. زمان مطالعه: حدود 6 دقیقه

همخوانی نام و نام خانوادگی با شماره حساب؛ سنجش اطلاعات ارسالی به کسب و کار

تایید یا صحت سنجی هویت کاربر و اعتبارسنجی داده‌های بانکی فرآیندی برای پاسخ به پرسش « آیا کاربر، با هویت واقعی خود معامله می‌کند؟» است که گامی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های آنلاین خواهد بود.

اطلاعات مورد نیاز برای تایید هویت کاربر یا مشتری نیز طیف وسیعی از داده‌های شخصی و بانکی مانند نام و نام‌خانوادگی و کدملی تا شماره حساب و شماره شبا را شامل می‌شود. از این رو کسب و کارها برای صحت سنجی هویت کاربران خود طیف وسیعی از وب‌سرویس‌های احراز هویت و استعلام بانکی را استفاده می‌کنند. وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب نیز یکی از این وب‌سرویس‌هاست که علاوه بر احراز هویت کاربران، قدمی برای صحت سنجی شماره حساب نیز به‌شمار می‌رود که از تجمیع دو سرویس احراز هویت و استعلام بانکی تشکیل شده؛ همین امر اطمینان از صحت داده‌های ارسالی به استعلام‌گیرنده را افزایش می‌دهد. 

جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان و‌ب‌سرویس همخوانی نام و نام خانوادگی با شماره حساب این امکان را برای کسب و کارها فراهم کرده که به‌راحتی و به‌دور از هرگونه مشکلی، هویت کاربران خود را احراز کرده و همچنین اطلاعات بانکی‌شان را تایید کنند تا با اطمینان خاطر بیشتری خدمات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. 

تطبیق نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب چگونه انجام می‌شود؟

گسترش استفاده از ابزارهای مالی آنلاین برای تبادلات اقتصادی همچنین افزایش احتمال جعل هویت و اطلاعات بانکی کاربران باعث شده کسب و کارها به دنبال راهکارهایی برای کاهش ریسک‌های مالی و اعتباری باشند. محور اغلب راهکارها نیز شناخت بیشتر مشتری و اعتبارسنجی داده‌ها و اطلاعاتی که در اختیار کسب و کار قرار می‌دهد، است.

وب‌سرویس تطبیق نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب یکی از راهکارهای کاهش ریسک‌های اعتباری برای کسب و کارها همچنین اطمینان از درستی اطلاعات هویتی و بانکی وارد شده به سیستم توسط کاربر است. ورودی این سرویس نام و نام‌خانوادگی و شماره حساب کاربر است. خروجی نیز به مانند برخی وب‌سرویس‌های استعلام دو گزینه «درست» و «نادرست» خواهد بود. 

در صورت تطابق نام و نام‌خانوادگی ثبت شده در سیستم بانکی با سازمان ثبت احوال با شماره حساب، گزینه «درست» به استعلام‌گیرنده نمایش داده می‌شود در غیر این صورت و وجود هر گونه مغایرتی میان نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب، خروجی این وب‌سرویس گزینه «نادرست» خواهد بود. 

چه کسب و کارهایی به آن نیاز دارند؟

استفاده از وب‌سرویس‌های همخوانی، استعلام بانکی یا احراز هویت محدود به صنعت یا حوزه فعالیت خاصی نمی‌شود و هر کسب و کاری که مبادلات مالی دارد یا جریان انتقال وجه میان کاربر و کسب و کار در جریان باشد، به وب‌سرویس‌های گفته شده، نیاز پیدا می‌کند. با این وجود برخی صنایع و حوزه‌ها بیشتر از سایرین از وب‌سرویس‌ها به‌خصوص همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب بهره می‌برند؛ صرافی‌های رمزارز، کارگزاری‌های بورس، پلتفرم‌های فروش بیمه و حتی خرده‌فروشی‌ها از مهمترین استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند. 

صرافی‌های رمزارز برای انتقال وجه امن با کاربران‌شان ابتدا هویت و اطلاعات آن را صحت سنجی کرده و در نهایت فرآیند انتقال را به انجام می‌رسانند. 

کارگزاری‌های بورس و پلتفرم‌های فروش بیمه نیز از دیگر استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس هستند که پیش از آغاز هر گونه مبادله مالی با مشتریان یا کاربران خود، از صحت هویت و اطلاعات وارد شده در سیستم اطمینان حاصل می‌کنند. 

الزام کسب و کارها به بررسی هویت و صحت سنجی داده‌های بانکی  کاربران، ریسک‌های مالی  و اعتباری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همین امر باعث شکل‌گیری تجربه خوشایندی برای کاربران و مشتریان همچنین کسب و کارها می‌شود. در واقع انگیزه اصلی استفاده از وب‌سرویس‌ها برای کسب و کارها، ارائه خدمات در بستری امن و به دور از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مرتبط با کلاهبرداری آنلاین است. 

مزیت وب‌سرویس تطبیق نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب

مزیت جیبیت به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب در کیفیت بالای خدمات است؛ بهره‌گیری از تامین‌کنندگان اصلی مانند سازمان ثبت احوال و داده‌های شبکه بانکی تضمین‌کننده این کیفیت است. 

از دیگر مزایای استفاده از این وب‌سرویس، نرخ ثبت درخواست بالا به‌ا‌زای هر ثانیه و بدون قطعی است. که این امر به کسب و کارها برای بهره‌مندی از این خدمت هر ساعت از شبانه‌روز کمک می‌کند. 

جیبیت با ارائه وب‌سرویس‌های همخوانی، علاوه بر اینکه می‌تواند اکوسیستم گسترده‌تری از خدمات هویتی و استعلام بانکی را به کسب و کارها ارائه دهد، کاربران و مشتریان بیشتری را احراز هویت می‌کند که این کار توانایی  کسب و کارها را در مقابله با بحران‌های مالی یا ریسک‌های اعتباری را افزایش می‌دهد. 

سرویس‌های مکمل

وب‌سرویس همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره حساب، تجمیعی از دو وب‌سرویس استعلام بانکی و احراز هویت است که می‌تواند با وب‌سرویس‌های همخوانی دیگری مانند تطبیق شماره موبایل با کد ملی و همخوانی نام و نام‌خانوادگی با شماره شبا نیز تکمیل شود. البته وب‌سرویس‌هایی مانند استعلام شبا نیز به دریافت اطلاعات بیشتر از داده‌های بانکی کاربر یا مشتری کمک می‌کند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *