. زمان مطالعه: حدود 8 دقیقه

انتقال وجه آنی؛ راهکار جیبیت برای بازار سرمایه

بازار سرمایه، ابزاری برای تسهیل معامله «دارایی‌ها»، راهکاری برای حل چالش‌هایی مانند تامین مالی خرد و از همه مهمتر مکانی برای افزایش پویایی اقتصاد و جلوگیری از ورود نقدینگی به اقتصاد زیرزمینی است. 

اگرچه فرآیندهای تبدیل دارایی‌ها (ریال به سهام و برعکس) در این بازار بسیار کوتاه است اما کند بودن جریان انتقال منابع حاصل از فروش سهام به حساب بانکی سهامداران از جمله مواردی است که می‌تواند کارکرد بازار سرمایه را تحت شعاع قرار دهد. در چنین شرایطی علاوه بر کاهش پویایی بازار سرمایه در بلندمدت، رغبت سهامداران به استفاده از خدمات شرکت‌های فعال که امکان انتقال وجه در لحظه را ندارند نیز کم می‌شود. 

کارگزاری‌ها و به صورت کلی هر شرکت فعال در بازار سرمایه با برخورداری از یک مکانیزم ساده ولی کارآمد می‌توانند خدمت انتقال وجه آنی و در لحظه را به مشتریان خود ارائه دهند. با این روش علاوه بر جابه‌جایی وجوه در هر لحظه، امکان انتقال وجه در ابعاد وسیع و بدون محدودیت در سقف را نیز خواهند داشت. 

جیبیت با ارائه سرویس انتقال وجه به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، نقل و انتقال وجوه سرمایه‌داران را با سرعت، دقت کافی و در امنیت کامل ممکن می‌سازد.  

با این سرویس کارگزاران و صندوق‌های سبدگردانی دیگر نیازی به ارائه خدمات جایگزین مانند صدور کارت‌های ویژه برای کاربران به منظور انتقال وجه از حساب کاربری به حساب بانکی نیستند. 

استفاده از انتقال وجه آنی و تسویه در لحظه محدود به بازار سرمایه نمی‌شود و صرافی‌های رمزارز نیز با بکارگیری این سرویس تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند.

کارگزاری‌ها و صرافی‌های رمزارز کشور با استفاده از سرویس انتقال وجه آنی و تسویه لحظه‌ای جیبیت، علاوه بر انتقال سریع‌تر دارایی‌های ریالی به حساب کاربران‎شان، کیفیت خدمت‌رسانی‌های مالی به آن‌ها را نیز ارتقا می‌دهند. استفاده‌کنندگان از این سرویس قادر خواهند بود به 14 بانک به صورت آنی تسویه یا انتقال وجه انجام دهند. 

انتقال وجه؛ خوش‌حسابی کارگزاران بازار سرمایه 

اثبات خوش‌حسابی یکی از موثرترین جنبه‌های استفاده از انتقال وجه آنی است. بدین معنا که کارگزاری با فعال‌سازی این سرویس به سرمایه‌داران تضمین می‌دهد که پس از درخواست تسویه، بلافاصله وجه به حساب آن‌ها منتقل می‌شود.
سرویس انتقال وجه و تسویه آنی علاوه بر نشان دادن خوش‌حسابی، می‌تواند نمادی از مشتری‌مداری در بازار سرمایه نیز به‌شمار آید. افزون بر آن «آنی بودن» جابه‌جایی وجه یکی از راهکارهای تسهیل حرکت سرمایه در اقتصاد است که در نهایت به کارایی بیشتر کارگزاری‌ها می‌انجامد. 

انتقال وجه آنی؛ غایت خدمت‌رسانی در بازار سرمایه 

ابزارهای مالی به‌کار گرفته شده، بر کمّ و کیف معاملات در بازار تاثیرگذار است؛ اگر ابزارهای مالی پیشرفته و پیش‌برنده باشند، فعالان با آسودگی خاطر بیشتری معامله کرده و مسیری که بازار در پیش گرفته نیز روشن‌تر خواهد شد. 

اولویت برخورداری از ابزارهای مالی پیشرفته برای هر بازار متفاوت است اما آنچه که نقش محوری در بازار سرمایه دارد و سهامداران را به آن وفادارتر می‌کند، چگونگی و سرعت انتقال «دارایی‌ها» به حساب معامله‌گران است. 

در واقع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با بکارگیری سرویس انتقال وجه آنی بدون نیاز به ارائه خدمات جانبی مانند صدور «کارت ویژه» برای برداشت وجه کاربران از حساب کاربری‌شان، در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند تراکنش تسویه آنی را انجام دهند . شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با انتقال وجه آنی، علاوه بر دسترسی به سرویس ویژه‌ مالی که تراکنش‌ها را با بالاترین ضریب اطمینان انجام می‌دهد، تجربه سرمایه‌گذاری بهتری نیز برای کاربران‌شان ایجاد می‌کنند.

تسویه آنی و مزیت‌های آن

آسان‌سازی و تسریع مراودات مالی دوطرفه میان کارگزاری‌ها و کاربران‌شان یکی از مزیت‌های سرویس تسویه و انتقال وجه آنی است؛ بدین معنا که دیگر لازم نیست کاربر برای دریافت وجه حاصل از معامله سهام در بازار سرمایه، چند روز کاری صبر کند و کارگزاری با سرعت به «تقاضای تسویه» سهامدار رسیدگی کرده و وجه را به حسابش منتقل می‌کند. با سرویس انتقال وجه و تسویه آنی، مبلغ سهم فروخته شده در پایان وقت اداری چهارشنبه، در همان روز به حساب کاربر واریز می‌شود.

استفاده از سرویس تسویه آنی مزیت دیگری نیز دارد و آن «واریز مستقیم» به حساب بانکی کاربران بدون بررسی درخواست «برداشت وجه» توسط بانک عامل است؛ با استفاده از سرویس انتقال وجه آنی، جابه‌جایی وجه از مبدا کارگزاری‌ها صورت گرفته و وجه مورد نظر بدون قرار گرفتن در چرخه پایای بانکی، در همان روز  «ثبت درخواست»، به حساب بانکی کاربر منتقل می‌شود. 

دیگر مزیت سرویس انتقال وجه آنی برای کارگزاری‌ها و صندوق‌های سبدگردانی، عدم نیاز به «بازه زمانی خاص» برای ثبت درخواست برداشت وجه است؛ کارگزاری‌ها در نبود سرویس تسویه آنی، ساعتی را (مانند پیش از 14 روزهای کاری) برای انتقال وجه به حساب کاربرانشان معین می‌کنند و درخواست‌های تسویه ثبت شده در بازه زمانی به غیر از آنچه تعیین شده، در روز کاری بعد رسیدگی می‌شود. در صورت بهره‌مندی از سرویس تسویه آنی، نیازی به تعریف بازه زمانی خاص برای جابه‌جایی وجه میان کارگزاری و کاربر نیست. 

انتقال وجه 24 ساعته با سرویس جیبیت

سرویس تسویه و انتقال وجه آنی جیبیت فرصتی را فراهم می‌کند تا استفاده‌کنندگان از آن به حساب کاربران خود در 14 بانک به صورتی لحظه‌ای، جابه‌جایی وجه انجام دهند. 

تسویه سریع و پس از ثبت درخواست توسط کاربر، امکان انتقال وجه آنی در مقیاس‌های وسیع و بدون محدودیت در سقف و از همه مهمتر اطمینان از صحت داده‌های بانکی پیش از انجام عملیات انتقال وجه از جمله مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود که می‌تواند ضریب امنیت تراکنش‌های مالی برای کارگزاری‌ها را نیز ارتقا بخشد. 

برای اطلاع از مزیت‌های سرویس انتقال وجه و تسویه جیبیت می‌توانید مطالب «انتقال وجه آنی در مقیاس بالا با وب‎‌سرویس جیبیت» و «انتقال وجه؛ راهکاری برای جابه‌جایی آسان وجوه» را مطالعه کنید.

سرویس‌های مکمل برای کارگزاری‌ها

احراز هویت، یکی از مهمترین پیش‌شرط‌های آغاز فعالیت در بازار سرمایه و به صورت کلی فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. 

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، برای جلوگیری از ریسک‌های اعتباری و مالی، می‌‎بایست هویت کاربران خود را تایید می‌کنند. سرویس‌های استعلام و احراز هویت مانند استعلام شبا، تبدیل کارت به شبا و همخوانی کد ملی با شماره موبایل(شاهکار) از جمله سرویس‌هایی هستند که می‌توانند صحت‌سنجی داده‌های بانکی و اطلاعات هویتی کاربران را انجام دهند. پس از ارسال پاسخ این سرویس‌ها به استعلام‌گیرنده، اجازه انجام مبادله در بازار سرمایه برای فرد احراز شده، صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *