. زمان مطالعه: حدود 13 دقیقه

BNPL چگونه فروش کسب و کارها را افزایش می‌دهد؟

ارائه گزینه‌های متنوع برای پرداخت، یکی از راهکارهای جذب مشتری، وفادارتر کردن آن‌ها و در نتیجه افزایش فروش است. در روزگاری که «پرداخت اینترنتی و غیرحضوری امن» مهمترین دغدغه مشتریان و کسب و کارهاست، ارائه گزینه‌هایی که علاوه بر سهولت در پرداخت، اطمینان خاطر مشتری را نیز افزایش دهد،  یک از عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی برای کسب و کار در بازار یا صنعت هدف است. 

BNPL یا Buy Now Pay Later یکی از گزینه‌ها یا روش‌های پرداخت است که می‌تواند بر تصمیم خرید تاثیر بگذارد و در بیشتر موارد مشتری را از گزینه‌های «انصراف از خرید» یا «خرید در زمان دیگر» دور کرده و او را به خرید در زمان حال، نزدیک‌تر می‌کند. 

این امر در شرایطی که بودجه مشتری محدود است یا برای مدتی نمی‌تواند هزینه خرید برخی کالاها را بپردازد، نیز کاربرد خواهد داشت؛ با فعال‌سازی سرویس BNPL، کاربر می‌تواند با خرید در زمان حال، هزینه کالای خود را در زمان آتی و به صورت یکجا یا قسطی، بپردازد. 

برخی گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که پذیرش Buy Now Pay Later در شرایط فعلی و به‌خصوص پس از شیوع کرونا در جهان، بیشتر شده است. 

پاندمی کرونا نااطمینانی را افزایش داد که حتی به لایه‌های زیرین زندگی خصوصی افراد نیز کشیده شده بود؛ با روش BNPL افراد توانسته بودند تا قدری در مقابل نااطمینانی که در زندگی‎شان ایجاد شده، مقاومت کنند و اثرات آن را تقلیل دهند. این روش پرداخت و البته خرید حتی برای کسب و کارها نیز به راهکاری برای برون‎رفت از شرایط «فوق‌العاده» نیز کمک کند.
نرخ بهره و کارمزد صفر، افزایش جریان درآمدی و اندازه بازار 3 هزار و 250 میلیارد دلاری تا سال 2030 میلادی، از جمله دلایلی است که فراگیر شدن این روش پرداختی را توجیه می‌کند. 

BNPL یکی از روش‌های نوین پرداخت است که مزیت‌های دوسویه آن برای مشتری و کسب و کار، انتخابش را به عنوان یکی از گزینه‌های مورد استفاده در پرداخت‌های آنلاین، محتمل‌تر کرده است.

BNPL چیست؟

BNPL یک روش پرداخت است که در آن کاربر یا مشتری کالای مورد نظر خود را خریداری کرده و مبلغ آن را طی اقساطی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت، بازمی‌گرداند. در واقع «الان بخر و بعدا پرداخت کن» نوعی مکانیزم خرید اقساطی است که مهمترین دلیل محبوبیتش، امکان بازپرداخت اقساط بدون کارمزد و بهره از جانب مشتری یا کاربر است. 

با سرویس «الان بخر بعدا پرداخت کن» افراد می‌توانند فراتر از بودجه ماهانه خود خرید کرده و مبلغ آن را بدون تعهد از پیش تعیین شده، در طی زمان بپردازند. 

 اگر کسب و کاری روش BNPL را به‌عنوان یکی از گزینه‌های فروش خود فعال کند، کاربر با ثبت سفارش خود، کالا یا خدمت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل می‌گیرد. 


جذابیت BNPL برای کسب و کارها

رشد سالانه 5.4 درصدی تا سال 2025 میلادی، انعطاف‌پذیری و تنوع‌دهی به گزینه پرداخت و افزایش درآمد از جمله دلایلی است که می‌تواند هر تردیدی را در انتخاب BNPL به عنوان یکی از روش‌های پرداخت، از بین ببرد. البته اگر به این «دلایل»، شیوع کرونا در جهان نیز افزوده شود، BNPL یکی از موثرترین روش‌های جذب مشتری برای کسب و کارها خواهد بود. 

