شود.

در تمام فرآیندهای طراحی و توسعه ابزارهای پرداخت فراهم آوردن تجربه‌ای بدون اصطکاک در تمام طول مسیر تا زمان تکمیل تراکنش یک اصل مهم به شمار می‌آید. 

زمانی می‌توان جنبه‌های مثبت را در روش‌های پرداخت وارد کرد که از ابزارهای به‌روز و نوینی را به صنعت پرداخت وارد کرد؛ هوش مصنوعی مهمترین ابزار است که می‌تواند یک مرحله جدید در اکوسیستم مالی و صنعت پرداخت ایجاد کند. 

هوش مصنوعی در پرداخت‌ها به چه معناست؟

بهره‌مندی از هوش مصنوعی در پرداخت‌ها به استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای پردازش، مدیریت و تامین امنیت تراکنش‌های دیجیتال اشاره دارد. 

از آنجایی که ماشین‌ها می‌توانند با سرعت بسیار زیادی حجم عظیمی از داده‌های مالی را بررسی کنند، امکان شناسایی خطرات بالقوه و پرداخت‌های غیرمعمول را نیز بالا می‌برند. از این رو استفاده از آن ها در صنعت پرداخت می‌تواند راهکاری برای تشخیص ریسک‌های ناخواسته و مخاطرات باشد. 

هوش مصنوعی چه نقشی در تغییر روش‌های پرداخت ایفا می‌کند؟

در عصری که همه چیز از یک آلبوم عکس خانوادگی تا فایل‌های محرمانه در کسری از ثانیه و تنها به واسطه یک کلیک به مقصد می‌رسند، کاربران عادت دارند که خدمات مورد نیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند. اگرچه این ذهنیت طی چند سال اخیر به صنایع دیگر و به خصوص پرداخت نیز سرایت کرده اما امکان ایجاد و یا توسعه سرویس‌ها بدون فراهم آوردن بستری استاندارد و قابل اعتماد و امن، میسر نخواهد شد. 

هوش مصنوعی نقشی محوری در فراگیر شدن روش‌های پرداخت آنلاین همچنین در محو شدن پرداخت‌های حضوری دارد. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند ترجیحات و رفتار مصرف‌کننده را به منظور ارائه گزینه‌ها و توصیه‌های بهتر در پرداخت‌های شخصی تحلیل کنند. بدین معنا که با هوش مصنوعی می‌توان روش پرداخت منحصربفردی را به کاربر پیشنهاد داد. 

هوش مصنوعی تنها برای ارائه راهکار پرداخت یا تسهیل آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه می‌تواند در فرآیندهایی مانند بررسی وضعیت تراکنش و یا حتی به‌روزرسانی اطلاعات پرداخت نیز به کمک کسب و کارها و کاربرانشان آید. 

مزیت‌های هوش مصنوعی برای صنعت پرداخت

افزایش امنیت، تشخیص و کاهش تقلب همچنین تجربه کاربری بهینه از جمله مزیت‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت پرداخت وارد کند. موارد گفته شده می‌تواند اعتماد مشتریان به روش‌های نوین پرداخت را افزایش داده که در نهایت حجم معاملات نیز بالا می‌رود. 

نمی‌توان این نکته را انکار کرد که یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در پرداخت‌ها، تشخیص فعالیت‌های مشکوک است؛ بدین معنا که الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌ها در یک زمان، میان تراکنش‌های بالقوه مشکوک و واقعی را شناسایی کنند. 

با احراز هویت چند عاملی و بایومتریک نیز می‌توان امنیت تراکنش‌ها را افزایش داد؛ این مورد در سرویس‌های پرداختی که مستقیما به حساب بانکی کاربر متصل است (مانند دایرکت دبیت) قابل مشاهده خواهد بود؛ به عنوان مثال برای هر بار پرداخت، کاربر با حسگر زنده بودن (مانند اثر انگشت یا اسکن چهره) برای هر بار پرداخت اجازه را صادر می‌کند. 

افزایش استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیز از دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی در صنعت پرداخت است که باعث می‌شود تنوع روش‌های پرداخت آنلاین افزایش یافته و تجربه کاربری نیز ارتقا یابد.

افزایش کارایی و بهره‌وری نیز از دیگر مواردی است که هوش مصنوعی باعث شکل‌گیری آن می‌شود؛ با به‌کارگیری این ابزار به راحتی می‌توان بر بخش‌های پیچیده و اهداف استراتژیک سازمان تمرکز کرد. که در نهایت به بالا رفتن کارایی و بهره‌وری کلی شرکت منجر می‌شود. 

ارائه خدمات بهتر به مشتری؛ هوش مصنوعی، تعامل با پایگاه بزرگتری از مشتریان را برای کسب و کارها ممکن و آسان می‌سازد. 

قابلیت نظارت پیشرفته؛ پردازش سریع‌تر داده‌ها در زمان کوتاه، نظارت‌ها را کارآمد و تشخیص مسئله را نیز تسریع می‌کند. در این شرایط اقدامات و تدابیر نیز با سرعت بیشتری اتخاذ می‌شوند. 

چه کسب و کارهایی از هوش مصنوعی می‌بایست استفاده کنند؟

Ecommerceها

گفته شد که با فناوری هوش مصنوعی می‌توان پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده تری به کاربران ارائه کرد. Ecommerceها با این فناوری می‌توانند تاریخچه خرید و یا جستجو کاربران خود را تجزیه و تحلیل کرده و به آن‌ها پیشنهاد خرید به همراه تخفیف‌های ویژه یا روش‌های جایگزین پرداخت ارائه دهند. 

پلتفرم‌های وام و تسهیلات

این پلتفرم‌ها با ترکیب هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات بیشتری از مشتریان یا کاربران خود را تجزیه و تحلیل کرده و به آن‌ها پاسخ دهند. در چنین شرایطی ارائه پیشنهادات مناسبی که با این اطلاعات سنخیت بیشتری داشته باشد، یکی از نقاط قوت کسب و کارها به‌شمار می‌رود. 

آینده هوش مصنوعی در صنعت پرداخت

پیاده‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی نقش به‌سزایی در آینده صنعت پرداخت ایفا می‌کند؛ خرده‌فروشی‌ها، وام‌دهندگان آنلاین، شرکت‌های فین‌تکی و..از جمله مهمترین بخش‌هایی هستند که هوش مصنوعی بر آن‌ها تاثیرات به‌سزایی می‌گذارد. 

البته نباید از این مهم غافل شد که کاربران طیف وسیعی از روش‌های پرداخت به خصوص نوع شخصی‌سازی‌شده آن را برای خود می‌پسندند. سازمان‌ها و کسب و کارها باید بدانند که روش‌های پرداخت جایگزین یا Alternative Payment methods یکی از انتظارات کاربرانشان است که به‌واسطه ابزارهای پیشرفته محقق می‌شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *