. زمان مطالعه: حدود 16 دقیقه

استرداد وجه مطمئن و سریع وجه با وب‌سرویس‌ جیبیت

شرایطی را در نظر بگیرید که به جای کالای سفارش داده شده، کالای دیگری برای مشتری ارسال می‌شود، کاربر از تصمیم خود برای خرید کالا یا استفاده از خدمتی پس از پرداخت وجه صرف نظر می‌کند و یا موجودی انبار کسب و کار پیش از واریز وجه توسط مشتری به اتمام می‌رسد؛ در تمام این موارد مشتری به دنبال بازگشت پول کالای پرداخت شده است.

البته پرداخت ودیعه از سوی کاربر و تامین نشدن کالا در زمان مقرر، به‌اتمام رسیدن مهلت استفاده از یک کد تخفیفی مشخص برای خرید کالا یا خدمتی خاص یا اشتباه در پرداخت وجه مانند واریز مبلغی اضافه به حساب کسب و کار نیز از جمله دیگر دلایل درخواست بازگشت وجه به حساب مشتری یا کاربر است.

در صورت وقوع هر کدام از موارد بالا که معمولا در دو دسته  انصراف مشتری از خرید کالا یا لغو خرید توسط کسب و کار جای می‌گیرد، درخواست استرداد وجه به حساب کاربر یا مشتری ثبت شده و  از طریق ابزارهایی مانند وب‌سرویس‌ عودت وجه انجام می‌شود.
استفاده از وب‌سرویس‌ عودت وجه برای کسب و کارهای فروش کالا و خدمات از آن جهت مهم هستند که مخاطرات تراکنش بازگشت وجه مانند ناهمخوانی شماره کارت وارد شده در درگاه پرداخت با هویت کاربر در وب‌سایت کسب و کار همچنین احتمال واریز به حساب بلوکه شده و مسدودی را به‌شدت کاهش می‌دهند.

ریفاند (Refund) و ریورس (Reverse)  به‌عنوان سرویس‌ بازگشت وجه علاوه بر ارتقا جایگاه کسب و کارها در بازار یا صنعت، به آن‌ها در مسیر ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف یاری می‌ر‌ساند بنابراین بهره بردن از آن‌ها لازم و ضروری است.

بسته به درخواست کسب و کارها انتقال وجه از طریق ریفاند می‌تواند به صورت پایا یا آنی صورت بگیرد.

سرویس عودت وجه؛ ضرورتی در کنار درگاه پرداخت

وب‌سرویس‌ عودت وجه در شرایطی که ثبت سفارش و عملیات خرید به دلایلی مانند ناتوانی در تامین کالا یا ارائه خدمات در زمان تعیین شده از سوی کسب و کار همچنین انصراف از خرید توسط مشتری، به کمک کسب و کارها می‌آیند. در واقع ابزارهای عودت وجه این امکان را به  پلتفرم‌ها می‌دهند تا به‌آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از لغو سفارش خرید در درگاه پرداخت، وجه را به حساب مشتری بازگردانند.

سرویس‌های ریفاند (Refund) و ریورس (Reverse) از جمله سرویس‌های عودت وجه مورد استفاده کسب و کارهاست که هر کدام در یک بازه زمانی خاص پس از اعلام «انصراف از خرید» یا «لغو سبد خرید» وجه را به حساب مشتری یا کاربر واریز می‌کنند. کارکرد هر دو بازگردانی وجه به حساب مشتری یا کاربر است و از این رو تفاوتی با یکدیگر ندارند.

اهمیت استفاده از سرویس استرداد وجه در کنار درگاه پرداخت برای پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا و خدمات، نه تنها جایگاه آن‌ها در بازار و صنعت را دستخوش تغییر می‌کند بلکه میتواند از هزینه‌های اضافی و سربار واریز وجه به حساب مشتریان پس از لغو سفارش خرید نیز بکاهد. در این صورت می‌توان انتظار داشت که این وب‌سرویس مخاطرات استرداد وجه برای کسب و کارها و مشتریان و کاربرانشان را کاهش می‌دهند.

استرداد وجه؛ نیاز مهم کسب و کارها

تقریبا تمام وب‌سایت‌های فروش کالا و خدمات در طول فعالیت خود با مواردی از جمله انصراف مشتری از خرید یا اتمام موجودی انبار روبرو شده‌اند. در این شرایط می‌بایست وجه پرداخت شده در درگاه به حساب مشتری بازگردد.

بدون بهره‌مندی از سرویس‌های مربوطه برای استرداد وجه به حساب مشتری یا کاربر، این فرآیند  سخت، طولانی و زمان‌بر خواهد بود. به خصوص آنکه ممکن است با مشکلات و پیچیدگی‌هایی نیز همراه باشد.

درخواست مستقیم شماره کارت از مشتری یا کاربر ، احتمال واریز به شماره کارت مسدودی یا حساب راکد و عدم تطابق میان دارنده شماره کارت و هویت کاربر در وبسایت، از جمله همان مشکلات و پیچیدگی‌هاست.

البته اگر به مشکلات فوق، زمان‌بر بودن پروسه عودت و تایید دریافت وجه توسط مشتری نیز اضافه شود، اهمیت استفاده از وب‎سرویس‌های استرداد وجه برای کسب و کارهای فروش اینترنتی کالا و خدمات دوچندان می‌شود.

در واقع استفاده از وب‌سرویس‌ بازگردانی وجه ( ریورس و ریفاند ) می‌توانند بروز خطا در تراکنش عودت وجه را در مقایسه با راه‌حل‌هایی مانند انتقال وجه از طریق کارت به کارت یا به شماره شبا، به شدت کاهش دهند. چرا که پس از موفقیت‌آمیز بودن ثبت سفارش خرید، اطلاعات کارت بانکی که در درگاه اینترنتی، پرداخت را انجام داده ثبت شده و برای بازگردانی وجه نیز همان اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از  ضرورت‌های بهره‌گیری از وب‌سرویس‌ استرداد وجه در افزایش تعامل با مشتری، ارتقا بهره‌وری کسب و کار همچنین افزایش امنیت در انجام تراکنش واریز وجه به حساب مشتری و کاربر است.

عودت وجه با دو روش؛ هر روز و هر ساعت

وجه از طریق دو سرویس ریورس و ریفاند به حساب مشتری یا کاربر استرداد داده می‌شود. در سرویس ریورس تا یک ساعت پس از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند خرید در درگاه پرداخت، با لغو ثبت سفارش از سوی کسب و کار، وجه به صورت آنی و توسط PSP پشتیبان‌کننده درگاه پرداخت به حساب مشتری باز می‌گردد.

در سرویس ریفاند، کسب و کارها قادرند به صورت نامحدود و پس از پرداخت مشتری یا کاربر در درگاه، خرید را لغو کرده و وجه واریزی در درگاه را به صورت آنی یا پایا به او بازگرداند.

کدام کسب و کارها از سرویس عودت وجه استفاده می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال می‌بایست این نکته را در نظر گرفت که عودت وجه برای تمام کسب و کارهایی که به صورت آنلاین کالا یا خدمات خود را می‌فروشند، کاربرد داشته و از به عنوان اهرمی برای بهبود شرایط و تعامل با مشتری و کاربر استفاده می‌شود.

یکی از موارد استفاده در پلتفرم‌های فروش بلیت قطار، هواپیما و اتوبوس و تور مسافرتی و وب‌سایت‌های رزرو هتل است. فرض کنید یکی از خریداران تور مسافرتی، سفر را کنسل می‌کند در این‌صورت میبایست تمام یا بخشی از وجه پرداختی به حساب او بازگردانده شود. چگونگی انجام تراکنش استرداد وجه و زمان آن از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر استفاده مجدد مشتری و کاربر از پلتفرم مورد نظر است. اگر بازگردانی وجه بیش از حد به طول بینجامد، بر «حذف مشتری یا کاربر» تاثیرات منفی می‌گذارد.

