ضرورت سرویس استرداد وجه برای ecommerceها چیست؟

برخی پیشبینیها نشان میدهد تا پایان سال جاری میلادی 2023، تعداد افرادی که خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام میدهند به 2.64 میلیارد نفر میرسد؛ بیش از 33 درصد کل جمعیت جهان. اگرچه برخی این پیشبینی را باور ندارند و آن را «خوشبینانه» نیز خطاب میکنند، اما شیوع کرونا و تغییر مناسبات و رسومات زندگی، نشان داد که هر چیزی قابل تغییر است و هیچ چیز پایدار نخواهد ماند.
افزایش شمار افرادی که خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام میدهند، علاوه بر گسترش و توسعه کمّی پلتفرمهای فروش کالا و خدمت، میتواند تجربه کاربری خریداران آنلاین کالا و خدمات را نیز ارتقا دهد. البته این «بهبود تجربه کاربری» با بهکارگیری روشها همچنین استمرار در افزایش کیفیت خدمترسانی به خریداران میسر میشود. نباید از این نکته غافل شد که خرید اینترنتی علاوه بر اینه در بطن خود سهولت دارد، میتواند مخاطراتی نیز برای افراد ایجاد کند؛ مغایرت میان کالای سفارش داده شده و کالای ارسال شده، آسیب به کالا حین ارسال، اتمام موجودی انبار پس از ثبت سفارش و … برخی از مهمترین مخاطراتی است که در مسیر خرید و فروش آنلاین کالا و خدمت وجود دارد که در صورت نبود راهکاری موثر، به مسائل بزرگتری همچون بیاعتمادی مشتری به کسب و کار و در نهایت توقف خرید از او منجر شود.
به صفر رساندن برخی از موارد گفته شده تقریبا غیرممکن است اما فروشگاههای اینترنتی کالا و خدمات میتوانند با بهکارگیری یک ابزار بخشی از نارضایتیها را کاهش دهند و مشتری را در صورت عدم رضایت، به ادامه ثبت سفارش ترغیب کنند؛ آن ابزار خاص و شاید جادویی، سرویس استرداد وجه است.
سرویس استرداد وجه یک امتیاز ویژه است که در قالب سیاستهای بازگشت وجه به حساب مشتری تعریف میشود و کسب و کارها پیش از استفاده، میبایست مفاد این سیاست را شامل مدت زمان انتظار برای بازگشت وجه، رقم قابل برگشت و … را مشخص کنند.
پلتفرمها و وبسایتهای فروش کالا شامل فروشندگان آنلاین کتاب، کالاهای دیجیتال و تورهای گردشگری همچنین ارائهدهندگان آنلاین خدمات مانند آموزش از راه دور از مهمترین استفادهکنندگان از این سرویس هستند.
جیبیت با ارائه سرویس استرداد وجه، خردهفروشیهای آنلاین را قادر میسازد تا در هر ساعت از شبانه روز نسبت به بازگشت وجه به حساب مشتریان یا کاربران بدون اخذ اطلاعات بانکی از آنها و با سادهترین شیوه ممکن اقدام کنند.
لغو ناگهانی خرید دور از ذهن نیست
فروش آنلاین کالا و خدمات همیشه هم بدون چالش نیست و ممکن است موضوعات به ظاهر ساده، در نهایت به چالشی بزرگ برای ارائهدهندگان آنلاین محصولات تبدیل شود که شهرت و اعتبارشان را هدف قرار داده و حتی تخریب کند.
علیرغم تدابیر سختگیرانه که هر کسب و کار آنلاین برای رابطه با مشتری یا کاربرش اتخاذ میکند، اما «لغو سفارش خرید» یا «انصراف» پدیده دور از ذهنی نیست و ممکن است از هر 10 خرید، یکی از آن به «لغو سفارش» منتج شود. در این شرایط خردهفروشی آنلاین میبایست برای جلوگیری از آثار سوئی که این موارد بر حسن شهرت میگذارد، چارهاندیشی کند.
استفاده از ابزاری همچون سرویس استرداد وجه که میتواند برای بازگرداندن همه یا قسمتی از وجه پرداخت شده در درگاه اینترنتی، به کار رود، یکی از راهکارهای جلوگیری از خدشه به حسن اعتبار ارائهدهندگان آنلاین کالا و خدمات است.