پس از شیوع کرونا در جهان و افزایش موج نااطمینانی در خصوص آینده، خرید کالا و خدمات نیز متعاقبا کاهش یافت؛ بسیاری، از آینده شغلی و اقتصادی کشور خود نامطمئن بودند بنابراین سبد خرید را محدود به اقلام ضروری می‌کردند. برخی شرکت‌ها برای جلوگیری از آثار مخرب این کاهش تقاضا، به جای ارائه تسهیلات (که ممکن بود کاربر یا مشتری از پس بازپرداخت آن برنیاید و یا به هر دلیلی آن را استفاده نکند)، به‌کارگیری روش‌های نوین پرداخت را در دستور کار خود قرار دادند که فعال‌سازی گزینه BNPL برای پرداخت‌ها، یکی از راهکارهای ترغیب مشتری به ثبت سفارش و از بین بردن تردید در انجام خریدها بود. 

اگرچه استفاده از این سرویس جذاب محدود به دوران قرنطینه گسترده نشد و در حال حاضر نیز Buy Now Pay Later کاربرد فراوانی به خصوص در ecommerceها دارد چرا که علاوه بر انعطاف‌پذیری کسب و کارها در ارائه سرویس‌های پرداخت به مشتریان یا کاربران، درآمدزایی آن‌ها را نیز بالا می‌برد؛ کاربران با دیدن روش پرداخت BNPL و اطمینان از اینکه مبلغ خریدهایشان را در آینده می‌پردازند، خریدهای بیشتری انجام می‌دهند. 

افزایش وفاداری نیز یکی از تاثیرات تنوع‌دهی به روش‌های پرداخت است. بدین معنا که مشتریان با علم به اینکه می‌توانند خریدهای بیشتری با قیمت فعلی و زمان پرداخت آتی داشته باشد، بیش از گذشته از کسب و کار خرید کرده و یا خریدهای خود را محدود به فروشگاهی می‌کند که از سرویس BNPL بهره برده باشد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد طی پاندمی کرونا، «تکرار خرید» در فروشگاه‌های استفاده‌کننده از سرویس «الان بخر بعدا پرداخت کن» تا 20 درصد افزایش داشته است. 

دسترسی به پایگاه گسترده‌ای از مشتریان بالقوه یکی دیگر از جذابیت‌های سرویس BNPL برای کسب و کارهاست؛ با این سرویس و فعال‌سازی آن در خرده‌فروشی‌های گسترده، افرادی که تا پیش از آن امکان خرید از فروشگاه مورد نظر را نداشتند، به گروه مشتریان کسب و کار وارد شده و ممکن است شبکه‌ای از هزاران و بلکه میلیون‎ها مشتری وفادار را تشکیل دهند. 

تا زمانی که گزینه‌های پرداخت پیشروی مشتریان، از تنوع زیادی برخوردار باشد و از همه مهمترین اینکه امکان خرید اقساطی کالا با روش BNPL وجود داشته باشد، نه تنها خرید برای مشتری آسان‌تر که پرداخت مبلغ کالا یا خدمت (حتی در قیمت‌های بالاتر) نیز راحت‌تر خواهد بود. 

تاثیرگذاری بر تصمیم مشتری در خصوص خرید کالا نیز از دیگر مواردی است که کسب و کارها را به استفاده از  BNPL ترغیب خواهد کرد. کسب و کارها با روش BNPL می‌توانند در شرایطی که اطمینان نسبت به آینده به دلیل مشکلات اقتصادی کم شده، فروش محصولات خود را افزایش دهند و جریان درآمدی برای واحد اقتصادی یا تجاری خود را تا حدی قابل پیش بینی کنند. 

 

جذابیت BNPL برای کاربران

امروزه مشتریان کسب و کارها بیش از گذشته به دنبال روش‌هایی برای پرداخت‌های راحت و امن هستند.اما باید به این نکته توجه کرد که پیش‌گامی در ارائه روش‌های نوین پرداخت، مستلزم «تغییر عادت در رفتار خریداران» از روش‌های پرداختی کنونی به فرآیندهایی مدرن‌تر است. این «تغییر» را می‌بایست با ظهور و بسط سرویس‌های جدید پرداخت و افزایش جذابیت در آن‌ها ایجاد کرد که BNPL یکی از همان روش‌هاست که کاربران را به ثبت سفارش‌های بیشتر ترغیب می‌کند. 

