درگاه پرداخت؛ نیاز حیاتی تمام کسب و کارها

گسترش فروش کالا و خدمات بر بستر اینترنت و استقبال کاربران و مشتریان از خرید اینترنتی، کسب و کارها را به سمت استفاده بیشتر از ظرفیتهای تبادلات مالی آنلاین سوق داده و گزارشهای رسمی نیز آن را تایید میکند؛ بر اساس دادههای statista حجم مبادلات مالی آنلاین خردهفروشیها در سال 2021 با افزایشی 284.6 درصدی نسبت به سال 2014 به حدود 5 تریلیون دلار رسید، پیشبینیها بر این بود که در این سال 2.1 میلیارد نفر در جهان عمده خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دادند.
اعداد و ارقام مربوط به میزان تراکنشهای مالی آنلاین در کنار رغبت مشتریان به تعامل آنلاین با کسب و کارها نشان میدهد که مناسبات مالی بر بستر اینترنت تغییرات گستردهتری داشته؛ از این رو کسب و کارها برای حفظ مشتریان و درآمدزایی دوچندان ناگزیر به اتخاذ روشهایی برای فروش راحتتر کالا و خدمات شدند. یکی از این روشها استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است.
اگرچه عملکرد درگاههای پرداخت اینترنتی فراتر از « تجربه خوشایند در خرید و حفظ کاربر و مشتری» یا «افزایش درآمدزایی برای کسب و کارها» است و علاوه بر پوشش موارد گفته شده، امنیت در مبادلات مالی را افزایش داده و از احتمال بروز ریسکهای اعتباری میکاهد. در تراکنشهای بدون حضور کارت، احتمال سرقت اطلاعات بانکی و کلاهبرداریهای اینترنتی بالاست، بنابراین استفاده از درگاههای پرداخت برای کسب و کارها نه تنها ضروری که ضامن ادامه حیات آنهاست. بهخصوص اینکه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای نوین برای تسریع در انجام تراکنشهای مالی، شیوههای کلاهبرداری اینترنتی نیز تحولات بسیاری داشته است.
درگاه پرداخت اینترنتی Internet Payment Gateway بهعنوان واسطهای میان کسب و کارها و مشتری یا کاربر عمل میکند تا تبادلات مالی به صورت امن صورت پذیرد و کسب و کار در مقابل مخاطرات مالی مصونیت پیدا کند. درگاههای پرداخت با رمزگذاری کردن دادههای بانکی کاربران و مشتریان، برداشت وجه از حساب آنها را با امنیت کامل ممکن میسازند. سلامت تراکنش مالی زمانی به صورت کامل تضمین میشود که درگاه پرداخت از وضعیت حساب مشتری (درستی اطلاعات وارد شده) و توانایی مالی او (مسدود نبودن یا نداشتن سقف برداشت وجه) برای انجام تراکنشهای بدون حضور کارت آگاه شود.
جیبیت بهعنوان یکی از ارائهدهندگان سریع درگاه پرداخت آنلاین، علاوه بر تضمین کیفیت درگاههای پرداخت ارائه شده به کسب و کارها شرایطی را فراهم کرده که بدون وقفه و قطعی، به درخواستهای «ثبت خرید» کاربر یا مشتری پاسخ داده شود؛ این مهم با استفاده از مسیردهی هوشمند ممکن میشود. بدین معنا که در صورت در دسترس نبودن هر کدام از تامینکنندگان شبکه بانکی، مشتری بدون اینکه متوجه شود به تامینکننده دیگری منتقل میشود تا فرآیند خرید خود را به اتمام برساند.
سرعت در ارائه درگاه پرداخت برای کسب و کارهای کوچک یا آن دسته از فعالان اقتصادی که کار خود را بهتازگی آغاز کردهاند، از دیگر اقداماتی است که جیبیت برای صاحبان کسب و کارها در نظر گرفته است.
رفع نگرانی کسب و کارها و کاهش قطعی درگاه پرداخت، از دیگر مواردی است که جیبیت به آن توجه کرده و برای جلوگیری از هر گونه اختلال با استفاده از چندین PSP، ویژگی مسیردهی هوشمند را برای درگاههای پرداخت خود فعال کرده است.