کارکرد دیگر وب‌سرویس‌ استرداد وجه برای کتابفروشی‌های بزرگ است. این نوع از کسب و کارها می‌توانند در صورت اتمام موجودی کتاب سفارش داده شده یا توقف چاپ آن، وجه واریزی در درگاه پرداخت را به خریدار بازگردانند. همین کارکرد برای فروش سایر محصولات فرهنگی و فروشگاه‌های نوشت‌افزار نیز قابل بیان است.

فروشگاه‌های ارائه‌دهنده تخفیف‌های مدت‌دار یا کمپین‌های تبلیغاتی از دیگر مواردی هستند که ضرورت بهره‌گیری از سرویس استرداد وجه را احساس می‌کنند.

به‌عنوان مثال شرایطی را در نظر بگیرید که در آن قرار است به 50 خریدار یک محصول به قید قرعه تخفیف تعلق گیرد. با مشخص شدن 50 نفر، فروشگاه مورد نظر می‌بایست به آن‌ها درصدی از مبلغ خریدشان را باز گرداند چرا که مشمول تخفیف شده‌اند. به جای درخواست مستقیم شماره کارت، با استفاده از وب‌سرویس عودت وجه، مبلغ مورد نظر را باز می‌گرداند.

تصور کنید وب‌سایتی فعال در حوزه پوشاک به برخی افراد که خریدهای بالای یک میلیون تومان داشته‌اند، جایزه اعتباری می‌دهد. این وب‌سایت تنها در صورت پرداخت مشتریانش در درگاه می‌تواند صاحبان سبدهای خرید بالای یک میلیون را شناسایی و به حساب آن‌ها جایزه نقدی را واریز کند. بنابراین به سرویس استرداد وجه نیاز پیدا می‌کند.

ارسال کالای اشتباه یا خراب از سوی کسب و کار نیز از دیگر موارد استفاده از سرویس‌های عودت وجه است؛ فروشگاه‌های لوازم ورزشی را درنظر بگیرید که علیرغم ثبت درست اطلاعات از سوی مشتری، کفشی با اندازه اشتباه یا دارای پارگی برای او ارسال کرده‌اند. پس از ارجاع کالا به فروشنده،  با وب‌سرویس‌های مربوطه وجه پرداختی در درگاه اینترنتی به خریدار بازگردانده می‎شود.

استرداد وجه در «تعمیر کالا» نیز کاربرد دارد. فرض کنید کالایی برای تعمیر به نمایندگی فروش سپرده شده و نمایندگی از مشتری درخواست کرده که مبلغ را در درگاه اینترنتی، پرداخت کند. پس از ارسال کالا به مشتری، عیب مورد نظر رفع نشده یا نمایندگی اعلام کرده که قادر به تعمیر دستگاه نیست. در اینصورت نمایندگی فروش کالا با استفاده از وب‌سرویس‌ استرداد مبلغ واریزی توسط مشتری را به حساب او واریز می‌کند.

بازگرداندن مبلغ «بیعانه» نیز از دیگر موارد استفاده از سرویس استرداد وجه است. برخی کسب و کارها برای محصولات جدید خود مراسم رونمایی برگزار می‌کنند و پیش از فروش عمومی، با دریافت بیعانه از مشتریان، محصول را برای آن‌ها نگه داشته و  می‌فروشند. اگر به اندازه افرادی که بیعانه پرداخت کرده‌اند، محصول تولید یا «رونمایی اولیه» نشده باشد، کسب و کار وجه پرداختی را به افراد باقیمانده بازمی‌گردانند. این مورد برای نمایندگی‌های فروش محصولات دیجیتالی کاربر فراوانی دارد.

«سپری شدن بازه زمانی استفاده از کالای سفارش داده شده» نیز می‌تواند یکی از دلایل استفاده از وب‌سرویس‌ استرداد وجه باشد. تصور کنید کیکی برای جشن تولد سفارش داده شده و فروشگاه نتوانسته در زمان مقرر آن را به دست مشتری برساند. در این صورت از وب‌سرویس‌ استرداد وجه برای جبران مبلغ پرداختی مشتری در درگاه استفاده می‌کند.

مزیت‌های وب‌سرویس‌ بازگشت وجه

مزیت وب‌سرویس‌ عودت وجه در دو دسته جای می‌گیرند؛ دسته اول آنچه که به تعامل بهتر میان کسب و کار و مشتری می‌انجامد. مانند بازگردانی وجه به حساب مشتری یا کاربر در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون طی کردن فرآیندهای دشوار و دسته دوم نیز آن‌چیزهایی است که به توانمندتر شدن کسب و کارها در بازار یا صنعت هدف منجر می‌شود.

استفاده از ابزارها و شیوه‌هایی کارآمد استرداد وجه علاوه بر اینکه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای تعامل بهتر با کاربران یا مشتریان هستند، به کارایی بیشتر کسب و کارها نیز کمک می‌کنند.

بنابراین کسب و کارها با استفاده از سرویس‌های ریفاند و ریورس می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه پرداختی در درگاه را به حساب مشتری یا کاربر بازگردانند. از سوی دیگر زمانی که مشتری یا کاربر بداند در صورت وقوع هر رخدادی که به «لغو سفارش خرید» منجر شود، وجه او در زمان کوتاهی بازگردانده می‌شود، تجربه کاربری بهتری برایش ایجاد می‌شود.

در روش ریورس، تا یک ساعت پس از موفقیت‌آمیز بودن پرداخت وجه در درگاه پرداخت، مبلغ توسط PSP پشتیبان‌کننده درگاه به حساب مشتری یا کاربر واریز می‌شود.

در روش ریفاند نیز پس از یک ساعت از لغو تراکنش موفق توسط کسب و کار، وجه توسط ارائه‌دهنده درگاه پرداخت به حساب مشتری یا کاربر با دو روش آنی یا پایا باز می‌گردد.

عدم نیاز به ارائه شماره کارت پرداخت‌کننده برای بازگردانی وجه یکی از مزیت‌های استفاده از این وب‌سرویس‌ است. در واقع کسب و کار با لغو درخواست خرید مشتری، بازگشت پول به حساب او را از طریق وب‌سرویس‌ انجام داده و به همین دلیل درخواست شماره کارت برای استرداد وجه از سوی کسب و کار صورت نمی‌گیرد.

کاهش ریسک‌های اعتباری و مالی نیز از دیگر مزایای استفاده از ریفاند و ریورس است. بدین معنا که به دلیل مشخص بودن شماره کارت پرداخت‌کننده، هویت او و تایید تراکنش توسط سیستم بانکی، استرداد وجه به راحتی و به دور از هر گونه مشکلی انجام خواهد شد.

از آن‌جایی که عودت وجه با وب‌سرویس‌های مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، امکان اشتباه در بازگردانی وجه به کارت نامعتبر ( کارت با مدت انقضا سپری شده) بسیار کاهش می‌یابد.

عودت وجه برای دارندگان درگاه پرداخت اینترنتی

همانگونه که پیشتر توضیح داده شد، فرآیند بازگشت وجه پرداختی به حساب مشتری یا کاربر توسط وب‌سرویس‌ عودت وجه صورت می‌گیرد که اطلاعات بانکی افراد را به واسطه پرداخت در درگاه اینترنتی ثبت شده، دریافت می‌کنند.

بنابراین مهمترین گام برای استفاده از وب‌سرویس‌ ریفاند و ریورس فعال‌سازی درگاه پرداخت جیبیت توسط کسب و کارهاست.

در واقع پلتفرم‌ها با داشتن درگاه پرداخت می‌توانند ضمن قرار دادن اطلاعات تراکنش لغو شده در اختیار PSPها یا ارائه‌دهندگان درگاه پرداخت، زمان بازگشت وجه به حساب مشتری یا کاربر را کاهش دهند.  با این کار علاوه بر ارتقا تعامل میان کسب و کار و مشتری، مدیریت فروش برای کسب و کارها نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های شما