نرخ بهره یا کارمزد صفر یکی از مواردی است که می‌تواند BNPL را برای کاربران جذاب کند. بدین معنا که این امکان را به مشتری می‌دهد حتی در شرایط تورمی، کالای خود را در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری کرده و مبلغ آن را در زمان دیگری پرداخت کند. این امکان به آن دسته از مشتریانی که ممکن است در حال حاضر بودجه کافی برای خرید یا با پرداخت کل مبلغ به صورت یکجا احساس راحتی نداشته باشند، کاربرد داشته باشد. 

انجام خریدهای بزرگتر بدون فوت وقت نیز از دیگر مواردی است که با فعال‌سازی گزینه BNPL می‌تواند مزیت‌های زیادی برای کاربران به همراه داشته باشد

 

نرخ نکول، آنچه که باید احتیاط کرد

BNPL در کنار مزیت‌های فراوان دو سویه برای کسب و کار و کاربر، معایبی نیز دارد که می‌تواند هر دو طرف را تحت شعاع قرار دهد. افزایش نرخ نکول یکی از آن معایب است؛ همانطور که گفته شد در این سرویس کاربر ابتدا کالا را خریداری کرده ( و آن را تحویل می‌گیرد) پس از آن طی روزها و شاید ماه‌های آتی مبلغ آن را پرداخت می‌کند.در شرایطی که بابت بازپرداخت مبلغ، تعهدی ندارد ممکن است قید بازگرداندن پول را زده و هزینه‌ای را متوجه ارائه‌دهنده سرویس کند.
پوشش خریدهای با قیمت بالا با در اختیار داشتن اطلاعات کمی از مشتری یا کاربر از دیگر ریسک‌های احتمالی استفاده از سرویس BNPL است. در این شرایط ممکن است پس از خرید، بازپرداخت کامل قیمت کالا صورت نگیرد. 

خرید کالا توسط سایرین یا هک اکانت کاربر نیز از دیگر مواردی است که می‎تواند ریسک‌هایی را متوجه مشتریان کند. در چنین شرایطی بررسی و تایید ادعای «هک» دشوار بوده و به نظر نمی‌رسد تایید شود. در این صورت مشتری مجبور است تمام هزینه خرید کالا را بپردازد. 

 

BNPL؛ آینده و حال پرداخت‌های غیرحضوری

BNPL علاوه بر چالش‌ها، مزیت‌های فراوانی نیز برای استفاده‌کنندگانش ایجاد می‌کند. یکی از دلایلی که هر کسب و کاری را به‌کارگیری از این سرویس ترغیب می‌کند، ظرفیت‌های جدیدی است که پیشرفت تکنولوژی پیش‌روی کشورها قرار می‌دهد، است. بدین معنا که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده حداکثری از تلفن‌های همراه هوشمند، ظرفیت‌های پرداخت‌های آنلاین نیز رو به فزونی گذاشته است. این افزایش ظرفیت در بسیاری از بخش‌ها توانست روش‌های خرید اینترنتی را تغییر دهد و شرایط جدیدی ایجاد کند که در آن حتی شیوع بیماری واگیردار و اعمال قرنطینه‌های طولانی‌مدت نیز نتواند تاثیر مخربی بر میزان فروش بگذارد. 

BNPL روشی نو اما با پتانسیل‌های بسیار است که می‌تواند در زمان کوتاهی پرداخت‌های اینترنتی را تغییر دهد. اگرچه که این روش نوین در کنار روش‌هایی همچون درگاه پرداخت اینترنتی می‌تواند در افزایش تعداد کاربران و مشتریان کسب و کارها نقش مهمی ایفا کند. جیبیت با ارائه روش‌ها و راهکارهای پیشرفته پرداخت، کسب و کارها را در ارائه خدمات بهتر یاری می‌کند. 

علاوه بر سرویس‌های پرداخت وجه مانند درگاه پرداخت و BNPL، سرویس‌های بازگشت وجه نیز یک قطعه دیگر از پازل خدمات‌دهی بهتر به مشتریان است. بدین معنا که اگر کسب و کاری از سرویس استرداد وجه استفاده کند، می‌تواند در زمان کوتاه‌تری وجه پرداخت شده در درگاه اینترنتی را به حساب مشتری خود بازگرداند که این امر می‌تواند به بهبود تجربه کاربری نیز بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *