. زمان مطالعه: حدود 14 دقیقه

وب‌سرویس انتقال وجه آنی و پایا در جیبیت

تسویه و انتقال وجه یکی از راهکارهای مالی برای واریز وجه به حساب کاربران یا مشتریان کسب و کارهاست که عمده استفاده‌کنندگانش نیز پلتفرم‌هایی هستند که سه خصوصیت داشته باشند؛ تبادل مالی با کاربران‎ یا مشتریان‌شان در بازه‌های زمانی متفاوت، مجموع تبادلات مالی بیشتر از سقف تعیین شده، به نحوی که استفاده از روش‌های مرسوم انتقال وجه مانند اینترنت بانک مقدور نباشد و تعداد مشتریان بالا به گونه‌ای که امکان بهره‌گیری آسان از روش‌های معمول انتقال وجه را غیرممکن سازد. 

کارگزاری‌های بازار سرمایه، شرکت‌های بورسی، صرافی‌های رمزارز و پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا و خدمات، مهمترین کسب و کارهایی هستند که ویژگی‌های یاد شده را دارند. 

این گروه‌ها با بهره‌مندی از وب‌سرویس تسویه و انتقال وجه، می‌توانند وجه را به دو صورت پایا و آنی به حساب کاربران یا مشتریان خود در 14 بانک کشور واریز کنند. 

در این مقاله قصد داریم از سرویس انتقال وجه بیشتر بگوییم، کسب و کارهای هدف این وب‌سرویس را برشماریم و به سوالاتی از قبیل چرا از آن استفاده می‌شود، برای کدام پلتفرم‌ها کاربردی‌تر است و مزیت‌های وب‌سرویس انتقال وجه جیبیت برای آن‌ها چیست؟ پاسخ دهیم. 

انتقال وجه به چه معناست؟

کسب و کارها با بهره‌مندی از وب‌سرویس انتقال وجه، در کوتاه‌ترین زمان و با کارایی بیشتر وجه را به حساب کاربران، مشتریان و حتی شرکای تجاری‎ خود واریز می‌کنند؛ چرا که وب‌سرویس انتقال وجه  امکان مدیریت هزینه‌ها، نظارت بر تراکنش‌های خروج پول از حساب کسب و کار و تسویه وجه با کاربران را در هر ساعت از شبانه‌روز به صاحبان پلتفرم‌ها می‌دهد. 

انتقال وجه چگونه انجام می‌شود؟

 وجه به دو صورت دستی و با API همچنین با دو روش آنی و پایا از حساب کسب و کار به حساب مشتری یا کاربر منتقل می‌شود. 

در واقع شرکت‌ها می‌توانند با انتخاب گزینه انتقال وجه دستی در پنل کاربری خود، وجه را با وارد کردن شماره شبا مقصد و پس از صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و داده‌های بانکی منتقل کنند یا در صورت پیاده‌سازی API، انتقال وجه را به وسیله آن انجام دهند. 

دو تفاوت عمده در روش‌های انتقال وجه وجود دارد؛ اولین تفاوت در «تعداد درخواست‌های انتقال وجه» است. بدین معنا که اگر کسب و کار درصدد باشد به حساب تعداد زیادی از کاربرانش جابه‌جایی وجه انجام دهد، گزینه انتقال وجه دستی، فرآیندی طولانی و البته پر از خطا خواهد بود چرا که در آن صورت می‌بایست شماره شبا هر کدام از کاربرانش را به صورت دستی و یک به یک وارد کرده و در نهایت گزینه انتقال وجه را بزند. به همین دلیل از گزینه API و به صورت گروهی برای انتقال وجه استفاده می‌کند. 

تفاوت دیگر این دو روش در نظم و ترتیب و سیستمی بودنش است. بدین معنا که اگر یک شرکت بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی بخواهد وجهی را به حساب کاربر یا مشتری خود واریز کند (به دلیل مغایرت در صورت‌های مالی یا اشتباه محاسباتی کسب و کار) به جای انتقال وجه با API آن را به صورت دستی و در پنل کاربری خود انجام می‌هد. 

به صورت کلی انتقال وجه به صورت دستی برای پلتفرم‌هایی کاربرد دارد که تعداد کاربران یا مشتریان‌شان اندک است یا به دلیل رخدادهای ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی می‎بایست مبلغی را به حساب کاربران خود واریز کنند. 