ضرورت بهکارگیری سرویس استرداد وجه
در قالب سرویس استرداد وجه، کسب و کارها قادرند وجه پرداخت شده برای خرید کالا یا خدمت در درگاه پرداخت اینترنتی را بدون طی کردن فرآیندهای طولانی و زمانبر به حساب مبدا بازگردانند. وجود این سرویس برای خردهفروشیهای آنلاین (به خصوص آن دستهای که کالاهای با موارد استفاده محدود و دارای مدت اعتبار میفروشند مانند شیرینیفروشیهای آنلاین) یک امتیاز محسوب میشود که در میانمدت و بلندمدت نیز میتواند به افزایش مشتری و درآمد برای آنها بینجامد و نه صرفا یک ویژگی که آنها را از سایر رقبا متمایز کند.
با استرداد وجه این دسته از فروشگاههای آنلاین میتوانند در زمان کوتاه و بدون درخواست مستقیم اطلاعات بانکی از مشتریان یا کاربرانشان، وجه پرداخت شده را به حساب آنها بازگردانند.
فرض کنید، کاربری کالای دیجیتالی مانند موبایل یا دوربین عکاسی خود را به صورت آنلاین خریداری کرده و پس از واریز مبلغ در درگاه و انتخاب زمان تحویل سفارش، متوجه میشود که دوربین عکاسی، بدون لنز است و تنها بدنه را خریداری یا رنگ گوشی تلفن همراه را به اشتباه انتخاب کرده است.
در این صورت خریدار میتواند خرید خود را لغو کند (چنانچه که در سیاستهای استرداد وجه سایت مورد نظر درج شده باشد) و مبلغ پرداخت شده در درگاه را تا سقف «قیمت کالا» پس بگیرد.
شرایط دیگری را در نظر بگیرید که یک پلتفرم ارائهدهنده خدمات و کالاهای ساختمانی، نتواند به موقع به تعهد خود عمل کند و مصالح ساختمانی را به دست کارفرما برساند. در چنین شرایطی واریز بخشی از پول ( تا زمان عمل به تعهد و فراهم کردن مصالح سفارش داده شده) میتواند اعتماد مشتری را باز گرداند.
بازگشت وجه؛ ابزاری برای امتیازدهی نقدی
بسیاری از پلتفرمهای فروش کالا و خدمات در سالهای اخیر و به خصوص پس از شیوع کرونا، برای ترغیب افراد به انجام خرید، بخشی از مبلغ را به حساب او بازمیگردانند. فروشگاههای لوازم فرهنگی، ورزشی و وبسایتهای ارائهدهنده خدمات تفریحی از جمله آنها هستند. بهعنوان مثال با خرید سه بلیت سینما یا تئاتر، وجه یکی از بلیتهای خریداری شده به حساب مشتری بازگردانده میشود یا اگر مشتری کیف پول الکترونیک داشته باشد، به حساب کیف پولش عودت داده میشود.
با مثالهای فوق میتوان به یکی دیگر از موارد استفاده از سرویس استرداد وجه نیز اشاره کرد و آن ترغیب مشتری به ادامه خرید با استفاده از مکانیزم «دادن پاداش» یا «در نظر گرفتن امتیاز ویژه» است. با این روش میتوان خریدهای یک فرد را محاسبه کرد و با جمع تراکنشهای صورت گرفته از یک کارت بانکی، به او جایزه داد و درصدی از مبلغ خریدهای او را به کارت بانکیاش بازگرداند.
بدون سرویس ریفاند (Refund) چه میشود؟
تمام کسب وکارهای فروش آنلاین کالا و خدمت «مشتری ثابت» دارند؛ افرادی که در هفته یا ماه تعداد ثابتی سفارش ثبت میکنند و پرداختهای خود را نیز به موقع انجام میدهند. اگر تنها یکی از سفارش ثبت خرید آنها به درستی پردازش نشود، یا کسب و کار آن را به درستی رسیدگی نکند، سفارش دچار اختلال شده و ممکن است به دست مشتری نرسد یا اشتباه برای او ارسال شود. اگر فرآیند یا روندی برای جلب مجدد اعتماد مشتری مانند بازگرداندن وجه به او، تعریف نشود، کسب و کار کم کم «مشتریان ثابت» خود را از دست میدهد که این امر درآمد آتی و سود آینده را بیشک دچار دگرگونی میکند.
مشتریان ناراضی تجربههای بد از خریدهای اینترنتی و نحوه رفتار با خودشان را به اشتراک میگذارند. این یک واقعیت ناخوشایند برای پلتفرمهای آنلاین فروش کالا و خدمات است که گامی در راستای بازگرداندن اطمینان مشتریان ناراضی برنمیدارند. اگر ساز و کار موثری برای مشتریان ناراضی تعریف شود، به اشتراک گذاشتن تجربه بد آنها نمیتواند بر تعداد مشتریان کسب و کار مورد نظر تاثیر بگذارد.
داشتن سیاستهای بازگشت وجه و سرویس استرداد وجه ابزارهایی موثر برای فروشگاههای اینترنتی کالا و خدمات است که فایدهای دو سویه دارد؛ کسب و کارها را از مزیتهای بازگشت بیدردسر وجه به حساب مبدا بهرهمند میکند و از سوی دیگر این اطمینان را به مشتری میدهد که بدون پرداخت هزینههای شکایت، وجه به حساب او بازگردانده میشود. در غیر این صورت، علاوه بر ثبت یک پرونده شکایت با هر لغو سفارش یا انصراف از خرید، بعد از مدتی نیز ممکن است جلوی فعالیتهای اقتصادی یا تجاری کسب و کار گرفته شود.
یکی از پتانسیلهای استفاده از سرویس استرداد وجه در حراجیهاست. برای درک بهتر این موضوع میتوانید به مطلب «بازگشت پول در حراجیها و جلب رضایت مشتری با سرویس استرداد وجه» مراجعه کنید.
استرداد وجه جیبیت، وبسرویسی برای کاهش مخاطرات
جیبیت با ارائه وبسرویس استرداد وجه به کسب و کارها، علاوه بر اینکه کسب و کارها را در راه ارائه خدمات مشتریمحور یاری میکند، به آنها در ایجاد شرایط بهتر کمک میکند.
بهعنوان مثال بازگرداندن به شیوههای پرریسک مانند کارت به کارت یا واریز به کارت غیر را منسوخ کرده و در همین راستا بار بخش مالی پلتفرم ارائهدهنده کالا یا خدمات را نیز میکاهد. بدین معنا که فروشندگان با سرویس استرداد وجه، بدون اینکه مستقیما اطلاعات بانکی حساب مشتری یا کاربر را از او بخواهند، با استناد به مفاد سیاستهای بازگرداندن وجه، تمام یا قسمتی از پول پرداخت شده را به مشتری برگشت میزنند.
با سرویس استرداد وجه جیبیت، به 14 بانک به صورت آنی و تمام بانکها به صورت پایا میتوان وجه را عودت داد.
با توجه به آنچه تاکنون گفته شده، سرویس استرداد وجه، برای پلتفرمهای فروش کالا یا خدمات یک امتیاز ویژه محسوب میشود که علاوه بر راحتی جابهجایی وجه به حساب مبدا، ریسکهایی همچون واریز به کارت با قابلیت یک طرفه را نیز به شدت کم میکند.
صاحبان پلتفرمهای فروش کالا و خدمات، با سرویس استرداد وجه میتوانند از درستی شماره کارتی که با آن پرداخت در درگاه انجام شده، اطمینان حاصل کنند. در واقع پیش از هر گونه تراکنش بازگردانی وجه به حساب مبدا، صحتسنجی دادهها و اطلاعات کارت بانکی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید (بن کارت و گیفت کارت نباشد) تراکنش انجام میشود.
در کنار استرداد وجه، وبسرویس انتقال وجه و تسویه نیز میتواند در برخی موارد نقشی مشابه سرویس استرداد وجه را ایفا کند و وجه پرداخت شده در درگاه را به حساب مبدا بازگرداند.
اگرچه در این روش، مراحل بازگرداندن وجه، چند مرحلهای میشود و پلتفرم فروش کالا یا خدمت میبایست از اصالت اطلاعات کارت بانکی مطمئن شده و استعلام شبا یا استعلام کارت را انجام دهد، اما با این روش نیز بازگرداندن وجه به حساب مبدا، مطمئن خواهد بود.