درگاه پرداخت چگونه عمل میکند؟
درگاه پرداخت یکی از ارکان اقتصاد دیجیتال است که بهعنوان واسطهای میان کسب و کار و مشتریان یا کاربرانش عمل کرده و سهولت و اطمینان در پرداخت را با زنجیرهای از فرآیندها هدایت میکند.
مشتری یا کاربر پس از انتخاب کالا یا خدمت به صفحه درگاه پرداخت وارد شده و اطلاعات کارت بانکی خود مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، رمز دوم پویا و cvv2 را ثبت میکند. پس از آن درگاه پرداخت اطلاعات ثبتی را به صورت رمزگذاری شده به بانک پشتیبان کننده کارت ارسال کرده تا از صحت آنها همچنین توانایی مشتری در انجام تراکنش (نبود سقف برداشت از کارت یا مسدود نبودنش) واقف شود.
پس از دریافت پاسخ از سوی بانک، اجازه تراکنش صادر و پرداخت موفقیت آمیز میشود. درگاه پرداخت با نمایش عباراتی همچون «پرداخت با موفقیت انجام شد» به کسب و کار برداشت وجه از حساب کاربر یا مشتری و به مشتری نیز کسر وجه مورد نظر از حساب را اطلاع میدهد.
در این مراحل مبدا و مقصد وجه همچنین کالا یا خدمت مورد مبادله نیز مشخص بوده بنابراین احتمال هرگونه سواستفاده مالی یا کلاهبرداریهای اینترنتی به حداقل میرسد و کسب و کارها ریسکهای عملیاتی را به حداقل ممکن میرسانند.
در واقع درگاه پرداخت، دادههای مالی و اطلاعات بانکی مشتری را گرفته و در فضایی امن، برداشت وجه از حساب مشتری و تکمیل فرآیند خرید را انجام میدهد.
اهمیت درگاه پرداخت برای کسب و کارها
اهمیت درگاه پرداخت در دو بعد قابل بررسی است؛ بعد اول نام تجاری کسب و کار و تلاش برای ارتقا جایگاه آن و در نهایت حفظ مشتری و بعد دیگر جلوگیری از کلاهبرداریهای اینترنتی و به صورت کلی هر آن چیزی که تاثیر سویی بر کسب و کار و برند آن داشته باشد.
تا مدتها پیش برخی از کسب و کارها تبادلات مالی برای خرید کالا یا خدمت را محدود به عملیاتهای بانکی مانند «کارت به کارت» میکردند. این روش علاوه بر داشتن محدودیتهایی در سقف واریز، احتمال سواستفادههای مالی همچنین ریسکهای اعتباری برای کسب و کار را به شدت افزایش داده و راه را بر معاملات غیرقانونی هموارتر میکند. تمام این موارد در نهایت به یک چیز منجر میشد؛ آسیب به برند و نام تجاری کسب و کار.
برای جلوگیری از این موارد درگاه پرداخت بهعنوان راهکاری مناسب و قابل اطمینان، پیشروی کسب و کارها قرار گرفته است. در واقع درگاه پرداخت علاوه بر اینکه سدی در برابر تقلبهای آنلاین مالی است برند تجاری را از مخاطرات ناخواسته مصون نگه میدارند.
ورای تمام موارد گفته شده، انجام مبادله کالایی و تبادل مالی در هر ساعت از شبانهروز و کاهش ریسکهای مرتبط با اقدامات غیرقانونی و پولشویی، از دیگر دلایلی است که کسب و کارها میبایست برای تعاملات مالی از درگاه پرداخت بهره گیرند.
پس از هر انتقال مالی در درگاه پرداخت، به دلیل حفظ «زنجیره تایید» و صحت سنجی تراکنش و اطلاعات بانکی حساب مبدا و مقصد، وجه جابهجا شده با تاخیر چند ساعتی به حساب کسب و کار وارد میشود. در این بازه زمانی، صحت دادهها و اطلاعات دریافتی توسط ارائهدهنده درگاه پرداخت مورد بررسی قرار میگیرد تا امکان تراکنش با مبدا و مقصد نامشخص به کمترین حد برسد.
در واقع مدت زمان «زنجیره تایید»، راهکاری برای مشخص شدن مبدا و مقصد تراکنش برای جلوگیری از هرگونه سواستفادههای احتمالی است.
چه کسب و کارهایی به درگاه پرداخت نیاز دارند؟
درگاه پرداخت این امکان را به مشتری میدهد که تمام ساعات روز و حتی روزهای تعطیل بدون وقفه، خرید خود را انجام دهد. بدین معنا که کسب و کارها در هر ساعتی امکان فروش کالاها یا خدمات را خواهند داشت. از سوی دیگر هر کسب و کاری که کالا یا خدمتی را بهفروش میرساند، به درگاه پرداخت برای تضمین و ارتقای امنیت مبادلات مالی خود نیاز دارد.
تمام کسب و کارها فارغ از اندازه و حوزه فعالیتشان از درگاه پرداخت استفاده میکنند؛ کارگزاریهای بورس، خردهفروشیها و صرافیهای رمزارز و هر کسب و کاری که نیاز به فروش کالا و خدمات در هر ساعتی از شبانهروز یا پرداخت داشته باشد، از استفادهکنندگان درگاه پرداخت هستند.
ارائهدهندگان درگاه پرداخت
پس از اجباری شدن اینماد برای کسب و کارها، تفاوت زمانی دریافت درگاه پرداخت از پرداختیارهای رسمی بانک مرکزی با PSPها به یکدیگر نزدیک شد، اما همچنان بهترین راه برای اخذ درگاه پرداخت، استفاده از پتانسیل و سرعت پرداختیارها نسبت به PSPهاست. این پتانسیل بهخصوص برای کسب و کارهایی که بهتازگی فعالیت خود را آغاز کردهاند، عاملی مهم و حیاتی بهشمار میرود.
خدمات بیشتری مانند ایجاد پنل کاربری برای کسب و کارها، مدیریت مالی کیف پولشان و ابزارهای دیگر برای آنها از جمله مزیتهای دریافت درگاه پرداخت از پرداختیارهاست.
مزیت درگاه پرداخت جیبیت
جیبیت یکی از ارائهدهندگان درگاه پرداخت در کشور است که مزیتهای قابل توجهی برای سرویس خود ایجاد کرده؛ درصد بالای موفقیت در پرداخت که برای کسب و کارهای بزرگ یا آن دسته از شرکتهایی که تعداد تراکنش به ازای هر ثانیه بیشتری دارند، تعیینکننده و مهم محسوب میشود.
تعداد خطا پایین یا تراکنشهای ناموفق نیز از دیگر مزیتهای درگاه پرداخت جیبیت است که در زمان ثبت درخواستهای بالا، بدون قطعی میتواند پاسخگوی نیاز مشتریان و کاربران کسب و کارها باشد.
مسیردهی هوشمند نیز مزیت دیگر درگاه پرداخت است. که باعث میشود امکان از دسترس خارج شدن سرویس به حداقل ممکن برسد. اعطای درگاه پرداخت در کمترین زمان ممکن به کسب و کارهای کوچک و نوپا از دیگر مزیتهای درگاه پرداخت جیبیت است.
البته درگاه پرداخت نه تنها برای کسب و کارهای نوپا یا کوچک که برای کسب و کارهای بزرگ نیز مزیتهای خاص خود را دارد. مهمترین ویژگیهایی که شرکتهای بزرگ در درگاه پرداخت خود میخواهند، سرویسدهی 24 ساعته، احتمال قطعی بسیار کم و پشتیبانی خوب است. این سه ویژگی باعث میشود که تعداد خطا در تراکنشها بسیار کاهش یابد که درآمدزایی شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد.
سرویسهای مکمل از دیگر دلایل انتخاب درگاه پرداخت جیبیت توسط کسب و کارهاست. تسویه و انتقال وجه نیز یکی از امکانات برای شرکتهاست که بهواسطه آن میتوانند به حساب مشتریان یا کاربران خود در هر لحظه واریز وجه داشته باشند.