کدام روش برای چه کسب و کارها مناسب است؛ آنی یا پایا

همانطور که گفته شد کسب و کارها با دو روش آنی یا پایا، وجه مورد نظر را به حساب کاربران یا مشتریان‌شان واریز می‌کنند. در روش آنی یا لحظه‌ای، وجه در کمتر از ده دقیقه و حتی در روزهای تعطیل به حساب کاربر یا مشتری واریز می‌شود. 

در این روش پس از ثبت درخواست تسویه توسط کسب و کارها، حساب‌ جیبیت در بانک‌هایی که درخواست‌ تسویه‌شان از سوی شرکت به ثبت رسیده، شارژ شده و پس از آن انتقال وجه صورت می‌گیرد.

در روش تسویه و انتقال وجه پایا، واریز وجه به حساب کاربر یا مشتری لحظه‌ای نبوده و بسته به «زمان ثبت درخواست» و «سیکل‌های پایا بانکی»، متفاوت خواهد بود. 

سیکل‌های پایای بانکی بر اساس اعلام بانک مرکزی در چهار بازه زمانی تعریف شده؛ 5 الی 6 صبح، 11 الی 11:30 دقیقه صبح، 14 الی 14:30 دقیقه ظهر و 18 الی 18:30 دقیقه عصر. در این ساعت‌ها وجه از طریق روش پایا و از طریق وارد کردن شماره شبا مقصد به حساب کاربران یا مشتریان واریز می‎شود. 

برای واریز وجه به حساب کاربران و مشتریان، چند بازه زمانی برای ارسال و پذیرش تراکنش پایا از سوی کسب و کار» در نظر گرفته شده؛ بدین معنا که اگر در بازه‌های زمانی ساعت 4 تا 4:30 دقیقه بامداد، 10 تا 10:30 دقیقه صبح، 13 تا 13:30 دقیقه ظهر و 17 تا 17:30 دقیقه عصر درخواست برای تسویه و انتقال وجه ثبت شود، در اولین سیکل پایا پس از ثبت درخواست، وجه مورد نظر منتقل می‌شود. 

به‌عنوان مثال اگر کسب و کاری در ساعت 13:15 دقیقه انتقال وجه به حساب کاربر را ثبت کند، وجه در اولین سیکل پایا یعنی بازه 14 الی 14:30 دقیقه جابه‌جا می‌شود. اما اگر زمان ثبت درخواست 13:31 دقیقه باشد، وجه در سیکل پایای بعدی، بازه زمانی 18 الی 18:30 به حساب کاربر واریز می‌شود. 

واریز وجه به صورت پایا در  14 بانک کشور، این امکان را ایجاد می‌کند که با کمترین نگرانی درخواست‌ها ثبت شده و به حساب کاربران و مشتریان‌شان تسویه و انتقال وجه انجام شود. 

انتخاب روش انتقال وجه آنی یا پایا وابستگی زیادی به نوع کسب و کارها و حوزه فعالیت‌شان دارد. اگر حوزه فعالیت آن‌ها بازارهای مالی یا سرمایه‌ای مانند شرکت‌های سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه، کارگزاری‌های بورس و حتی صرافی‌های رمزارز باشد، روش انتقال وجه آنی برای آن‌ها کاربردی‌تر خواهد بود. چرا که نوسان و تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها، ممکن است زیان کاربران را در پی داشته باشد از این رو برای جلوگیری از زیان بیشتر،  از کسب و کار تسویه و انتقال وجه آنی درخواست می‌شود. تا وجه به  صورت آنی و در کمترین زمان به حساب کاربر وارد شود. 

به صورت کلی روش تسویه و انتقال وجه آنی برای پلتفرم‌هایی کاربرد دارد که به دلیل ماهیت بازار یا صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، نیاز است که در هر لحظه و به منظور جلوگیری از زیان بیشتر، به حساب کاربران‎شان انتقال وجه انجام دهند. 

چرا از وب‌سرویس انتقال وجه استفاده می‌شود؟

اهمیت استفاده از وب‌سرویس تسویه و انتقال وجه برای کسب و کارها و کاربران‌شان دو سویه است؛ هم کسب و کار را در تعامل مالی با کاربران توانمند کرده و هم در آن‌ها تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند. اگرچه بخش دیگری از اهمیت بهره‌گیری از وب‌سرویس انتقال وجه آنی و پایا به امکانات و مزیت‌هایی که برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، وابسته است.

انتقال وجه تکی یا گروهی، یکی از امتیازهایی است که کسب و کارها با اتکا به آن، علاوه بر مدیریت هزینه تراکنش‌ها در وقت خود نیز صرفه‌جویی می‌کنند؛ انتقال وجه گروهی به صورت batch بوده و هر کدام از آن‌ها می‌تواند هزار درخواست تراکنش را در خود جای دهد. 

انتقال وجه پایا در تمام بانک‌ها نیز از دیگر امتیازهای این وب‌سرویس است؛ بدین معنا که کسب و کارها می‌توانند برای انتقال وجه پایا به هر شماره شبایی از آن استفاده کنند. این امر سبب می‌شود برخی درخواست‌‌ها از کاربران و مشتریان مانند «افتتاح حساب در یک بانک خاص برای انتقال وجه راحت‌تر» کنار گذاشته شود. 

تلاش برای موفقیت‌آمیز بودن یک تراکنش یا retry نیز امتیاز دیگری انتقال وجه است؛ در صورت بروز اختلال در شبکه بانکی یا ساعات اوج ترافیک درخواست‌ها، تراکنش‌های ناموفق مجددا بررسی و ارسال می‌شوند. 

ثبت بیش از دو هزار تراکنش در هر ثانیه نیز از دیگر امتیازهای مهم انتقال وجه آنی و پایا جیبیت محسوب می‌شود.این مزیت برای کسب و کارهای بزرگی که کاربران یا مشتریان بی‌شماری داشته و هر روز به حساب آن‌ها وجه منتقل می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نرخ موفقیت 98.9 درصدی نیز از دیگر امتیازهای وب‌سرویس تسویه و انتقال وجه است. در واقع ویژگی‌های نرخ موفقیت بالا در انتقال وجه و جابه‌جایی بدون سقف بر عملکرد کارگزاری‌های بورس و شرکت‌های فعال در حوزه مالی تاثیرات قابل توجهی دارد. 

مزیت خاص سرویس انتقال وجه جیبیت برای کسب و کارها

پرداخت با شناسه یکی دیگر از امتیازهای وب‌سرویس تسویه و انتقال وجه جیبیت است که کسب و کارها را قادر می‌سازد که به حساب سازمان‌ها یا ارگان‌هایی که کالا یا خدمت‌شان را عرضه می‌کنند، به صورت مستقیم پول واریز کنند. 

بدین معنا که یک کسب و کار برای انتقال وجه به حساب یکی از کاربران خود، از گزینه انتقال وجه با شناسه پرداخت استفاده می‌کند. این نوع جابه‌جایی وچه می‌تواند به صورت تکی یا گروهی صورت بگیرد.

از این ویژگی وب‌سرویس تسویه و انتقال وجه کسب و کارهای زیادی می‌توانند بهره برده و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. 

کسب و کارهای هدف 

در قسمت‌های پیشین از ویژگی‌ها و مزیت‌های وب‌سرویس انتقال وجه جیبیت و لزوم به‌کارگیری آن گفته شد. در این قسمت به برخی کسب و کارهای هدف انتقال وجه آنی و پایا اشاره می‌شود؛ اگرچه استفاده از آن محدودیتی ندارد اما با توجه به سه ویژگی عمده استفاده‌کنندگان از این وب‌سرویس که در ابتدای متن به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فعال در حوزه‌های مالی، سرمایه و فروشگاه‌های آنلاین عرضه کالا و خدمات گرایش بیشتری به آن پیدا کرده‌اند.

به صورت کلی کارگزاری‌های بورسی و شرکت‌های فعال در حوزه مالی، پلتفرم‌های فروش بلیت قطار و هواپیما و رزرو هتل، فروشگاه‌های آنلاین عرضه کالا و خدمات، صرافی‌های رمزارز از عمده کسب و کارهای هدف وب‌سرویس انتقال وجه هستند.

سرویس‌های مکمل

 سرویس‌هایی که به‌عنوان مکمل تسویه و انتقال وجه عنوان می‌شوند، به صورت مستقیم با درگاه پرداخت در ارتباط هستند و کسب و کارها با اخذ درگاه پرداخت از جیبیت، از مزیت‌های جانبی و امکانات دیگر آن بهره برند؛ سرویس‌های ریفاند (refund) و ریورس (reverse) نیز از دیگر مواردی است که صاحبان کسب و کارها می‌توانند از آن‌ها برای بازگشت وجه به حساب کاربر یا مشتری پس از لغو ثبت خرید و انجام تراکنش است.

علاوه بر سرویس‌های مالی و پرداخت، وب‌سرویس‌های استعلامی مانند استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا و همخوانی کد ملی با شماره موبایل نیز از جمله مواردی است که می‌تواند بر کارآمدی شرکت‌ها تاثیر بگذارد و آن‌ها را در زمره کسب و کارهای موفق قرار دهد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *